1

چالش تولید خودروی یورو ۴ بر سر راه خودروسازان

  • کد خبر : 81954
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۸

در حالیکه اجرای استاندارد یورو ۴ در تمامی خودروهای سواری از ابتدای تیرماه امسال اجباری می شود اما خودروسازان معتقدند هنوز زیرساخت های لازم برای اجرای این استاندارد در کشور فراهم نشده است.

بحث اجرای استاندارد یورو ۴ در تولید خودرو از سال ۹۰ مطرح شد و براساس مصوبه دولت در اسفند سال ۹۰، می بایست از ابتدای سال ۹۲ خودروها مجهز به استاندارد یورو ۴ شوند و البته پیش شرط اجرای این امر، تولید سوخت یورو۴  از ۶ ماه قبل ازآن است.

بر همین اساس سال گذشته پس از ارائه مهلت‌های متعدد به وزارت نفت و خودروسازان، سرانجام مقرر شد از ابتدای امسال به طور همزمان، عرضه سراسری سوخت یورو ۴ و تولید خودرو متناسب با این استاندارد آغاز شود.

اما با پایان یافتن این مهلت قانونی، مسوولان وزارت نفت و خودروسازان هر یک دیگری را به اهمال در این زمینه متهم می‌کردند به‌گونه‌ای که خودروسازان معتقد بودند ابتدا باید عرضه سراسری سوخت یورو ۴ آغاز شده و پس از آن خودروی متناسب با این استاندارد تولید شود.

در مقابل نیز مسوولان وزارت نفت اظهار می‌کردند خودروسازان کم کاری خود را به پای این وزارتخانه گذاشته و بدون توجه به توزیع سراسری سوخت یورو ۴ باید عرضه خودرو با این استاندارد را آغاز کنند.

بر اساس این گزارش به منظور فراهم شدن زیرساخت های لازم فرصتی دوباره برای خودروسازان در نظر گرفته شد و بر مبنای آن هیئت وزیران در جلسه مورخ ۹۲/۰۱/۱۸ بنا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصدو سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با شماره گذاری خودروهای یورو ۲ تا ابتدای تیر ماه امسال موافقت کرد که این مصوبه به امضای محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور رسید.

اما حتی این مهلت ۲ ماهه نیز از نظر خودروسازان کافی نیست چراکه قبل از اجرای این استاندارد باید ابتدا سوخت لازم در سراسر کشور عرضه شود.

در همین ارتباط، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: قبول داریم که تاکنون مقداری سوخت یورو ۴ تولید شده اما هنوز توزیع سراسری آن صورت نگرفته و به گفته وزارت نفت تا یک ماه آینده توزیع این سوخت در تهران و چند کلانشهر دیگر آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: در شرایطی که مدت زمان زیادی تا توزیع سراسری این سوخت باقی مانده است، تولید و استفاده خودروهای یورو ۴ از سوخت یورو ۲ موجب وارد آمدن آسیب به سیستم موتور و به ویژه کاتالیست خودرو خواهد شد به‌گونه‌ای که عمر کاتالیست از صد هزار کیلومتر به ۱۵ هزار کیلومتر کاهش می‌یابد.

وی افزود: ‌این در حالی است که مراکز معاینه فنی امکانات تست استاندارد آلایندگی یورو ۴ و همچنین تشخیص صحت کارکرد کاتالیست خودرو را ندارند بنابراین در آن صورت آلودگی هوا نیز افزایش خواهد یافت.

نعمت‌بخش با بیان این‌که طبق مصوبه قبلی هیات دولت وزارت نفت مکلف بود توزیع سراسری سوخت یورو ۴ را از ابتدای فروردین سال ۹۱ آغاز کند، تصریح کرد: با وجود آن‌که این وزارتخانه به تکلیف قانونی خود عمل نکرده از خودروسازان می‌خواهند محصولات خود را به یورو ۴ ارتقاء دهند که این اقدام درستی نیست.

اما در این شرایط معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران بر لزوم اجرای این استاندارد تاکید دارد و معتقد است که خودروسازان باید در زمان قانونی تعیین شده، به مصوبه دولت درباره ارتقای استاندارد آلایندگی محصولات خود به یورو ۴ عمل کنند.

بهادر کاظمی درخصوص این بحث که خودروی یورو ۴ با سوخت یورو ۲ دچار آسیب می شود اظهار داشت: برخلاف آن‌چه خودروسازان عنوان می‌کنند، استفاده خودروی سواری یورو ۴ از سوخت یورو ۲ تاثیر خاصی بر کارکرد خودرو ندارد زیرا در آن صورت خودروهای خارجی و خودروهای داخلی مانند مگان و تندر ۹۰ که هم‌اکنون نیز دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ هستند باید دچار مشکل می‌شدند که البته این اتفاق نیافتاده است.

وی افزود: ‌بنابراین طبق مصوبه دولت از تیر ماه امسال استاندارد آلایندگی تمام خودروهای داخلی باید به یورو ۴ ارتقاء یابد و پلیس می‌تواند شماره‌گذاری خودروهای غیر یورو ۴ را متوقف کند.

yjc.ir

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=81954

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر