4

هاشمی: استقلال سیاسی را اقتصاد ضعیف مخدوش می‌کند

  • کد خبر : 9951
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۶:۵۱

سخنرانی هاشمی دراستان خراسان: باید زودتر جنگ را با پیروزی تمام کنیم دغدغه هاشمی در مرز ایران و شوروی :برداشت ناعادلانه دو کشور از رودخانه هریررود بعد از نماز و زیارت حرم شریف و صبحانه به فرودگاه مشهد رفتیم و با سه هلی کوپتر به پالایشگاه گاز [خانگیران] سرخس رفتیم. دو سه ساعت از قسمتهای […]

  • سخنرانی هاشمی دراستان خراسان: باید زودتر جنگ را با پیروزی تمام کنیم
  • دغدغه هاشمی در مرز ایران و شوروی :برداشت ناعادلانه دو کشور از رودخانه هریررود

بعد از نماز و زیارت حرم شریف و صبحانه به فرودگاه مشهد رفتیم و با سه هلی کوپتر به پالایشگاه گاز [خانگیران] سرخس رفتیم. دو سه ساعت از قسمتهای مختلف بازدید کردیم و در پایان برای کارکنان صحبت کردم ۱ سپس با هلی کوپتر به محل جنگلی پسته مرزی شوروی رفتیم. سر جنگلداری و مستاجران پسته‌ها توضیحاتی دادند. امسال دویست و پنجاه تن اجاره رفته و معلوم است، اگر خوب به درختها برسند، بار بهتری خواهد داد. در گذشته نسبت به این ثروت که در جاهای دیگر استان خراسان هم هست، بی توجهی شده است.
به شهر سرخس رفتیم. ناهار در مهمانسرای آستان قدس، مهمان سازمان املاک استان قدس بودیم. آقای اسپهبدی مدیر عامل این سازمان توضیحاتی درباره املاک آستانه و طرحهای وسیع عمرانی داد. از رودخانه هریررود که مرز مشترک ما و شوروی است، آب می گیرند .مطابق قرار داد غیر عادلانه ای ۳۰ درصد آب رودخانه از ایران و ۷۰ درصد از شوروی است و از همین مقدار هم استفاده نمی شود. اخیراً آستان قدس با حفر چند کانال بهره برداری می نماید.
تا لب مرز هم رفتیم . مرز آرام و بی مساله ای است. روسها با برجهای دیده بانی و ماموران مجرب و امکانات خوب، بهتر از ما مرزداری می نمایند. از مزارع و دریاچه های پرورش ماهی و اردک هم بازدید کردیم .
عصر در محل سپاه پاسداران برای مردم سخنرانی کردم ۲ جمعیت خوبی جمع نشده بود. به مشهد مراجعت کردیم . غروب به مشهد رسیدیم. در صحن ها مواجه با ابراز احساسات مردم نمازگزار شدیم. شب مسئولان اجرائی استان خراسان آمدند . برای آنها سخنرانی کردم و پس از شام برای استراحت به اتاقم رفتم. نخست وزیر تلفنی بر ضرورت پدافند جزایر سیری و لارک تاکید نمود .

۱- در بخشی از این سخنرانی آمده است : «در این مراکز انسان شاهد گوشه ای از استقلال کشور است. ما شیرینی استقلال را در این بازدید ها حس می کنیم . یکی از اهداف این انقلاب استقلال است که بالاترین مراحل تا پائین ترین رده ها این توفیق را شاهد هستیم . در این رابطه اگر زمامداران یک کشور وابسته باشند استقلال معنا ندارد. چرا که در صورت وابستگی رهبران، زحمات تمام بخش ها را با منافع بیگانگان مرتبط می سازند. به همین دلیل مهمترین عامل توفیق در استقلال گرفتن امور مملکت به وسیله مردم است . ایران می تواند ادعا کند که از هیچ کشور خارجی دستور نمی گیرد و در هیچ زمینه ای خود را ملزم به برقراری رابطه فرماندهی و فرمانبری نمی بیند. استقلال سیاسی اگر با مشکلاتی در زمینه صنعت و تکنیک و مسائل فرهنگی و هنری باشد ، این استقلال مخدوش می شود».

۲- دربخشی از این سخنرانی آمده است : «جنگ را باید هرچه زودتر با پیروزی تمام کنیم تا بتوانیم سرمایه های این کشور را برای اجرا ی طرح های عمرانی مصرف نماییم . امروز جنگ اساسی ترین کار ماست و آن را باید به نقطه ای رساند تا این همه امکانات را از ما نگیرد . الان دشمن و حامیانش متزلزل شده اند . عراق اگر تنها بود ، مدت ها قبل نابود می شد ، اما این امکانات کشورهای دیگر است که عراق را سرپا نگه داشته است و بدانید تا وقتی که مساله جنگ حل نشود ، به سایر کارها ی کشور نمی رسیم . در صورت وقوع آتش بس در جنگ ، وضعیت نیز از حالت فعلی بدتر می گردد ، لذا ستادهای پشتیبانی باید تلاش کنند که ۵۰۰ گردان را بسیج نمایند و اگر مساله جنگ با این ۵۰۰ گردان حل نشد ، این تعداد را به یک هزار گردان برسانند تا جنگ را به نقطه خوب و درخشانی برسانیم ».
منبع متن روز شمار : کتاب کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۵ « اوج دفاع » – دفتر نشر معارف انقلاب

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=9951

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر