1

لابی صهیونیستی نمی گذارد اوباما از بن بست خارج شود

  • کد خبر : 67763
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۶:۴۷

دولت آمریکا انباشته از رفتارهای متناقض در قبال ایران است و همین موجب شده تا فرصت های عالی پایان دادن به بن بست در قبال ایران را از دست دهد.

روزنامه آسیا تایمز این تحلیل را درباره چالش آمریکا با ایران و آخرین دور مذاکرات هسته ای انتشار داد و تصریح کرد: کاخ سفید برای موفقیت مذاکرات هسته ای با ایران باید خود را از قید و بند کنگره و لابی صهیونیستی ایپک آزاد کند.
این روزنامه معتقد است: نشست آلماتی پیروزی متوسطی برای نبرد طولانی مدت ایران به منظور دفاع از حقوق هسته ای اش بود و آمریکا و متحدانش تصمیم گرفتند مطالبات خود را از ایران کاهش داده و بر اتخاذ گام هایی برای اعتمادسازی توسط ایران تاکید کنند. حقیقت اصلی این است که تعیین زمان دقیقی برای دور بعدی مذاکرات در آلماتی و استانبول نیز نکته قوت مهمی است و نشان می دهد مذاکرات در مسیر درست حرکت می کند. با وجود این، مسیر طولانی پیش روی مذاکره کنندگان قرار دارد و می تواند ناهموارتر از آن چیزی باشد که تصور می کردیم.
آسیا تایمز با اشاره به شیطنت های اخیر آمریکا از جمله علیه سوریه و تسلیح مخالفان می نویسد: آیا آمریکا در تعامل با ایران فریبکاری می کند در حالی که به امید تغییر رژیم در سوریه دخالت می کند؟ سوال دیگری که به ذهن می رسد این است که آیا دولت «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا، واقعا می تواند تحریم های اصلی علیه ایران را به عنوان راهکاری در ازای همکاری های هسته ای ایران کاهش داده یا لغو کند. زیرا اسرائیل و کنگره آمریکا خواستار تعلیق کلی غنی سازی شده اند و ۳۶ سناتور آمریکایی با ارسال نامه ای به اتحادیه اروپا تشدید تحریم ها علیه ایران را خواسته اند.
آسیا تایمز اضافه کرد: بعد از مذاکرات مسکو دولت اوباما چندین دستورالعمل اجرایی علیه ایران صادر کرده و هیچ نشانه ای مبنی بر این امر دیده نمی شود که سیاست ضد ایران در واشنگتن کاهش می یابد. پیشنهاد تعامل با ابهامات جدید مواجه است. آیا این اقدامات می تواند پوششی برای این راهبرد «اول سوریه، سپس ایران» باشد؟ بدون تردید رویکردهای آمریکا در قبال ایران با تاریخی مملو از تناقض مواجه است که باعث شده طرح های خود را از بین ببرد و فرصت های عالی را برای پایان دادن به بن بست هسته ای ایران از دست بدهد. هنوز باید منتظر ماند و دید آیا کاخ سفید می تواند در برابر نفوذ جنگ طلبان ضد ایران مقاومت کند که از بابت فشارهای اسرائیل در صورت خاتمه بحران ایران می هراسند».
کاوه افراسیابی تحلیلگر مقیم ماساچوست در ادامه این تحلیل می نویسد:«جان کری»، وزیر امور خارجه جدید دقیقا مانند هیلاری کلینتون سلف خود عمل می کند و مرتب به تهران یادآوری می کند که فرصت اقدام دیپلماتیک برای همیشه برای تهران باقی نخواهد بود و بهتر است ایران به سرعت از آن استفاده کند. ادبیات نه چندان جذاب تهدید ماهیت دوم سیاستمداران آمریکایی است. اما راهکار واقعی این است؛ آمریکا و متحدانش فرصت عالی برای پایان دادن به بن بست هسته ای با ایران دارند به شرطی که مذاکرات را با حسن نیت آغاز کنند؛ در مقابل، اینکه مواضع متناقض اتخاذ کنند یا طرح هایی ارائه دهند که در گذشته ثابت شده مفید نیست.
این تحلیل خاطرنشان می کند: در واقع مشکل دولت اوباما این است که در گذشته همواره کنگره سیاست ایران را تعیین می کرده است و کاخ سفید نیز در برابر این اقدام مقاومت نمی کرده است. سیاست خارجی ناشی از کنگره توان دست یافتن به موفقیتی برای روابط ایران و آمریکا را ندارد و کاخ سفید تلاش واقعی را برای رسیدن به چنین موفقیتی انجام نداده است.
آسیا تایمز در پایان نوشت: نشانه های امیدوارکننده یقینا از نشست آلماتی دیده می شود در عین حال، آمریکا همزمان می خواهد مانع از پیشرفت ایران و اقتصادش شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=67763

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر