1

جنگ نرم چگونه از یک قربانی سرباز می سازد+تصاویر

  • کد خبر : 61039
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۴

جنگ نرم، مجموعه اقدامات خصومت ‌آمیز، تعمدی و برنامه‌ ریزی شده است که موجب دگرگونی در هویت فرهنگی، «ارزش ‌ها و نگرش‌‌‌ های پایه و بنیادین» و القای ناکارآمدی مدل سیاسی مورد قبول مردم در یک نظام سیاسی می‌‌‌شود. این جنگ همه عرصه‌‌‌ های اجتماعی یک نظام سیاسی را می ‌‌‌تواند تحت تاثیر قرار دهد.

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌‌الله العظمی خامنه‌‌ای در آذر سال ۱۳۸۸ ، جنگ نرم را به معنای ایجاد تردید در دل‌‌‌ها و ذهن‌‌‌های مردم تعریف فرمودند. از این مختصر نیز می‌‌‌توان نتیجه گرفت که جنگ نرم، پدیده‌‌‌ هایی همچون «تهاجم فرهنگی»، «عملیات روانی» و جز آن را نیز در بر می‌‌‌ گیرد و اعم از آن است. از تعریف مذکور چنین پیداست که: «جنگ نرم یک اقدام تعمدی و تدبیر شده است. مهم ترین قلمروهای جنگ نرم؛ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. قصد اصلی عاملان جنگ نرم تاثیر نهادن بر باورها، نگرش‌ ها، ارزش ‌‌‌ها و انگیزش مخاطبان است.»

 آماج جنگ نرم به مردم کشورها محدود نمی‌شود، بلکه دولتمردان و نخبگان را نیز هدف وآماج قرار می ‌‌‌دهد. عاملان جنگ نرم در پی آن هستند که در بلند‌ مدت، منش و رفتار مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند. مقدمه جنگ نرم سیاسی، (ناکارآمد‌سازی مدل سیاسی موجود)، تهاجم فرهنگی (دگرگونی در هویت فرهنگی) است.

در دکترین جنگ نرم، قاعده این است که مردم کشور هدف، اهداف دشمن را محقق کنند. الزام آن تصرف قلب و مغز است، به عبارت دیگر، کسانی که قلب و ذهن ‌شان تسخیر شده، در راستای اهداف دشمن خود عمل‌‌‌ می ‌کنند.

پرسش این است: راه تسخیر مردم به گونه ‌ای که خود آنان خواسته ‌‌‌های دشمن شان را محقق سازند چیست؟

این راه بسیار ساده و در عین حال دشوار است. برای تاثیر بر ذهن و قلب در دو حوزه؛ شناختی و عاطفی، جنگ نرم انجام می‌‌‌شود.

هدف در بعد شناختی یا ذهنی، تصرف ذهن است. عاملان جنگ نرم با بهره‌ گیری از روش اقناع، مجاب‌سازی، تغییر ادراک و شست ‌وشوی مغزی، در پی آن هستند تا افکار، اندیشه، ذهن و نظام شناختی مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند. آنان در این زمینه از روش مدیریت ادراک بهره می ‌‌‌گیرند.

در این روش تلاش می ‌‌‌شود افراد و نخبگان کشور هدف، نسبت به مسأله ‌ای قانع شوند و اطلاعات ویژه ‌‌ای را به آنان القا کنند تا زمینه سیادت بر مغز آنان فراهم شود.

هدف در بعد عاطفی و هیجانی تصرف قلب و تحریک افراد برای اقدام خاص است. عاملان جنگ نرم می‌‌‌ کوشند تا نظام عاطفی مخاطبان و نگرش آنان را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال آنان می‌‌‌کوشند تا نفرت مخاطبان را نسبت به حکومت خویش برانگیزند و عشق و علاقه آنان را معطوف خود سازند. تصرف قلب افراد با ارضا و تحریک انجام ‌‌‌می‌شود. رضایت افراد از چیزی، موجب زمینه ‌سازی تصرف قلب آنان‌‌‌ می‌شود. آنان در این زمینه از روش عملیات روانی با تولید سوژه برای برانگیختن جامعه هدف بهره می‌‌‌گیرند.

اگر ما بپذیریم که ملت مسلمان ایران، ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود را با توجه به دیانت خویش تعریف کرده اند، به اهمیت بعد دین مداری پی می بریم. مهم تر این است که باید بدانیم دشمن نیز به اهمیت این مسئله پی برده است و برخلاف اصطلاحات و تعاریف رایج، زمینه متفاوت و مؤثرتری را صحنه اصلی جنگ نرم قرار داده است. اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسی سه ضلع تعریف شده استکبار جهانی در جنگ نرم تدارک دیده شده علیه جمهوری اسلامی ایران است.

اگر ایرانیان تاکنون همیشه پیروز جنگهای مختلف در زمینه های گوناگون بوده اند، به لطف همان آموزه های عمیق تشیع بوده که دشمن نیز پس از شکست های مختلف، به آن پی برده است. چنانکه تنها راه مبارزه با شیعه را قیچی کردن دو بال سبز و سرخ فرهنگ مهدویت و فرهنگ عاشورایی عنوان کرده اند که به اعتراف خودشان، با ولایت پذیری این قدرت شیعه دوچندان می شود.

حال که دشمن کمر بسته تا با ابزار مختلف،  به ویژه ابزار رسانه، ریشه شیعه را بخشکاند، بر ماست تا با برنامه ریزی صحیح، این توطئه آنان را نیز ناکارآمد و خنثی کنیم.  اگر بپذیریم، جنگ نرم در همه حوزه‌‌‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی، اجتماعی و دینی در دو سطح نخبگان و بدنه اجتماعی شکل می‌‌‌ گیرد، هریک از این حوزه‌‌‌ها به راهبرد مقابله با جنگ نرم نیاز دارد. روشنگری، بصیرت بخشی و شفاف سازی صحنه جنگ برای جامعه و نخبگان، ابزار مقابله با جنگ نرم دشمن است. راه مقابله در جنگ نرم، به ‌دست گرفتن ابتکار عمل و خلاقیت است.

 جام

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=61039

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر