0

حضور ۶۰ ناشر با بیش از ۲ هزار اثر در نمایشگاه کتاب

  • کد خبر : 73859
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱

محمد صادق افراسیابی گفت: چند کتابخانه دیجیتال مهم با آثار دینی و آثار شخصیت‌های مهم و تاریخی کشور در نمایشگاه کتاب حاضر خواهند بود.

مدیر کمیته نشر الکترونیک بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از حضور قطعی ۶۰ ناشر در نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: چند کتابخانه دیجیتال مهم با آثار دینی و آثار شخصیت‌های مهم و تاریخی کشور در نمایشگاه کتاب حاضر خواهند بود.

محمد صادق افراسیابی مدیر کمیته نشر الکترونیک بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره آخرین گزارش‌های بخش نشر الکترونیک اطلاعاتی را ارائه کرد.

* بخش نشر الکترونیک نمایشگاه کتاب امسال برای نخستین‌بار به صورت مستقل تشکیل می‌شود

افراسیابی درباره بخش نشر الکترونیک نمایشگاه کتاب اظهار داشت: بنا شده امسال بخش نشر الکترونیک نمایشگاه کتاب بصورت یک بخش مستقل برای نخستین‌بار تشکیل شود، بنابراین برای اولین بار بر اساس مصوبات شورای برنامه‌ریزی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار شد یک بخش ویژه‌ای به ناشران الکترونیک اختصاص یابد.

* آغاز کار کمیته ناشران الکترونیک از اول بهمن ۹۱

مدیر کمیته نشر الکترونیک بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ابراز داشت: کمیته ناشران الکترونیک هم از اول بهمن‌ماه کار خودش را بصورت جدی آغاز کرد، این کمیته تاکنون جلسات مختلفی داشته و ۷ جلسه شورای برنامه ریزی و تعیین مصادیق کمیته نشر الکترونیک برگزار شده است.

* حضور ۶۰ ناشر الکترونیک در نمایشگاه کتاب قطعی شده است/ ۲۴ فروردین آخرین زمان تکمیل نواقص ناشران جامانده

به گفته وی، در اسفند ماه فراخوان ثبت‌نام منتشر شد، پس از پایان فراخوان ثبت‌نام و بعد از اینکه زمان به پایان رسید ۶۰ ناشر ثبت‌نام قطعی کرده و مدارک را تکمیل و مجوز اخذ دریافت کرده بودند، اما در این میان ۱۴۰ ناشر بودند که دارای نقصی در مدارک بودند، قرار شد وارد ارزیابی و بررسی ۱۴۰ ناشر شویم و در عین حال این مهلت تا ۲۴ فروردین ماه در اختیار ۱۴۰ ناشر مابقی قرار گرفت تا مدارک ناقص خود را تکمیل کنند یا مجوزهایشان را ارائه دهند، نهایتا هر تعداد از این ۱۴۰ ناشر که موفق شوند نقایص حضور خود را برطرف کنند مجوز حضور در نمایشگاه را دریافت خواهند کرد، اما مابقی به دلیل نقص مدرک تا ۲۴ فروردین اگر نتوانند پرونده را تکمیل کنند نمی‌توانند در نمایشگاه بیست و ششم کتاب تهران حاضر شوند.

* آثار دارای شرایط لازم در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند

به گفته افراسیابی، تا به امروز ۶۰ ناشر می‌توانند در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یابند، آثار در جلسات کمیته تعیین مصادیق با حضور دو استاد دانشگاه ،یک صاحبنظر در عرصه نشر الکترونیک، نماینده معاونت امور فرهنگی، نمایندگان معاونت‌های امور مطبوعاتی و مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ارزیابی می‌شود تا آثاری که شرایط حضور در نمایشگاه کتاب را داشته باشند مشخص شوند.

* ۲۳۵۷ اثر از ۶۰ ناشر در نمایشگاه کتاب/ ارزیابی آثار

مدیر کمیته نشر الکترونیک بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره تعداد آثار واصله عنوان کرد: جمعا تاکنون حدود ۲۳۵۷ اثر از طریق ۶۰ ناشر الکترونیک جهت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیشنهاد شده که این آثار در شورای برنامه‌ریزی و تعیین مصادیق مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و نهایتا مشخص خواهد شد که چه تعداد آثار می‌توانند در نمایشگاه حضور داشته باشند.

* مکان حضور ناشران بخش الکترونیک/ناشران الکترونیک به محل ناشران دانشگاهی در سال گذشته می‌روند

افراسیابی درباره مکان پیشنهادی برای ناشران بخش الکترونیک هم ابراز داشت: بر طبق پیشنهادی که توسط ستاد اجرایی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه شده، امسال غرفه‌هایی که در سال گذشته در بخش ناشران دانشگاهی حضور داشتند اختصاص به ناشران الکترونیک پیدا می‌کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: مکان حضور ناشران بخش الکترونیک در فضای عمومی مصلا در محوطه‌ای که دسترسی به ناشران برای عموم مردم راحت باشد در نظر گرفته شده است، با توجه به پیش‌بینی از استقبال جوانان از بخش نشر الکترونیک این تصمیم اجرایی شده و ناشران بخش الکترونیک به محلی که سال گذشته ناشران دانشگاهی در آن حضور داشتند می‌روند؛ در تلاشیم این فضا برای ناشران الکترونیک فراهم شود تا در یک فضای باز و محوطه‌ای که امکان حضور را برای مردم هم فراهم می‌کند مخاطبان با فراغ بال و بدون تجمع و هرگونه ازدحام بتوانند بازدید داشته باشند؛ علاوه بر این برنامه‌های متعدد و متنوعی در کمیته نشر الکترونیک پیشنهاد شده است.

* بخش فرهنگ‌سازی و نمایش فیلم و انیمیشن با موضوع نشر الکترونیک

وی پیرامون فرهنگ‌سازی هم اضافه کرد: سعی می‌کنیم در بخش فرهنگسازی بتوانیم فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی را با موضوع نشر الکترونیک داشته باشیم، در این راستا رایزنی‌هایی با سازمان صدا و سیما، شورای عالی اطلاع رسانی و نهادهای مرتبط با عرصه فناوری ارتباطات و اطلاعات داشته باشیم تا در حوزه کتاب الکترونیک برنامه‌هایی را در بخش فرهنگ‌سازی اجرا کنیم.

بنا داریم در حوزه فناوری‌های نوین آخرین فناوری‌های روز دنیا که به کمک عرصه کتاب و کتابخوانی آمده‌اند معرفی کنیم تا مردم بدانند چه فناوری‌هایی امروز در خدمت تولید کتاب و کتابخوانی آمده است.

* بخش فروشگاهی و نمایشگاهی مجزا از هم/ همکاری دو اتحادیه در برگزاری نشر الکترونیک

این مقام مسئول در بخش ناشران الکترونیک افزود: در عرصه‌های دیگر هم برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته، یک بخش فروشگاهی و نمایشگاهی داریم و سعی کردیم این دو را به شکلی از هم جدا کنیم، به عنوان مثال در بخش نمایشگاهی سایت‌های مرتبط با حوزه کتاب و کتابخوانی، شبکه مجازی کتابخوانان حرفه‌ای، خبرگزاری کتاب ایران، سایت‌های دیگری مرتبط با حوزه کتاب امکان حضور خواهند داشت، در بخش فروشگاهی شرکت‌هایی که کتاب‌هایی را به صورت نرم‌افزار تولید کرده‌اند امکان حضور و فروش محصولات خود را خواهند داشت، در بخش‌های فناوری‌های نوین فرهنگ‌سازی هم اقدامات خوبی انجام شده، امسال از دو اتحادیه در برگزاری نشر الکترونیک نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کمک گرفته شد، اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان تهران مسئولیت بخش ثبت‌نام ناشران الکترونیک نمایشگاه کتاب را بر عهده داشتند، همینطور اتحادیه ناشران دیجیتال در حقیقت مسئولیت برگزاری بخش فناوری‌های نوین نمایشگاه کتاب امسال را بر عهده خواهند گرفت.

* عرضه آثار سازمان‌ها، نهادها و موسسات فرهنگی هنری

مدیر کمیته نشر الکترونیک بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خاطرنشان کرد: علاوه بر این از مجموعه‌های مختلف مردمی موسسات فرهنگی هنری و سازمان صدا و سیما، شورای عالی اطلاع رسانی و سایر سازمان‌هایی که در امر فرهنگ‌سازی می‌توانند موثر باشند دعوت کردیم در بخش فرهنگ‌سازی حضور موثر داشته باشند و آثار و دستاوردهای خود را بتوانند عرضه کنند.

* حضور چند کتابخانه دیجیتال مهم کشور با موضوعات دینی، شخصیت‌های مهم و تاریخی

وی درباره حضور کتابخانه‌های دیجیتال در نمایشگاه بیست و ششم کتاب تهران بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شاهد حضور چند کتابخانه دیجیتال مهم کشور با موضوعات آثار دینی شخصیت‌های مهم و تاریخی کشور خواهیم بود، رایزنی‌ها انجام شده، دقت شده در بخش کتابخانه‌های دیجیتال چه سایت‌هایی که در حوزه فروش کتاب فعالیت می‌کنند موضوع کپی‌رایت حتما رعایت شود و مشکلی در بحث کپی رایت نداشته باشیم.

* ۸۰ درصد قشر دانشگاهی کتاب‌های خود را از طریق نرم‌افزار دریافت می‌کنند

افراسیابی در ادامه گفت: با تدابیر انجام شده امیدواریم بخش ناشران الکترونیک که بصورت مستقل برای اولین بار است در نمایشگاه مستقل حضور دارد بتواند با استقبال خوب مخاطبین روبرو شود، خصوصا بر اساس نتایج پژوهشی که بر اساس دانشگاه تهران به وزارت ارشاد ارائه شده ۸۰ درصد قشر دانشگاهی اعلام کرده‌اند کتاب‌های خود را از طریق نرم‌افزارهای تلفن همراه، نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای و آنچه امروز به عنوان نشر الکترونیک می‌شناسیم دریافت می‌کنند.

* تبلیغات محیطی برای معرفی محصولات برتر

این مقام مسئول درباره تبلیغات و اطلاع رسانی پیرامون این بخش متذکر شد، جلسه‌ای روز گذشته با کمیته روابط عمومی نمایشگاه داشتیم؛ قرار شده هر روز یک صفحه از ویژه نامه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به موضوع نشر الکترونیک اختصاص یابد، علاوه بر این قطعا نصب تابلوهای راهنما و حتی تبلیغ ناشران الکترونیک برتر در دستور کار بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود. برای بخش نشر الکترونیک هم در حال برنامه ریزی هستیم تا از فضای محیطی و تبلیغاتی برای معرفی محصولات برتر استفاده کنیم تا عموم مردم راهنمایی شوند.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=73859

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر