1

کارکنان هلال‌احمر، قربانیان اصلی حمله به تاسیسات و وسایل حمل و نقل درمانی در درگیری‌ها هستند

  • کد خبر : 63288
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۴

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه جامعه درمانی و امدادی به تنهایی قادر به رسیدگی به این چالش بشردوستانه نیستند گفت: لازم است تا دولت‌ها، نیروهای مسلح کشورها، جمعیت‌های ملی و دیگر مراجع مربوطه این چالش بشردوستانه را به طور جدی مورد رسیدگی قرار دهند.

رییس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه کارکنان هلال‌احمر، قربانیان اصلی حمله به تاسیسات و وسایل حمل و نقل درمانی در درگیری‌ها هستند گفت: لازم است دولت‌ها و نیروهای مسلح کشورها در زمینه تامین امنیت جانی کارکنان هلال احمر به طور جدی وارد شوند.

ابوالحسن فقیه صبح سه‌شنبه در اجلاس مراقبت‌های بهداشتی در معرض خطرگفت: حمله به کارکنان، تاسیسات و وسایل حمل و نقل درمانی در درگیری‌ها و منازعات سبب می‌شود تا میلیون‌ها تن در اقصی نقاط دنیا در زمانی که بیشترین نیاز را به این گونه مراقبت‌ها دارند از آن محروم شوند.

رییس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه علی‌ رغم تاکید و تسریع بر جایگاه حقوقی کارکنان امدادی و پزشکی در اسناد بین‌المللی بشردوستانه و همچنین تعهد دولت‌ها و طرفین درگیر در مخاصمات بین‌المللی نسبت به احترام به پرسنل امدادی و تضمین رعایت این مهم متاسفانه کماکان شاهد نقص جدی این قوانین در میادین نبرد و درگیری‌ها هستیم گفت: نگاهی اجمالی به حوادث اخیر حاکی از آن است که کارکنان صلیب‌سرخ و هلال‌احمر قربانیان اصلی حمله به تجهیزات، تاسیسات و پرسنل درمانی هستند.

وی با بیان اینکه هدف قرارگرفتن آمبولانس‌ها، کادر و اعضای هلال‌ احمر فلسطین یا ایجاد محدودیت بر دسترسی ایمن کادر درمانی به مجروحان و بیماران در سرزمین‌های اشغالی هم به خبری دردناک و تکراری تبدیل شده که گویی پایانی بر آن متصور نیست گفت: جمعیت هلال‌احمر ایران در سال‌های اخیر با حضور در مناطق پرخطر از کشورهای همسایه نظیر افغانستان، پاکستان و عراق تا سومالی، مالی، دارفور سودان در آفریقا، به ارائه خدمات بهداشتی، درمانی پرداخته و از همین رو کاملا بر اهمیت موضوع مراقبت‌های بهداشتی در معرض خطر واقف است.

فقیه با بیان اینکه شش ماه پیش هیئتی از مدیران هلال‌احمر ایران شامل پزشک و داروساز برای بررسی راهکارهای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم لیبی به دعوت هلال‌احمر آن کشور به بنغازی رفته اما به مدت ۶۹ روز به اسارت گروه‌های مسلح درآمدند گفت: گرچه این حادثه با آزادی اعضای هیئت ایرانی به پایان رسید، اما گواهی روشن است بر این که موضوع مراقبت‌های بهداشتی در خطر، موضوعی جدی در سطح بین‌المللی است و باید برای آن چاره‌ای جدی اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه حمله به کارکنان و تاسیسات درمانی نیز همانند حمله به مجروحان و بیماران ناقض قوانین بین‌المللی است گفت: بر اساس کنوانسیون‌های ژنو و پروتکل‌های الحاقی آن، کلیه حقوق مجروحان، بیماران و کادر امدادی در جریان مخاصمات مسلحانه باید محترم شمرده شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه جامعه درمانی و امدادی به تنهایی قادر به رسیدگی به این چالش بشردوستانه نیستند گفت: لازم است تا دولت‌ها، نیروهای مسلح کشورها، جمعیت‌های ملی و دیگر مراجع مربوطه این چالش بشردوستانه را به طور جدی مورد رسیدگی قرار دهند.

به گفته فقیه لزوم توجه هرچه جدی‌تر به این موضوع نیازمند تبادل هرچه بیشتر اطلاعات و تجربیات میان گروه‌ها و دست اندرکاران مربوطه است که این مهم در قالب برگزاری نشست‌ها محقق می‌شود.

فقیه با بیان اینکه نشست تهران در راستای مباحث صورت گرفته در نشست نروژ، نمایندگان ۱۴ جمعیت ملی و نمایندگانی از کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را گرد هم آورده تا به چالش‌های فرآروی جمعیت‌های ملی در ارائه این مراقبت‌های بهداشتی بپردازند، گفت: نقش جمعیت‌های ملی در منازعات مسلحانه و تاثیر جمعیت‌های ملی بر تقویت حفاظت از پرسنل و کادر درمانی در عملیات‌های امدادی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه حضور فعال و پررنگ جمعیت‌های ملی در یافتن راهکارهای عملی برای تضمین احترام به مراقبت‌های درمانی هنگام درگیری‌ها و مخاصمات مسلحانه هدفی است که نشست‌های پیشین و تهران آن را دنبال می‌کند، گفت: مشارکت فعال تمامی نقش‌آفرینان در این عرصه به ویژه جمعیت‌های ملی به روند آگاه‌سازی و تبیین عمیق و مبسوط موضوع مورد نظر و همچنین تسهیل و تسریع دستیابی به راهکارهای عملی در این عرصه منجر می‌شود.

منبع مهر
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=63288

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر