2

وزیر علوم با یک رای می تواند رئیس دانشگاه آزاد راتغییر دهد؟

  • کد خبر : 99922
  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۴:۱۷

با شروع تغییرات در وزارت علوم و تغییر برخی روسای دانشگاه ها برخی رسانه ها خبر از احتمال تغییر رییس دانشگاه آزاد دادند.و البته جالب اینجاست که این تغییر را هم بیشتر متوجه سرپرست وزارت علوم دانستند.

زهرا تالانی:در این خبر آمده است که صورت جلسه ای برای عزل رئیس دانشگاه آزاد توسط بعضی از اعضای هیأت امنا، تنظیم شد که جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم هم این صورتجلسه را امضا کرده است.اما پس از آن روابط عمومی وزارت علوم نامه ای منتشر کرد و اعلام کرد”جعفر توفیقی اعلام کرده چنین صورت جلسه ای را نه دیده و نه امضاء‌ کرده و این خبر اساسا کذب محض است.

اما نکته اینجاست که تغییر رئیس آن دانشگاه تابع ضوابط خاصی است و توسط هیات امنا ‌انجام می گیرد و وزیر علوم نیز تنها یکی از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد است.”

اما موضوع تغییر رییس دانشگاه آزاد به هیمن جا ختم نشد رییس دانشگاه آزاد در گفتگو با فارس خبر رفتنش را تایید کرد او می گوید درجلسه اخیری که با هاشمی رفسنجانی داشتم موضوعات مختلف از جمله تغییر احتمالی اینجانب و بررسی آن در جلسه هیئت امنا، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به این سؤال که آیا در جلسه اخیر خود در روز چهارشنبه ۲۰ شهریورماه با هاشمی رفسنجانی موضوع استعفا یا عزل شما و طرح احتمالی آن در جلسه آتی هیئت امنای دانشگاه که قرار است در روز چهارشنبه ۲۷ شهریورماه در محل مجمع تشخیص مصلحت‌نظام برگزار شود، طرح شد؟ گفت: رئیس هیئت امنا از فعالیت‌های انجام شده در یک سال و نیم اخیر رضایت بالایی دارند و اگر تغییری هم مطرح باشد دلایل دیگری خواهد داشت.

از طرف دیگر یاسر هاشمی رئیس دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد از تشکیل جلسه اضطراری این هیأت درروز چهارشنبه خبر داد.وی در گفت وگو با مهر، گفت: با درخواست برخی از اعضای هیأت امنای دانشگاه آزاد از جمله حمید میرزاده، جعفر توفیقی، سید حسن قاضی زاده هاشمی و بهمن یزدی صمدی و ارسال نامه ای به رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد، جلسه اضطراری این هیأت چهارشنبه ۲۷ شهریور برگزار می شود.
رئیس دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد همچنین با بیان اینکه در این نامه هیچ اشاره ای به عزل رئیس دانشگاه آزاد نشده است، تاکید کرد: رئیس دانشگاه آزاد چهارشنبه هفته گذشته با رئیس هیأت امنا دیداری داشته است اما به این دلیل که در جلسه حاضر نبوده ام نمی توانم جزئیات آن و نظر پدرم را درباره ماندن یا رفتن فرهاد دانشجو، بیان کنم و منطقش این نیست که من درباره آن جلسه چیزی بگویم.
وی درباره صورتجلسه ای که عنوان شد برای عزل فرهاد دانشجو بوده است، تاکید کرد: صورتجلسه ای برای عزل فرهاد دانشجو دست به دست نمی شد، حتی نمی توان اسم آن را صورتجلسه گذاشت بلکه نامه ای بود که بر اساس آن برخی اعضای هیأت امنا درخواست تشکیل جلسه فوق العاد هیأ امنا کرده بودند. این تقاضا هم بر اساس مواد اساسنامه دانشگاه آزاد به دفتر رئیس هیأت امنا ارسال شده است.
تغییر چگونه انجام می شود؟
طبق قانون تغییر رییس دانشگاه آزاد تابع ضوابطی است،بر این اساس، طبق اساسنامه اصلاح شده دانشگاه آزاد که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رسیده است، هیأت امنا می تواند رئیس دانشگاه را عزل کند. در تبصره ۲ ماده ۱۰ اساسنامه دانشگاه آزاد به این موضوع اشاره شده است.
” ماده۱۰ـ اعضاء هیأت امناء عبارتند از: ۱ـ پنج نفر از اعضاء هیأت علمی تمام وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتر به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی. ۲ـ چهار نفر از اعضای هیأت مؤسس که حتماً یک نفر از آنها روحانی باشد. ۳ـ وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا نمایندگان آنها. ۴ـ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یا معاون وی. ۵ ـ رئیس دانشگاه (دبیر هیأت امناء). تبصره۱ـ مدت عضویت هیأت امناء چهار سال بوده و در اولین جلسه از بین اعضاء یک نفر به ریاست هیأت انتخاب می‌شود. تبصره۲ـ در صورت استعفاء هر یک از اعضاء هیأت امناء یا فوت یا برکناری یا ناتوانی و یا هر علت دیگر، جایگزین او طبق مقررات این اساسنامه و برای باقیمانده مدت دوره انتخاب خواهد شد.”
طبق ماده ۱۲،تغییر رئیس دانشگاه آزاد یکی از وظایف این هیات است.بعنی با این حساب رییس دانشگاه آزاد باید توسط این هیات که متشکل از ۱۳ نفر است عوض شود و البته سرپرست و یا وزیر علوم تنها یک رای دارد

اگررییس دانشگاه عوض شود از توفیقی سئوال می کنیم
با وجودیکه قانون تاکید دارد سرپرست یا وزیر علوم به تنهایی نمی تواند رئیس دانشگاه آزاد را عوض کند اما امروز جبار کوچکی نژاد، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با نسیم گفت :فرهاد دانشجو از بدو ورود به دانشگاه آزاد اقدامات خوبی انجام داده است.وی شائبه های موجود در خصوص امکانات مالی و اداری این مجموعه را برطرف کرده است و روند پیشرفت دانشگاه ها به خوبی طی شده است.
وی با بیان اینکه دانشجو توانسته در این مدت نمایندگان را نسبت به مسائلی که در دانشگاه آزاد وجود دارد قانع کند افزود:سرپرست وزارت علوم مراقب باشد با تغییرات نابهنگام به محیط علمی دانشگاه ها لطمه نزند و فضای دانشگاه‌ها باید از تندوری به دور باشد.
وی تاکید کرد که اگر تغییری در مدیریت دانشگاه آزاد صورت بگیرد هفته آینده کمیسیون آموزش از سرپرست وزارت علوم سوال خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=99922

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر