4

دانشگاه آزاد یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های حضوری در داخل و خارج از کشور است

  • کد خبر : 8352
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۷:۱۳

عبدالله جعفرعلی جاسبی – دانشگاه آزاد یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های حضوری با حدود ۴۵۰ واحد دانشگاهی در داخل و خارج از کشور است که از حدود ۳۰ سال پیش تأسیس شد و همواره یکی از خبرسازترین حوزه‌های خبری بوده است. عبدالله جعفرعلی جاسبی ۳۰ سال است که ریاست دانشگاه آزاد را بر عهده داشته است […]

عبدالله جعفرعلی جاسبی – دانشگاه آزاد یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های حضوری با حدود ۴۵۰ واحد دانشگاهی در داخل و خارج از کشور است که از حدود ۳۰ سال پیش تأسیس شد و همواره یکی از خبرسازترین حوزه‌های خبری بوده است.

عبدالله جعفرعلی جاسبی ۳۰ سال است که ریاست دانشگاه آزاد را بر عهده داشته است و انتقادهایی بر نحوه مدیریت وی بر این دانشگاه بوده است.

آنچه در ذیل می‌آید متن کامل مصاحبه ۱ ساعته و تفصیلی خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با عبدالله جعفرعلی جاسبی رئیس دانشگاه آزاد به همراه حاشیه‌نگاری آن است:

*فارس: آقای دکتر! نزدیک به سه دهه است که شما رئیس دانشگاه آزاد هستید. در این مدت که رئیس دانشگاه آزاد بودید، دستاوردهای این دانشگاه چه بوده و این دانشگاه را از کجا به کجا رساندید؟

– جاسبی: همان‌طور که می‌دانید دانشگاه آزاد یکی از نهادهای مهم انقلاب است که نقش آن در شکل‌گیری مسائل اجتماعی به خصوص در شرایط امروز بسیار وسیع و پردامنه است اما اینکه گفتید دستاوردهای من در دانشگاه آزاد، باید بگویم که دانشگاه آزاد همان مولود انقلاب است و همه پیشرفت‌ها و عظمت‌هایی که دارد کار خداست و کار من نیست. من و همه مدیرانی که در این دانشگاه خدمت می‌کنیم، خدمت‌گذاران کوچکی هستیم که خداوند به ما این توفیق را داده که در این سنگر خدمت کنیم.

** امروز دانشگاه آزاد بدون شک بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است

دانشگاه آزاد روزی که تأسیس شد هیچی نداشت، حتی یک عضو هیئت علمی، یک متر فضای آموزشی و کوچک‌ترین تجهیزات و غیره نداشت. تنها سرمایه ما یک میلیون تومان اهدایی امام‌خمینی(ره) بود اما امروز که با شما صحبت می‌کنم، این دانشگاه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجو و بیش از ۳۰ هزار عضو هیئت علمی دارد. این دانشگاه تا به حال بیش از ۴ میلیون فارغ‌التحصیل ارائه داده، نزدیک به ۴۵۰ واحد و مرکز دانشگاهی در سراسر کشور و چند واحد خارج از کشور دارد، ۵۰ مرکز پژوهشی و تحقیقاتی، ۶۰۰ مدرسه وابسته به دانشگاه آزاد به نام مدارس سما با ۵۳ هزار دانش‌آموز، ۱۱۰ آموزشکده و حدود ۹۰ هزار دانشجوی کاردانی پیوسته از دیگر چشم‌اندازهای دانشگاه آزاد است. بیش از ۲۰ میلیون مترمربع فضای آموزشی و رفاهی داریم که سالیانه بیش از یک میلیون مترمربع به این فضاهای آموزشی اضافه می‌شود. بیش از ۳۵ هزار پرسنل در دانشگاه آزاد مشغول به فعالیت هستند، هزاران آزمایشگاه، کارگاه، کتابخانه، درمانگاه، مزرعه، بیمارستان و … دانشگاه آزاد را امروز بدون شک به بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان تبدیل کرده است.

ما دهه اول دانشگاه آزاد را دهه تثبیت نام نهادیم. دهه دوم را دهه توسعه و دهه سوم را که اکنون در نیمه‌های آخرین سال آن هستیم دهه کیفیت نام‌گذاری کردیم. در دهه چهارم که از سال آینده آغاز خواهد شد، وارد رقابت‌های جهانی با دانشگاه‌های معتبر جهان خواهیم شد. برنامه‌هایی هم برای چشم‌انداز و برنامه ۵ ساله داریم که انشاءالله در جای خود اگر لازم بود اشاره خواهم کرد.

** نباید از خودم تعریف کنم

*فارس: در طول این ۳۰ سال که رئیس دانشگاه آزاد بودید، مدیریت خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

– جاسبی: من معتقدم که مدیریت من را دیگران باید ارزیابی کنند و مردم و دانشجویان در این دوره و نسل‌های آینده باید قضاوت کنند. من بخواهم از خودم تعریف کنم، فکر نمی‌کنم درست باشد.

**در کارهایم قاعدتاً موفق بوده‌ام

*فارس: حالا از نظر خودتان چگونه در دانشگاه آزاد عمل کردید؟

– جاسبی: خوب هرکس فکر می‌کند که در کارهایش موفق است و من هم قاعدتاً چنین فکری می‌کنم اما همان‌طور که گفتم قضاوت درباره ارزشیابی یک فرد را خود فرو نمی‌تواند داشته باشد.

** باید همواره با مخالفان خودمان با منطق و استدلال رفتار کنیم

*فارس: از همان ابتدای فعالیت دولت نهم، انتقاداتی نسبت به دانشگاه آزاد و مدیریت این دانشگاه بود. آقای احمدی‌نژاد از همان ابتدای کار با مدیریت این دانشگاه مخالف بود و اشخاصی هم‌چون آقای سلیمی‌نمین به این دانشگاه و مدیریت آن ایراد می‌گرفتند. از نظر شما آیا این انتقادات وارد است؟

– جاسبی: ببینید از ابتدای تأسیس دانشگاه آزاد، انتقادات و نقدهایی بر این دانشگاه بود. این انتقادات چند دسته است که برخی از این نقدها و انتقادات مغرضانه بوده و غیرقابل قبول است. یک سری از این انتقادات از سر دلسوزی بوده که برخی از آنها درست است، منتهی در طول زمان باید حل می‌شد که ما همان موقع هم پاسخ می‌دادیم. به عنوان مثال به ما در دهه اول این دانشگاه می‌گفتند، شما عضو هیئت علمی ندارید و یا ساختمان و تجهیزات ندارید و ما هم می‌گفتیم حرف شما درست و ما این مشکلات را در طول زمان حل خواهیم کرد و حل هم کردیم. یک سری مسائل هم سیاسی بوده که همیشه هست و ما پاسخ دادیم و در این زمینه برخورد ما یک برخورد کاملاً معقول و منطقی بوده است. ما همواره با منطق و استدلال به میدان رفتیم، هیچ‌وقت نه خودم بلکه تمام مدیران زیرمجموعه خود را نهی کردم از اینکه کوچک‌ترین بی‌احترامی و فحاشی و برخوردهای نامعقول داشته باشند. ما باید همواره حتی با مخالفان خودمان با منطق و استدلال یعنی آنچه که قرآن بیان می‌کند “ادعوا الی سبیل ربک بالحکمته والموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن ” رفتار کنیم و همین رفتار را هم داشتیم.

** هیچ‌کدام از اتهامات علیه دانشگاه آزاد در طول ۶ سال فعالیت دولت به اثبات نرسیده است

*فارس: من جواب سؤال خود را دریافت نکردم. آیا انتقاداتی که آقای احمدی‌نژاد نسبت به مدیریت دانشگاه آزاد داشت را قبول دارید؟

– جاسبی: خیر. ببینید انتقادهایی که می‌شد بسیاری از آنها اصلاً به دانشگاه آزاد وارد نبود و هیچ‌کدام آنها نتوانست در طول زمان و در بستر این ۶ سال به اثبات برسد، اما بعضی اوقات روی برخی نارسایی‌ها انگشت می‌گذاشتند که قبل از اینکه آنها بیان کنند، خودمان بارها گفته بودیم. فرض کنید نسبت هیئت علمی به دانشجو، نسبت پرسنل و تجهیزات به دانشجو در دانشگاه آزاد جز مسائلی بود که در طول زمان باید حل می‌شد و خوشبختانه اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که در بسیاری از این شاخص‌ها، دانشگاه‌های معتبر کشور را پشت سر گذاشتیم.

** معامله دانشگاه آزاد با دولت و احمدی‌نژاد اصلاً معنایی ندارد

*فارس: از سؤال قبلی خود قصد داشتم به اینجا برسم که اکنون کار به جایی رسیده که عنوان شده دانشگاه آزاد با دولت و یا آقای احمدی‌نژاد وارد معامله شده و این مسائل در رسانه‌ها بسیار انعکاس خبری داشته است، البته این موضوع را آقای سلیمی‌نمین در آخرین مصاحبه خود با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده است. این موضوع صحت دارد؟

– جاسبی: اصلاً این مسائل مطرح شده را قبول ندارم. ایشان اصلاً عادت کرده است همیشه با دروغ و تهمت وارد میدان شود و فکر می‌کنم این اقدامات برای وی ذاتی شده و ما هم پاسخش را به صورت معقول و منطقی دادیم البته یک بار هم مجبور شدیم شکایت کنیم و محکومش کنیم. این هم یکی از خلاف‌هایی است که مطرح کرده است. معامله اصلاً معنی ندارد که بخواهیم با کسی معامله داشته باشیم. بنابراین آنچه که ایشان گفته، بنده تکذیب می‌کنم.

** در روزنامه‌های خودم و دانشگاه آزاد به دولت نقد منصفانه و دلسوزانه کردیم

*فارس: در حال حاضر رابطه شما با دولت چطور است؟

– جاسبی: ما هیچ‌وقت با دولت در حال نزاع و تخاصم نبودیم. شما اگر به روزنامه‌هایی که ارگان بنده و یا دانشگاه آزاد است، نگاه کنید، می‌بینید که ما همواره در جهت حمایت از دولت و یا حداقل روش بی‌طرفانه و یا اگر نقدی باشد، نقد منصفانه و دلسوزانه داشته‌ایم. علت آن هم این است که مقام معظم رهبری چنین دیدگاهی دارند، یعنی در حقیقت ملاک و شاخص ما برای تعامل با دولت و مسئولان دیدگاه‌های مقام معظم رهبری است.

** با احمدی‌نژاد مشکل شخصی نداشتم

*فارس: رابطه شخصی شما با آقای احمدی‌نژاد چگونه است؟

– جاسبی: ما هیچ مشکلی با هم نداریم. وی از همکاران ما در دانشگاه علم‌و‌صنعت بوده است و پس از آن، هیچ‌وقت با هم مشکل شخصی نداشتیم.

*فارس: تاکنون در خصوص بحث‌های دانشگاه آزاد با آقای احمدی‌نژاد جلسه‌ای داشتید؟

– جاسبی: خیر. فقط یکی دو جلسه در سال‌های اول روی کار آمدن دولت با هم صحبت داشتیم، اما پس از آن چیزی اتفاق نیفتاده است.

** در جهت کمک به دولت هستیم

*فارس: در حال حاضر آیا دانشگاه آزاد از دولت کمک می‌گیرد یا به دولت کمک می‌کند؟ منظورم از نظر مالی و بودجه است؟

– جاسبی: ما که اصلاً بودجه دولتی نداریم. ردیف بودجه نداریم و هیچ‌وقت هم چنین ردیفی را درخواست نکردیم، اما کمک دانشگاه آزاد در حقیقت کمک به نظام است که به طور طبیعی کمک به دولت هم به حساب می‌آید. وقتی ما تقریباً نزدیک به نیمی از بار آموزش عالی کشور را بر دوش می‌گیریم، این در حقیقت کمک به نظام است آن هم بدون اینکه بودجه‌ای از دولت دریافت کنیم. بنابراین ما به طور طبیعی در جهت کمک به دولت هستیم و در این زمینه همیشه سعی کردیم فضای جامعه را در جهت خواسته‌های نظام تنظیم کنیم و حرکت کنیم.

** در خصوص تعیین تکلیف دانشگاه آزاد شما را به شورای عالی انقلاب فرهنگی حواله می‌دهم

*فارس: یکی از مسائلی که در خصوص دانشگاه آزاد مغفول مانده و همه و حتی برخی رسانه‌ها را سردرگم، بحث تعیین تکلیف دانشگاه آزاد است. دولت نهم از همان ابتدا کمر همت را بست که روند مدیریتی دانشگاه آزاد را تغییر دهد. کار به جایی رسید که اساسنامه این دانشگاه اصلاح شد و اعضای جدید هیئت امنای این دانشگاه به همت شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شدند. کار تا دقایق ۹۰ خوب پیش رفت اما در نهایت وضعیت از حالت عادی خارج شد. به عنوان رئیس دانشگاه آزاد توضیح دهید که چگونه این وضعیت‌ها پیش آمد؟

– جاسبی: من خیلی علاقه‌ای ندارم وارد این فاز از بحث‌ها شوم و شما را حواله می‌دهم به آن کسانی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت دارند تا برای شما توضیح دهند وضعیت به کجا رسیده است اما در هر حال ما همیشه بحث‌هایمان را در مجموعه رسانه‌ها خیلی صریح و شفاف مطرح کردیم.

در این بخش از مصاحبه کریمی مشاور جاسبی که در جلسه مصاحبه حضور داشت، خطاب به رئیس دانشگاه آزاد گفت: آقای دکتر اگر می‌خواهید در خصوص هیئت‌امناهای استانی دانشگاه آزاد توضیح دهید که به وی پاسخ دادم “بارها آقای دکتر این موضوع را در سخنرانی‌های خود مطرح کرده است ” که جاسبی نیز بلافاصله حرف مرا تأیید کرد و گفت “شما به دنبال چیز دیگری هستید که من نمی‌خواهم وارد آن شوم(خنده جاسبی) ”

** اظهارنظر من ممکن است بار سیاسی داشته باشد و به مصلحت دانشگاه آزاد نباشد

*فارس: با این پاسخی که دادید یعنی می‌خواهید به این نتیجه برسم که علاقه‌ای ندارید در این خصوص بحث کنید و راضی نیستید وارد بحث شوید؟

– جاسبی: من در این زمینه اظهارنظر نمی‌کنم چون هر نوع اظهارنظر من ممکن است بار سیاسی داشته باشد که به مصلحت دانشگاه آزاد نباشد. شما دنبال چیز دیگری هستید اما اصل مطلب همین چیزی است که من نمی‌خواهم وارد آن شوم.

** آنچه که صلاح است می‌گویم

*فارس: شما رئیس دانشگاه آزاد هستید و رسانه نیز وظیفه دارد نظر شما را در خصوص اصلاح اساسنامه دانشگاه ‌آزاد و اعضای جدید هیئت امنای این دانشگاه بداند تا به مردم انتقال دهد؟

– جاسبی: ما آنچه را که صلاح است می‌گویم. ما مأمور به تکلیف هستیم.

** نمی‌دانم کی اولین جلسه هیئت امنای جدید دانشگاه آزاد برگزار می‌شود

*فارس: اولین جلسه هیئت امنای جدید دانشگاه آزاد چه زمانی برگزار می‌شود؟

– جاسبی: نمی‌دانم.

*فارس: سه عضو پیشنهادی هیئت مؤسس دانشگاه آزاد جهت معرفی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و برای حضور در هیئت امنای جدید دانشگاه آزاد معرفی شدند که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی و آقای میرزاده هستند. آیا باید شورای عالی انقلاب فرهنگی این افراد را به عنوان اعضای هیئت امنای جدید دانشگاه آزاد تأیید کنند یا خیر؟

– جاسبی: خیر، نیازی نیست.

** نگران نباش، پاسخ خودم را می‌دهم

در این بخش از مصاحبه که سعی داشتم در خصوص بحث اساسنامه جدید دانشگاه آزاد و هیئت امنای آن بالاخره با جاسبی به نتیجه‌ای برسم، دوباره کریمی وارد بحث شد و گفت “آقای دکتر در مورد مسائل فرهنگی دانشگاه آزاد توضیح دهید ” که بلافاصله به وی پاسخ دادم که “آقای کریمی به این سؤال هم می‌رسیم ” و جاسبی گفت “بله به این سؤال‌ها هم می‌رسد ” و خطاب به کریمی گفت “بگذار سؤالات خود را بپرسد، من هم پاسخ خودم را می‌دهم. نگران نباش. ”

** آقای خبرنگار، قرار نیست هر چه که تو بخواهی بگویم

*فارس:‌ اگر اولین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد تشکیل شود و بحث تغییر رئیس این دانشگاه مطرح شود، چقدر احتمال می‌دهید که دوباره رئیس این دانشگاه شوید؟

– جاسبی: اصلاً روی این مسائل فکر نکردم و نیازی هم ندارد که فکر کنم. من جواب خود را می‌دهم، قرار نیست هر چه که تو بخواهی بگویم.

** بودجه، امکانات و ثروت دانشگاه آزاد متعلق به یک فرد خاص نیست

*فارس: دانشگاه آزاد تاکنون وارد سیاست شده است؟

– جاسبی: مطلقاً. ما همواره گفتیم، دانشگاه آزاد یک نهاد مردمی است و بودجه، امکانات و ثروتش هم متعلق به یک فرد خاصی نیست. من همواره در طول این بیست و نه سال و نیم گذشته اعلام کردم که هیچ‌کس حق ندارد از موضع دانشگاه آزاد از یک فرد حمایت کند یا علیه یک فرد در حوزه‌های انتخابات و مسائل سیاسی کاری کند، ولی در حوزه‌های عمومی چرا، مثلاً ما همه دانشجویان، اساتید و مردم را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کنیم. چرا در مسائل کلی وارد می‌شویم ولی اختصاصی ابدا. در این خصوص همیشه در مجامع شورای مرکزی دانشگاه آزاد گفتم و نوارهای آن هم موجود است.

**دانشگاه آزاد ماندنی است

*فارس: اخیراً در سخنرانی‌هایی که دارید و در سایت‌های خبری دانشگاه آزاد منعکس می‌شود، از رفتن خود از این دانشگاه مسائلی را مطرح کرده‌اید. به عنوان خبرنگار تخصصی این حوزه، سخنرانی‌های شما را به خصوص در این اواخر موبه‌مو مطالعه می‌کنم. شما رفتن خود از این دانشگاه را به صورت‌های مختلف مطالبی را مطرح می‌کنید و اعلام می‌کنید دانشگاه آزاد نباید به شخص جاسبی اکتفا کند. آیا واقعاً اکنون خودتان را در این مرحله می‌بینید که کم‌کم باید از دانشگاه آزاد خداحافظی کنید؟

– جاسبی: نه. این بحث مطرح نیست. من می‌خواهم این فرهنگ را در دانشگاه آزاد جا بیندازم که تا حدودی هم جا انداختم و آن این است که دانشگاه آزاد بخشی از تاریخ این انقلاب است و ماندنی است و حالا فرض کنید که مسئولانی در سطوح مختلف تغییر کنند، تأثیری در روند تکاملی این دانشگاه نمی‌گذارد و هیچ نگرانی هم نباید در مجموعه مدیران این دانشگاه به وجود بیاید و این چیزی است که من روی آن کار می‌کنم و شما هم درست تشخیص دادید، ولی این به معنای اینکه من امروز، فردا و یا ده سال دیگر از دانشگاه آزاد می‌روم، نیست. من می‌خواهم این فرهنگ جا بیفتد که دانشگاه آزاد برخلاف آنچه که برخی‌ها فکر می‌کنند این طور نیست که با یک تغییر در سطح مدیریت آن همه چیزش دست‌خوش تغییر و تحول شود و مشکلاتی به وجود بیاید.

*فارس: اگر زمانی از دانشگاه آزاد بروید، پیشنهاد می‌کنید که جایگاه شما کجا باشد؟

– جاسبی: من الان هیچ پیشنهادی نمی‌کنم چون کل آن بار سیاسی دارد و مسئله‌ساز می‌شود.

** هر چیزی که خودم تشخیص می‌دهم، همان است

*فارس:‌ آقای دکتر جاسبی مثل اینکه شما تصمیم دارید هر سؤال ما را که کمی جنبه سیاسی دارد، جواب ندهید؟

– جاسبی: خیر این‌طور نیست. هر چیزی که خودم تشخیص می‌دهم همان است(خنده جاسبی)

** آنچه که خودمان خواستیم جواب می‌دهیم

*فارس: اما انتظار ما این است که شما به این سؤالات هم پاسخ دهید؟

– جاسی: ‌بله، ما انتظارات شما را می‌شنویم اما آنچه که خودمان خواستیم جواب می‌دهیم(خنده). این‌طور نیست که در خصوص سؤالات سیاسی شما حرفی نزده‌ام. جواب داد‌ه‌ام.

** دانشگاه آزاد از هیچ کاندیدایی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ حمایت نکرد

*فارس: در فتنه سال ۸۸ اتهاماتی به دانشگاه آزاد وارد شد، اما دانشگاه آزاد هیچگاه رسماً پاسخی در این زمینه نداد.

– جاسبی: هیچ‌وقت دانشگاه آزاد از هیچ کاندیدایی در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت نکرد و همیشه استراتژی دانشگاه آزاد این بوده که تابع دیدگاه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری باشد و ما این را در عمل نشان دادیم.

** دانشگاه آزاد در انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع موسوی میتینگ برگزار نکرد

*فارس: پس میتینگ‌هایی که در انتخابات سال ۸۸ ریاست‌جمهوری به نفع آقای موسوی در دانشگاه آزاد برگزار شد، چه بود؟

– جاسبی: مطلقاً دانشگاه آزاد در این بحث شرکت نمی‌کرد، نکرده و در هیچ‌کدام از میتینگ‌ها چه موسوی و دیگران حضور نداشته و دخالتی نداشته است.

** اعترافات حمزه کرمی و مسعود باستانی درباره دانشگاه آزاد ربطی به این دانشگاه نداشته است

*فارس: آقایان حمزه کرمی و باستانی در دادگاه متهمان فتنه سال ۸۸، دانشگاه آزاد را متهم به دخالت در حوادث پس از انتخابات کردند. این اتهامات را شما می‌پذیرید؟

– جاسبی: خیر ابدا. اصلاً ربطی به دانشگاه آزاد نداشت. آنها خودشان یک دیدگاه‌هایی داشتند البته بیرون از دانشگاه و بیرون از دانشگاه آزاد کارهایی کرده بودند که به خودشان مربوط بود.

*فارس: هنگامی که مهدی هاشمی به خارج از کشور رفت، هیئت امنای دانشگاه آزاد اطلاعیه‌ای داد و اعلام کرد که وی از طرف دانشگاه آزاد برای سرکشی به واحدهای خارجی این دانشگاه، از کشور خارج شده اما شما در جمع خبرنگاران این موضوع را تکذیب کردید. بالاخره مهدی هاشمی از طرف دانشگاه آزاد مأموریت دارد یا خیر؟

– جاسبی: ایشان از طرف رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد منصوب شده و به خارج از کشور رفته و به مدیریت دانشگاه آزاد ربطی ندارد و من این مطلب را گفتم و اکنون هم این مطالب را باز اعلام می‌کنم.

*فارس: یعنی مهدی هاشمی از طرف رئیس هیئت امنا به خارج از کشور رفته است؟‌

– جاسبی: بله.

** در مورد مهدی هاشمی کنکاش نکنید

*فارس: آیا مهدی هاشمی از طرف دانشگاه آزاد مأموریت دارد؟ آیا بحث سرکشی به واحدهای دانشگاه آزاد مطرح بوده است؟

– جاسبی: بله، این بوده است. چرا شما امروز آمدید این سؤال‌ها را از من بپرسید؟ انگار هیچ کار دیگری ندارید و آمدید اینجا که پیگیر این موضوع باشید. من به سؤالات شما جواب دارم و این سؤال شما را جواب می‌دهم، دیگر کنکاش نکنید. من به شما جواب دادم دیگر.

** دانشگاه آزاد همه دانشگاه‌های دولتی را پشت سر گذاشته است

*فارس: دهه چهارم دانشگاه آزاد را دهه رقابت این دانشگاه با دانشگاه‌های معتبر دنیا نام‌گذاری کرده‌اید. آیا در این خصوص اقداماتی انجام داده‌اید؟ اکنون وضع دانشگاه آزاد از نظر علمی و کیفی نسبت به سایر دانشگاه‌های منطقه چگونه است؟

– جاسبی: دانشگاه آزاد از نظر کمی و کیفی یک سیر تکاملی داشته است. ما در دهه اول هیچی نداشتیم. دهه اول را که پشت سر گذاشتیم کمی ساختار مناسب پیدا کردیم، اما امکاناتی نسبتاً مناسب پیدا کردیم. در دهه دوم، توسعه جغرافیایی داشتیم و خوب فضاسازی‌ها آغاز شد و با سرعت ساخت و سازها شکل گرفت و هیئت علمی جذب کردیم. در دهه سوم این موارد را تکمیل کردیم. اکنون که با شما صحبت می‌کنم، از نظر فضای آموزشی، همه دانشگاه‌های دولتی را پشت سر گذاشتیم. از نظر هیئت علمی اگرچه هنوز به شاخص‌هایی که مورد نظر داریم، نرسیدیم اما شرایط بسیار خوبی پیدا کردیم، به این ترتیب که اکنون بیش از ۳۰ هزار عضو هیئت علمی تمام‌وقت داریم و سرعت جذب هیئت علمی ما بسیار زیاد شده است و علت آن این است که تعداد فارغ‌التحصیلان دکتری تخصصی و فوق‌لیسانس روز به روز افزایش پیدا می‌کند و ما بهترین آنها را جذب می‌کنیم. بنابراین خیلی شرایط خوبی پیدا شده و ان‌شاءالله ظرف یکی دو سال آینده قطعاً شاخص‌های بسیار معتبری پیدا خوتهیم کرد.

** دانشگاه آزاد درباره بیمارستان‌های خود هنوز به خودکفایی کامل نرسیده است

در حوزه تجهیزات خیلی خوب پیش رفتیم و خیلی خوب کار کردیم. هم از نظر آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، سالن‌های تربیت‌بدنی، بیمارستان و درمانگاه و… رشد داشتیم. البته در بیمارستان‌ها هنوز به خودکفایی کامل نرسیدیم اما به سرعت به آن سمت هم پیش می‌رویم.

** دانشگاه آزاد اینکه دانشگاه‌های شریف و تهران را پشت سر بگذارد کار شاقی نیست

از نظر مقالات هیئت علمی، ۵ سال گذشته دانشگاه آزاد مطرح نبود اما اکنون در این چند ساله آن‌چنان پیش رفتیم که در حال حاضر از نظر تعداد مقالات ISI مقام اول را در کشور داریم. منتهی این چیزی نیست که مورد قبول ما باشد. ما اعلام هم کردیم که وقتی دانشگاهی با این عظمت و وسعت فعالیت می‌کند، اینکه دانشگاه‌هایی چون شریف و تهران را پشت سر بگذارد خیلی کار شاقی نیست. ما انتظارمان از دانشگاه آزاد این است که هر واحدش به تنهایی بتواند در هر استان، تمام دانشگاه‌های دولتی را پشت سر بگذارد که به این سمت هم حرکت می‌کنیم. به عنوان مثال واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، به تنهایی اکنون در تعداد مقالات ISI مقام چهارم را در بین دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی کسب کرده است و ممکن است تا یکی دو سال آینده به مقام اول هم برسد یا به عنوان مثال واحد نجف‌آباد دانشگاه آزاد در استان اصفهان از نظر تعداد مقالات ISI از تمامی مقالات این استان پیشی گرفته است. ما اکنون به این سمت می‌رویم که در هر استان، واحد دانشگاه آزاد حرف اول را بزند البته هنوز باید کار کنیم.

*فارس: دانشگاه آزاد در حوزه ربوکاپ هم موفقیت‌های خوبی کسب کرده است.

– جاسبی: بله، در مسابقات ربوکاپ، دانشگاه آزاد نه تنها در ایران حرف اول را می‌زند بلکه در منطقه مطرح است، به طوری که از ۱۷ مقامی که امسال در ترکیه آوردند، ۸ تای آن برای دانشگاه آزاد قزوین بود و یک مقام نیز برای دانشگاه آزاد واحد یزد بود. یعنی از این ۱۷ مقام، ۹ تای آن برای دانشگاه آزاد بوده است، البته در این حوزه وضع دانشگاه‌های دولتی نسبت به گذشته بهتر شده است و دانشگاه‌های امیرکبیر، علم‌و‌صنعت، شهید بهشتی و گیلان مقام کسب کردند.

** تأسیس واحد دانشگاهی در کشورهای چین، عراق، کنیا و عمان تأیید شده است

*فارس: واحدهای دانشگاه آزاد در آمریکای شمالی، جنوبی و کانادا تأسیس می‌شود؟

– جاسبی: در آمریکا و کانادا فعلاً برنامه‌ای نداریم اما در برخی از کشورها مشغول بررسی هستیم. مثلاً تأسیس واحد دانشگاهی در کشورهای چین، عراق، کنیا و عمان تأیید شده اما هنوز تأسیس نشده است.

** برای تأسیس واحد دانشگاه آزاد در آمریکا و کانادا فعلاً برنامه‌ای نداریم

اکنون در افغانستان، مالزی، دبی، امارات، لبنان و آکسفورد انگلستان واحد دانشگاهی داریم. در حال حاضر ۵ واحد دانشگاهی خارج از کشور داریم و ۵ تا ۶ واحد دانشگاهی دیگر به صورت جدی در دست بررسی است و باید ان‌شاالله تأسیس شود. چند کشور دیگر را نیز در دست بررسی داریم اما تأسیس واحد دانشگاهی در آن کشورها قطعی نیست.

*فارس: تأسیس واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد در کشورهای مختلف بر اساس چه شاخص‌هایی است؟

– جاسبی: یکی از شاخص‌ها، حضور ایرانیان در این کشورهاست. از دیگر شاخص‌ها نیازهای این کشورها و تعاملی که دانشگاه آزاد می‌تواند با دانشگاه‌های آن کشورها داشته باشد و منافعی که دو طرف می‌توانند داشته باشند. چون دهه چهارم دانشگاه آزاد، دهه رقابت دانشگاه آزاد با دانشگاه‌های معتبر دنیا نام‌گذاری شده است، در حوزه تعامل با سایر دانشگاه‌ها جدی‌تر عمل می‌کنیم و این هم خود یکی دیگر از شاخص‌ها است.

*فارس: در حال حاضر بیشتر با کدام دانشگاه‌ها ارتباط بیشتری دارید؟

– جاسبی: ما توافق‌نامه و تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها زیاد منعقد کردیم. منتهی برخی از این تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها تنها روی کاغذ باقی ‌مانده و اجرایی نمی‌شود اما برخی دیگر از آن اجرائی می‌شود. در برخی از توافق‌نامه‌هایی که با دانشگاه‌ها داریم تنها بندهایی از این توافق‌نامه‌ها اجرایی می‌شود، مانند تبادل استاد میان دو دانشگاه، بورسیه کردن دانشجویان و بازدید دو طرفه از دانشگاه‌ها.

** دو تا سه مسئولیت بزرگ در سطح جهانی و منطقه‌ای داشتم

به دلیل دو تا سه مسئولیت بزرگی که در سطح جهانی و منطقه‌ای داشتم، کارمان برای تعامل با سایر دانشگاه‌های دنیا آسان‌تر شده است. بنده سه دوره کامل ریاست شورای اجرایی اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام را برعهده داشتم و هنوز هم عضو شورای اجرایی هستم که این امر موجب شده دانشگاه‌هایی که در جهان اسلام هستند، اعتبار خاصی به دانشگاه آزاد قائل شوند و خیلی به ما احترام می‌گذارند و این امر زمینه خوبی برای تعامل ایجاد کرده است. بنده دو دوره عضو شورای اجرایی انجمن بین‌المللی دانشگاه‌ها هم بودم که بیش از ۸۰۰ دانشگاه عضو دارد و وابسته به یونسکو است و حضور در این شورا نیز به نوبه خود شناخت نسبت به دانشگاه آزاد و مدیریت آن در سطح جهانی را مطرح کرده است. من در چند اتحادیه دیگر عضو هستم که وارد جزئیان آن نمی‌شوم.

** نمی‌توانیم تنها با شعار و حرف پیش برویم

*فارس: به نظر شما رقابت دانشگاه آزاد با دانشگاه‌های برتر جهان طی چند سال اجرایی می‌شود؟

– جاسبی: بستگی به این دارد که چقدر بتوانیم با سرعت حرکت کنیم و پیشرفت کنیم. وقتی صحبت از رقابت می‌کنیم باید آن را کمی کنیم و نمی‌توانیم تنها با شعار و حرف پیش برویم. به عنوان مثال اگر می‌خواهیم با یکی از دانشگاه‌های آمریکا رقابت کنیم، میدان‌های رقابت مشخص است. در این خصوص تعداد مقالات و پتنت‌ها، اختراعات،‌ میزان مجلات ISI و پژوهشی، تعداد دانشجویان خارجی، جزو شاخص‌های رقابت ما با سایر دانشگاه‌های دیگر است و بسته به میزان کار، تلاش و اقدامی که باید در دانشگاه‌ آزاد انجام دهیم، دارد. ما فاز رقابت با دانشگاه‌های جهان را طی ۱۰ سال تعریف کردیم یعنی دهه چهارم دانشگاه آزاد، اما ممکن است در این خصوص بعدها تجدیدنظر شود.

** بحث تفکیک جنسیتی را به هیچ‌وجه مطرح نکردم

*فارس: شما در خصوص اجرای طرح تک‌جنسیتی و تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها در سخنرانی اخیر خود مطالبی مطرح کردید. نظر قطعی شما در این خصوص چیست؟

– جاسبی: اینجا یک سوء برداشتی شده و در هرحال آن چیزی که من گفتم با آنچه که در مطبوعات و رسانه‌ها درج شده متفاوت است. من بحث تفکیک جنسیتی را به هیچ‌وجه مطرح نکردم. اصلاً. من گفتم که راه‌اندازی دانشگاه‌های تک‌جنسیتی چیزی نیست که امروز مطرح شده باشد. دانشگاه آزاد از قبل به این اقدام دست زده است و در حال حاضر واحد فلاورجان دانشگاه آزاد یکی از دانشگاه‌های تک‌جنسیتی است و تنها دختران در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و این دانشگاه اولین دانشگاه تک‌جنسیتی دانشگاه آزاد است و پس از دانشگاه الزهرا که پیش از انقلاب تأسیش شده، دومین دانشگاه تک‌جنسیتی کشور است. ما در برخی از رشته‌های مهندسی، فقط دانشجوی پسر پذیرش می‌کنیم و یا در رشته پرستاری فقط دانشجوی دختر پذیرش می‌کنیم، در حالی که در دانشگاه‌های دولتی مرد و زن را در این رشته‌ها پذیرش می‌کنند. ما این اقدامات را اجرایی کردیم و خیلی هم بدون سروصدا به این کارها دست زدیم.

** به این دلیل دانشگاه تک‌جنسیتی تأسیس کردیم که به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل کنیم

*فارس: تک‌جنسیتی کردن برخی دانشگاه‌ها و رشته‌ها در دانشگاه‌های آزاد نتایج مثبتی داشته است؟ آیا توصیه می‌کنید که دانشگاه‌های دولتی نیز درست به این کار بزنند؟

– جاسبی:به این علت به این دست از اقدامات دست زدیم که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرایی کنیم. بعدها این مصوبه رسماً ملغی نشد اما خوب در عمل این مصوبه را لغو کردند بنابراین ما همچنان بر اجرای این مصوبه پای فشردیم و آن را اجرایی کردیم.

*فارس: یکی از حوزه‌هایی که انتقادات زیادی به دانشگاه آزاد مطرح می‌شود، حوزه فرهنگی است. در این باره توضیح می‌دهید؟

– جاسبی: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد چند مسئله مهم را می‌خواهم مطرح کنم چون خیلی‌ها یا اطلاعات ندارند و یا نسبت به دانشگاه آزاد کم لطف هستند. دانشگاه آزاد در حوزه فرهنگی گام‌های بسیار بلندی برداشته که در تاریخ ماندنی است و واقعاً باید به اطلاع مردم برسد البته گاهی در صحبت‌ها و مصاحبه‌های خود این موارد را مطرح کرده‌ام. حالا چند تا از این مسائل درشت را به شما می‌گویم.

یکی از این مسائل، بحث بسیجی فعال است. سپاه قانونی دارد که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. در این قانون ماده و تبصره‌ای هست که مربوط به بسیجی فعال است. آئین‌نامه‌ای در دولت اصلاحات به تصویب رسید که براساس آن امتیازاتی برای بسیجی فعال در آزمون‌های ورودی کنکور قائل شدند. اکنون از تاریخ تصویب این آئین‌نامه حدود ۱۰ سال می‌گذرد. در این ۱۰ سال فقط دانشگاه آزاد این طرح را اجرا کرده و بس و با این مصوبه، بیش از ۳۰۰ هزار بسیجی فعال توانستند از این امتیاز استفاده کنند و وارد دانشگاه شوند، یعنی اگر از این امتیاز استفاده نمی‌کردند وارد دانشگاه نمی‌شدند. این یک گام بزرگ بوده و حرکت کوچکی نبوده است. آنهایی که ادعا می‌کنند و خود را طرفدار بسیج می‌دانند در عمل نشان دهند ببینیم کدامشان به اندازه یک دهم دانشگاه آزاد در این حوزه اقدام کرده‌اند. بیش از ۳۰۰ هزار بسیجی فعال از این امتیاز استفاده کرده و وارد دانشگاه شدند، ضمناً کاری که ما انجام دادیم کاملاً قانونی بوده است و در واقع مصوبه را اجرا کردیم و همین مصوبه در دانشگاه‌های دولتی اجرا نشده و هنوز هم اجرا نمی‌شود.

واقعاً اگر کسی بخواهد بر روی این اقدام که ما انجام دادیم، کار خبری و تبلیغاتی کند چقدر جای مانور دارد، ولی خوب ما این کار را انجام ندادیم برای تبلیغات بلکه این اقدام را انجام دادیم چون خود را ملزم به اجرای قانون می‌دانیم و اعتقاد داریم که این کارها می‌تواند حوزه اعتقادی و بنیه ارزشی دانشگاه آزاد و جامعه را تقویت کند.

** واحد درسی اختیاری “دفاع‌مقدس ” را در دانشگاه آزاد راه‌اندازی کردیم

گام دومی که ما برداشتیم، حدود ۴یا ۵ سال قبل، یک گردهمایی تشکیل شد که فرماندهان سپاه پاسداران و امرای ارتش که در جنگ نقش داشتند حضور داشتند. در این گردهمایی بررسی شد که چه کنیم فرهنگ دفاع‌مقدس در جامعه جاودانه شود؟ من در این گردهمایی یک سخنرانی داشتم و اعلام کردم که اگر ما می‌خواهیم میراث دفاع‌مقدس را به نسل‌های آینده منتقل کنیم، باید چند واحد درسی نه به صورت اجباری بلکه اختیاری معین کنیم تا دانشجویان این واحدهای درسی را اخذ کنند. این مسئله در آن گردهمایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بنا شد ما آن را اجرا کنیم که از همان سال به اجرای این طرح در دانشگاه آزاد پرداختیم و پس از اینکه واحدهای اختیاری دفاع‌مقدس را در دانشگاه آزاد راه‌اندازی کردیم، موضوع در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و در این شورا و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها تصویب شد و برنامه برای آن ریخته شد. در تدوین برنامه‌ها، پژوهشگاه دفاع‌مقدس که سردار سوداگر مسئول آنجاست، مسئولیت این کار را بر عهده گرفت و ما به ایشان کمک کردیم و برای همه حکم زدیم. تمام مسئولان آموزشی خود را در اختیار آنها قرار دادیم تا به طراحی و تدوین این واحدهای درسی بپردازند و کار بزرگی در سراسر کشور آغاز شد و در نهایت دانشگاه‌های دولتی هم آرام آرام وارد میدان شدند و واحد درسی دفاع‌مقدس اکنون در دانشگاه‌های دولتی هم راه‌اندازی شده است.

چند هفته پیش، این موضوع در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها مطرح شد و سردار سوداگر به ارائه گزارش پرداخت و جالب است حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد دانشجویانی که این واحد درسی را گذرانده‌اند متعلق به دانشگاه آزاد بودند و سایر دانشگاه‌ها ۵ تا ۶ درصد را به خود اختصاص می‌دادند که البته این دانشگاه‌ها از ما دیرتر شروع کردند. ما بر روی اختیاری بودن واحد درسی دفاع‌مقدس تأکید داریم و اصلاً نباید اجباری شود چون دانشجویانی که این واحد درسی را می‌گذرانند با عشق، علاقه و ایمان این واحد درسی را می‌گذرانند. در زمینه اساتید این واحد درسی ابتکار عمل به خرج دادیم و اجازه ندادیم اساتیدی فقط با مدرک جذب شوند بلکه تمام کسانی که در جنگ تجربه داشتند اعم از فرماندهان سپاه و ارتش را انتخاب کردیم که پس از گذراندن دوره‌هایی، به تدریس این واحد درسی مشغول شوند. در این کلاس‌ها خاطرات و بحث‌هایی مطرح می‌شود که بسیار جالب است و اصلاً این کلاس‌ها نیاز به حضور و غیاب ندارد و واقعاً دانشجویان با عشق و علاقه سرکلاس می‌روند و می‌بینیم که چقدر مطالب جالبی در این کلاس‌ها مطرح می‌شود. این خدمت بزرگی بود که باید به حساب دانشگاه آزاد بگذارید چون پیشنهادش را دادیم، شکل‌گیری آن را پیگیری کردیم و بنایش را نهادیم و اکنون ۹۰ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد این واحد درسی را گذرانده‌اند و این یکی از فعالیت‌های بزرگ فرهنگی دانشگاه آزاد برای حفظ میراث گران‌قدر دفاع‌مقدس است و باید توجه داشت که پس از انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین حادثه دفاع‌مقدس بود که باید به آن توجه داشت.

** تا ۴ سال آینده حدود ۵۰۰ مسجد در دانشگاه آزاد می‌سازیم

سومین فعالیت فرهنگی دانشگاه آزاد، ساخت مساجد و نمازخانه‌ها در دانشگاه‌ها بود. ما در این زمینه کارهای مهمی را به ثمر رساندیم. اولاً در تمام واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد چندین نمازخانه دایر شد اما برای تأسیس مساجد در واحدهای دانشگاهی از حدود ۳ تا سه سال و نیم پیش ضرب‌العجل تعیین و اعلام کردیم که تا ۳ سال دیگر باید تمام واحدهای دانشگاه آزاد دارای مسجد باشند. آن موقع حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحد دانشگاهی داشتیم و اکنون که با شما صحبت می‌کنم، ساخت همه ۱۰۰ تا ۱۲۰ مسجد به پایان و به بهره‌برداری رسیده است و مابقی آن در دست اتمام است که تا پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. بنابراین ضرب‌العجل ۳ تا سه سال و نیم ما عملی شده است و اکنون ضرب‌العجل دوم را آغاز کردیم، چون واحدهای دانشگاهی ما افزایش یافته و برخی مراکز به واحدهای دانشگاهی تبدیل شده است.
اکنون دوباره یک ضرب‌العجل ۳ ساله تعیین کردیم که امسال شروع این ضرب‌العجل است و باید تا سه سال دیگر همه واحدهای دانشگاه آزاد دارای مسجد باشند، یعنی تا ۴ سال آینده یک چیزی در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ مسجد با ساختمان‌های باشکوه، زیبا و فضای مناسب فرهنگی خواهیم داشت و این کار بزرگی بوده که بدون حمایت، پشتیبانی، پیگیری، توصیه، تشویق و ترغیب انجام شده است.

در بحث گذراندن واحد درسی دفاع‌مقدس توسط دانشجویان دانشگاه آزاد، تاکنون ۱۶۰ هزار دانشجو این واحد درسی را گذرانده‌اند. البته امسال یک تصمیم خوبی هم گرفتم و قرار شد در دوره‌های فوق‌لیسانس نیز اگر دانشجویان مایل بودند این واحد درسی را بگذرانند.

چهارمین اقدام فرهنگی دانشگاه آزاد، ساخت مقبره شهداست. شما در جریان هستید که ۴ تا ۵ سال قبل، دانشگاه‌های دولتی اجازه نمی‌دادند مقبره برای شهدا ساخته شود چون ممنوع بود و در آن سال‌ها محکم ایستادند و اجازه ندادند حتی یک مقبره ساخته شود البته در این سا‌‌ل‌ها چندتایی مقبره شهدا ساخته شد و افتتاح شد.

** ۴۰ مقبره شهید در سراسر کشور ساختیم

دانشگاه آزاد از حدود ۱۰ سال پیش شروع به ساخت مقبره شهدا کرد، البته هنگامی که به ساخت این مقبره‌ها اقدام کردیم برای ساختشان ضوابط در نظر گرفتیم و اعلام کردیم، اجازه نمی‌دهیم در هر واحدی مقبره شهدا ساخته شود. مقبره شهدا باید در واحدهایی که سایت‌های بزرگ دارند و از امکانات خوبی برخوردارند و فضای سبز دارند، ساخته شود. اکنون که با شما صحبت می‌کنم ۴۰ مقبره شهدا در سراسر کشور ساختیم و اکنون زیارتگاه دانشجویان و صاحب‌دلان شده است. ساخت مقبره شهدا را اکنون هم ادامه می‌دهیم البته با ضابطه، که در این راستا مجوز اخذ می‌شود و این مقبره‌ها ساخته می‌شود و این یکی از اقدامات بزرگ دانشگاه آزاد بوده است. این درحالی است که شروع ساخت مقبره‌های شهدا در دانشگاه‌های دولتی با سر و صداهای زیاد و مقاومت همراه بود.

پنجمین اقدام فرهنگی دانشگاه آزاد بحث اقامه نماز است که بسیار مهم بوده و آقای قرائتی مسئولیت آن را برعهده دارد که حدود بیست سال در این حوزه فعالیت دارد و انصافاً به خوبی فعالیت داشته است و منشأ خیر و برکت بوده است.

در بین کل دستگاه‌های اجرایی، نهادهای انقلابی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و … چند دستگاه هستند که در حوزه برپایی نماز، مقام‌‌های برتر را به دست آوردند که یکی از این دستگاه‌ها، دانشگاه آزاد است و ۴ تا ۵ سال است که مرتباً مقام اول را به دست می‌آوریم و براساس برخی شاخص‌ها به مقام اول می‌رسیم. پس در زمینه اقامه نماز باز دانشگاه آزاد در آموزش عالی حرف اول را می‌زند و در بین دستگاه‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ نیز همیشه برتر بوده است.

ششمین فعالیت فرهنگی دانشگاه آزاد، حضور در مسابقات قرآن و عترت است و همیشه در این مسابقات خوش درخشیدیم و فعالیت‌های وسیعی در برگزاری مسابقات قرآن و عترت انجام دادیم و در نمایشگاه‌های قرآن و عترت حضور فعال داشتیم.

** ۵۲ درصد کل فرزندان شهید در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند

هفتمین فعالیت فرهنگی دانشگاه آزاد، بحث رسیدگی به خانواده شهدا و فرزندان شهداست. ۵۲ درصد کل فرزندان شهید در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند یعنی بیش از نیمی از فرزندان شهید در دانشگاه آزاد درس می‌خوانند. البته شهریه فرزندان و خانواده‌های شهدا را طبق مصوبه مجلس، باید بنیاد شهید بپردازد اما ما نیز همکاری داشتیم. به عنوان مثال برای دریافت شهریه از خانواده شهدا همیشه فرصت قائل شدیم و به آنان فشار وارد نکردیم و حتی شهریه‌هایشان تا ماه‌ها به تأخیر افتاده و سپس شهریه را دریافت کردیم.

از همه مهمتر این است که در دانشگاه آزاد بخش‌نامه کردیم که تمام فرزندان شهید و فرزندان جانباز بالای ۵۰ درصد می‌توانند در دانشگاه آزاد از هر نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل شوند و این کار را اجرا کردیم اما دانشگاه‌های دولتی انجام نداند، البته اخیراً امتیازهایی قائل شدند ولی این طرح را کاملاً عملی نکردند. اکنون اگر فرزند شهید بخواهد از واحد ابرقو به تهران و یا بالعکس منتقل شود به سهولت انجام می‌شود. دانشگاه آزاد نهایت همکاری و کمک را با بنیاد شهید داشته که بارها برای ما تقدیرنامه فرستادند، البته اخیراً بخش‌نامه‌های خوبی تهیه شد و در سطح آموزش عالی یعنی وزارت علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد در این خصوص صادر شده و کمیته‌ای تشکیل شده است اما دانشگاه آزاد از پیش از اینکه این طرح در آموزش عالی اجرا شود، این طرح را عملی کرده بود. ما در تغییر رشته، مشکلات مشروطی و مسائل آموزشی نیز به خانواده شهدا کمک کرده و نهایت همکاری را با آنان داریم یعنی بیشترین خدمت را دانشگاه آزاد در سطح آموزش عالی به فرزندان شهید و خانواده شهدا همیشه داشته است.

** براساس اهمیت سخنانم تیتر بزنید

من دلم می‌خواهد این مسائل را به خوبی مطرح کنید نه اینکه این همه ما صحبت می‌کنیم بعد شما تیتر مصاحبه را یک سؤال انحرافی که می‌پرسید، بگذارید. من نمی‌گویم آن سؤالات انحرافی را که داشتید حذف کنید. خیر، اما شما باید براساس اهمیت سخنانم تیتر بزنید نه اینکه بروید و برای خود یک تیتر پیدا کنید.

** دانشگاه آزاد در طول گذشت ۳۰ سال از تأسیس خود به اندازه یک دانشگاه دولتی مشکل برای نظام درست نکرده است

شما بروید و در طول این ۳۰ سال که دانشگاه آزاد تأسیس شده، کل حوادثی که در این کشور اتفاق افتاده بررسی کنید. دانشگاه آزاد در طول این ۳۰ سال به اندازه یک دانشگاه دولتی مشکل برای نظام درست نکرده است. ۱۸ تیر و حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری را مشاهده کنید، کدام دانشگاه‌ها بودند که کشته دادند و گرفتاری برای نظام درست کرد؟ آیا یک مورد از این دست حوادث در دانشگاه آزاد دیدید؟ اصلاً اگر یکی دو نفر هم اقداماتی انجام می‌دهند، جنبه‌های فرعی دارد و در مجموعه دانشگاه آزاد ابداً از این حوادث روی نمی‌دهد. این مسئله کوچک نیست و تصادفی نبوده است. ما مدیریت، کنترل، نظارت و هدایت می‌کنیم که اکنون دانشگاه آزاد این طور شده است والا دانشگاهی که اکنون ۴ تا ۵ برابر دانشگاه‌های دولتی دانشجو دارد باید در آن ۴ تا ۵ برابر دانشگاه‌های دولتی حوادث روی می‌داد. کل دانشگاه آزاد به اندازه یک دانشگاه دولتی تاکنون مسئله برای نظام درست نکرده و بروید این امر را بررسی کنید.

** فضای سیاسی در دانشگاه آزاد باز اما ضابطه‌مند است

دانشگاه‌ها مرکز فعالیت‌های سیاسی هستند و در دانشگاه آزاد هم برخلاف تصور برخی‌ها، اصلاً فضا را نبستیم. فضا باز اما ضابطه‌مند است. یعنی تعداد تشکل‌ها مشخص است و حتی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری این تشکل‌ها را همچنان افزایش می‌دهیم و اتحادیه‌های دانشجویی را افزایش می‌دهیم اما فعالیت‌شان را باید طبق ضابطه انجام دهند. البته خط قرمزهایی را شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین کرده و ما در حوزه تشکل‌های سیاسی بسیار فعال‌تر از دانشگاه‌های دولتی بودیم ولی هیچ‌گاه مسئله برای نظام نساختیم آن هم به این علت که از همان اول با تشکل‌های دانشجویی طی کردیم که این‌ آئین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و برای ما مصوبات اصل است و پای خود را نباید از مصوبات این شورا خارج بگذارید. این مصوبات خط قرمزها را مشخصی کرده که باید تشکل‌های دانشجویی آنها را رعایت کنند و اگر این خط قرمز‌ها را رعایت کنند می‌توانند به هر نقطه‌ای که می‌خواهند حرکت کنند. اکنون تعداد تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد و فعالیت‌های سیاسی این دانشگاه بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است و این برخلاف تصور برخی‌هاست.

** اجازه نمی‌دهیم در دانشگاه آزاد ساختارشکنی شود

ما اجازه نمی‌دهیم در دانشگاه آزاد ساختارشکنی شود و از همان ابتدای تأسیس این دانشگاه هم اجازه ندادیم. اگر یک استاد و یا دانشجویی نظام را زیر سؤال ببرد با آنان برخورد می‌کنیم و نمی‌گذاریم این امر توسعه پیدا کند و به یک جریان تبدیل شود. این کار خیلی راحت است و به همین دلیل تاکنون مشکلی نداشتیم. حالا کسی در کلاس درس چیزی گفته، ما به آن رسیدگی می‌کنیم تا تمام بشود و برود.

*فارس: آیا پس از فتنه سال ۸۸ اساتید و دانشجویانی در دانشگاه آزاد بودند که به نفع فتنه اقداماتی کردند؟ آیا دانشگاه آزاد با آنها برخورد کرده است؟

– جاسبی: ما همیشه قوانین، مقررات و ضوابط را مدنظر داریم و برای ما اصل است. یک وقت می‌بینید فردی آمده و در بیرون از دانشگاه اقدامی انجام داده که ما خبری از آن نداریم، این به ما چه ربطی دارد، اما اگر در داخل دانشگاه آزاد از این دست اقدامات انجام شود با فرد خاطی برخورد لازم را انجام دادیم. ما سعی داریم این‌گونه افراد را در مرحله اول نصیحت کنیم چون اشتباه و تخلفی می‌کنند و ما بسیاری از این موارد را اجازه نمی‌دهیم حاد شود. قرار نیست که مشکلات سیاسی را توسعه دهیم، بنابراین سعی داریم دوستانه، پدرانه با این افراد خاطی رفتار، نصیحت و هدایتشان کنیم اما اگر جایی ببینیم که مشکل درست می‌شود و فرد خاطی مشغول توطئه کردن است، قطعاً با وی برخورد می‌کنیم.

** راه‌اندازی تجمع توسط فائزه هاشمی در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات را بزرگ کردند

*فارس: در ایام فتنه در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات حادثه‌ای روی داد و فائزه هاشمی در تجمع این دانشگاه شرکت داشت. جریان آن تجمع و حضور خانم فائزه هاشمی چه بود؟

– جاسبی: آن موضوع چیز خاصی نبود و آن را بزرگ کردند. ولی ما بحث فوق را سریع جمع کردیم. چیز خاصی نبود و رسانه‌ها به آن دامن زدند.

*فارس: آیا فائزه هاشمی در آن تجمع مقصر بود و نقشی داشت؟

– جاسبی: خیر. وی داشت راه می‌رفت. تجمع‌کنندگان برخوردی کردند که وی نیز چیزی به آنها گفته بود و این موضوع را بزرگ کردند درصورتی که چیزی نبود.

*فارس: عنوان شد که فائزه هاشمی این تجمع را سازماندهی کرده بود؟

– جاسبی: خیر، همچین چیزی نیست.

*فارس: آیا خانم فائزه هاشمی هنوز در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات مشغول به تحصیل است؟

– جاسبی: بله. اصلاً کاری ندارد و می‌آید و درسش را می‌خواند و می‌رود.

*فارس: در حال حاضر دانشگاه آزاد با کدام نهادها بیشتر در تماس است؟

– جاسبی: با همه نهادها. ما با همه تعامل داریم و با هیچ کدام هم مشکل نداریم.

*فارس: کارکرد وزارت علوم دولت دهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

– جاسبی: اجازه بدهید من در این حوزه‌‌ها وارد نشوم.

*فارس: بیشتر اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه‌های دولتی بحث حضور شما در یک مراسم دانشجویی و یا یک جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی را خواستار هستند و خیلی وقت است که پیگیر هستند. آیا شما آماده هستید در یکی از دانشگاه‌ها به سؤالات دانشجویان پاسخ دهید؟

– جاسبی: من مرتباً مسافرت می‌کنم و در دانشگاه خودمان سؤال و جواب و بحث می‌کنم، پس چه دلیلی دارد که بیایم با دانشگاه‌های دولتی جلسه بگذارم. اگر به قول معروف نظر و قصد سوئی ندارند خوب بروند با مسئولان خودشان مسائل را مطرح کنند. ما بیشتر مسئول دانشگاه خودمان هستیم.

در اینجا دقیقاً مصاحبه ما با رئیس دانشگاه آزاد یک ساعت به طول انجامید و کریمی مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد و مشاور جاسبی، همان‌طور که پیش از مصاحبه با ما طی کرده بود، رأس ساعت اعلام کرد که عده‌ای از نمایندگان مجلس منتظر دیدار با جاسبی هستند و اکنون وقت آنهاست. از این روی بود مجبور شدیم رأس ساعت مقرر مصاحبه را به پایان برسانیم و نتوانیم وقت بیشتری از جاسبی بگیریم. این درحالی بود که سؤال‌های بی‌شماری هنوز از رئیس دانشگاه آزاد داشتیم که نپرسیدیم…

در پایان این مصاحبه و با پیشنهاد آقای کریمی، جاسبی رئیس دانشگاه آزاد کتاب سه جلدی “از غبار تا باران ” مربوط به خاطرات خودش را به ما هدیه داد.

هنگام خروج از دفتر کار جاسبی واقع در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد که در خیابان پاسداران واقع شده است، در سالن انتظار نمایندگانی همچون حجت‌الاسلام قدرت‌الله علیخانی و احمد ناطق‌نوری را مشاهد کردیم که منتظر اجازه جاسبی بودند که با وی دیداری داشته باشند.

گفت‌وگو از رضا همدانچی و عبدالله عبداللهی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=8352

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر