3

گزارش دبیر ستاد انتخابات از پروسه انتخابات شوراها

  • کد خبر : 94164
  • ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۰

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: در انتخابات ۲۴ خرداد شان و حرمت نظام جمهوری اسلامی ایران پاس داشته شد و داوطلبان و هواداران آنها یک رقابت توام با اخلاق را آغاز کردند.

سیدصولت مرتضوی طی نشستی با بیان این‌که فرصت رسیدگی به نتایج انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بر اساس تقویم زمان‌بندی به پایان رسیده، به ارائه گزارشی از جریان برگزاری این انتخابات پرداخت و گفت: در کل ۳۱ استان، ۳۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که با انصراف تعدادی ۲۵۹ هزار و ۶۷۵ نفر باقی ماندند.

وی در ادامه گفت: در مراحل مختلف بررسی صلاحیت‌ها ۲۴۵ هزار و ۴۷۰ نفر به عنوان نامزد نهایی انتخاب شدند و در هزار و ۲۱۳ شهر و ۳۵ هزار و ۱۴۴ روستا توانستیم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را برگزار کنیم، البته در برخی روستاها به دلیل به حد نصاب نرسیدن انتخابات برگزار نشد.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: از مجموع کسانی که در رقابت‌ انتخابات شوراها ثبت‌نام کردند ۱۷۹ هزار و ۲۹۲ منتخب شدند که از این تعداد ۱۷۳ هزار و ۲۰۰ نفر را آقایان و شش هزار و ۹۲ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.

مرتضوی همچنین اظهار کرد: این افراد در مقاطع مختلف سنی و تحصیلی از سواد خواندن و نوشتن تا اجتهاد و دکترا بودند.

وی با تاکید بر این‌که دوره فعالیت شوراها یک ماه پس از شروع به کار دولت جدید خواهد بود، گفت: با توجه به این‌که روز ۱۲ مرداد تنفیذ رییس‌جمهور جدید است، بنابراین ۱۲ شهریور آغاز به کار شوراهای اسلامی جدید خواهد بود و پس از آن این شوراها اقدام به تشکیل هیات رییسه شوراها و دیگر مراتب خواهند کرد.

مرتضوی گفت: با توجه به این‌که دوره فعالیت شهرداران نیز در همین راستا به پایان می‌رسد، علی‌القاعده شوراهای اسلامی منتخب پس از شروع به کار باید نسبت به معرفی مجدد شهرداران اقدام کنند یا اینکه گزینه‌های جدید را معرفی کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه خاطرنشان کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند و در سخنرانی‌هایشان نیز بیان داشتند الحمدالله مشارکت گسترده محقق شد و این مشارکت هم حیرت‌آور بود و هم این‌که موجبات شادی را در نظام مقدس جمهوری اسلامی و آحاد مردم فراهم کرد و یک پیام بزرگ برای مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از مرزهای ایران اسلامی بود.

وی با بیان این‌که این انتخابات مصونیت‌بخش و امنیت‌آور بود و ثابت کرد که مردم عزیز ایران در سخت‌ترین شرایط گوش به فرمان رهبری معظم انقلاب هستند، گفت: در این انتخابات رقابت‌ها اخلاق‌محور بود و اولا شان و حرمت نظام جمهوری اسلامی ایران پاس داشته شد و ثانیا داوطلبان تایید صلاحیت شده و هوادارانشان در سرتاسر کشور یک رقابت توام با اخلاق را شروع کردند و علاوه بر آن برای اولین بار مشاهده کردیم که بلافاصله تمامی کاندیداهایی که توفیق کسب اکثریت آرا را نداشتند به منتخبین ملت تبریک گفتند.

مرتضوی با بیان اینکه قانون‌مداری در این انتخابات بسیار مشهود بود، اظهار کرد: تمامی مجریان، ناظران، کاندیداها و تمامی هواداران و آحاد مختلف مردم در مسیر قانون حرکت کردند، ضمن اینکه عدالت نیز در اوج خود اجرا شد.

معاون سیاسی وزیر کشور استفاده برابر و یکسان تمامی نامزدها از امکانات عمومی مخصوصا رسانه ملی را از جمله مولفه‌های عدالت‌محوری دانست و افزود: برای هر کدام از داوطلبان بالغ بر دوازده ساعت برنامه در شبکه‌های مختلف صداوسیما در نظر گرفته شد تا آنها بتوانند دیدگاه‌ها و شعارهای انتخاباتی‌شان را مدنظر قرار دهند.

وی همچینین امانت‌داری را یکی دیگر از شعارهای ستاد انتخابات کشور برشمرد و گفت: این موضوع نیز به نحو احسن انجام شد تا جایی که درباره نحوه برگزاری و همچنین نتیجه انتخابات حتی یک شکایت به وزارت کشور، هیات اجرایی ،‌نظارت و شورای نگهبان واصل نشد و صحت انتخابات در نزدیک‌ترین زمان از سوی شورای محترم نگهبان به تایید رسید.

 

وی در ادامه همراهی دولتمردان با رییس‌جمهور منتخب را نیز مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: آقای رییس‌جمهور و تمامی وزرا خدمت رییس‌جمهور منتخب رسیدند وبا او ملاقات کردند و به وی تبریک گفتند و آنچه را که داشتند برای او تبیین کردند.

معاون سیاسی وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: این انتخابات در داخل کشور به اتحاد و انسجام ملی کمک کرد، ضمن این‌که در رفتار بیگانگان نیز تغییر به وجود آورد و ما در گفتار بیگانگان و مخصوصا گروه‌های مذاکره‌کننده با جمهوری اسلامی ایران تغییراتی را ملاحظه کردیم و امیدواریم این تغییرات در گفتار به تغییر در رفتار آنها نیز بینجامد.

در ادامه این نشست مرتضوی در پاسخ به این پرسش که انتخابات شهر و روستا در چند روستا برگزار نشد، گفت: این انتخابات در حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ روستا که جمعیت آنها به حد نصاب نرسید برگزار نشد.

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براین‌که در این انتخابات آیا شاهد ابطال انتخابات هم بوده‌ایم، پاسخ داد که توسط شورای عالی استان‌ها به یکی دو حوزه ایراداتی گرفته شد که نتیجه نهایی آن را هیات مرکزی نظارت بررسی می‌کند. تعداد ابطال‌ها بسیار اندک بوده و از میان ۱۲۱۳ شهر و ۳۵ هزار و ۱۴۴ کمتر از سه یا چهار حوزه ایراد وارد شده است.

مرتضوی در پاسخ به این پرسش که آیا این گفته آقای ترکان صحیح است که بعد از برگزاری انتخابات حدود ۴۰ فرماندار و بخشدار عزل شده‌اند، گفت: بعد از برگزاری انتخابات هیچ فرماندار و بخشداری توسط وزارت کشور عزل نشده‌، بعضی فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها به صورت سرپرستی اداره می‌شدند که احکام آنها به عنوان فرماندار و بخشدار صادر شد و در واقع حکم حدود دو فرماندار و ۲۸ بخشدار صادر شده است. من در این باره به آقای ترکان مساله را توضیح داده‌ام و ایشان به من قول داد که مواضع خود را اصلاح کند که هنوز این کار را نکرده است.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=94164

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر