3

زنان مجلس موافق ازدواج موقت هستند

  • کد خبر : 10916
  • ۰۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۷:۳۶

وی درباره احتمال ادامه واکنش‌ها به لایحه حمایت از خانواده، تصریح کرد: برای ما مهم نیست که عده‌یی اعتراض کنند، چرا که برای ما مهم این است که احکام شرع در جامعه پیاده شود و باید توجه داشت که عرف هم باید تابع شرع باشد. روزنامه اعتماد نوشت : در حالی لایحه حمایت از خانواده […]

وی درباره احتمال ادامه واکنش‌ها به لایحه حمایت از خانواده، تصریح کرد: برای ما مهم نیست که عده‌یی اعتراض کنند، چرا که برای ما مهم این است که احکام شرع در جامعه پیاده شود و باید توجه داشت که عرف هم باید تابع شرع باشد.

روزنامه اعتماد نوشت :

در حالی لایحه حمایت از خانواده بار دیگر به صحن علنی مجلس رفته و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که از زمان شروع بررسی این لایحه مدت‌ها می‌گذرد و نمایندگان مجلس، مسوولان دولتی و کارشناسان مسائل اجتماعی و خانواده وقت زیادی را صرف بررسی این لایحه جنجال‌برانگیز کرده‌اند. این لایحه با وجود همه مخالفت‌ها بار دیگر در صحن علنی مجلس به بحث گذاشته شد و مجلسیان در انتظار جمع‌آوری آرا و نظرات برای تصویب تغییرات نهایی این لایحه هستند. مواد بحث‌برانگیز ۲۳ و ۲۵ که در بررسی‌های اخیر از لایحه حذف شدند و تبصره‌یی نه چندان متفاوت جای یکی از آنان را گرفت، موجب اعتراض جمع وسیعی از زنان شد که همین اعتراض به مسکوت ماندن و بازگشایی مجدد آن منجر شد. به رغم وقت بسیاری که صرف بررسی این لایحه شده است، اما برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند ابعاد مختلف این لایحه شناخته نشده است. این مخالفت‌ها در حالی است که نمایندگان زن مجلس هشتم با کلیات موادی که مخالفان زیادی به همراه داشت موافقت کردند و این لایحه را دفاع از حقوق زنان در دعاوی خانوادگی و تلاشی جهت تحکیم بنیان خانواده دانستند. بحث برانگیز‌ترین مواد این لایحه مواد ??، ??، ??و ?? بود که به ثبت ازدواج مجدد و موقت، میزان مهریه و دریافت مالیات از مهریه‌های نامتعارف مربوط می‌شد و سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان مواد ?? و ?? این لایحه حذف شد ولی ماده ?? این قانون یعنی‌‌همان ازدواج مجدد و موقت آقایان با اضافه شدن چند شرط به آن در لایحه باقی ماند. زهره الهیان، نماینده تهران از جمله نمایندگانی است که افرادی که این لایحه را لایحه چند همسری نامیده‌اند را ناآگاه خواند. وی در این باره گفت: این افراد اطلاعاتی ندارند و نگاه کارشناسی به موضوع ندارند. قوه قضاییه با انگیزه دفاع از حقوق زنان در دعاوی خانوادگی لایحه حمایت از خانواده را تنظیم کرده که دارای نکات مثبت و برجسته متعددی در دفاع از حقوق زنان است. مدافعان حقوق زنان با سیاه‌نمایی نسبت به لایحه تلاش می‌کنند نارضایتی در بین جامعه زنان ایجاد کنند و لایحه را از دستور کار مجلس خارج کنند که این موضوع امری محال است. رییس کمیته حقوق بشر مجلس در خصوص ارتباط کنوانسیون رفع تبعیض با لایحه گفت: به تصور این افراد در صورتی که در قانون جامعی چون لایحه حمایت از خانواده وجود نداشته باشد نظام مجبور است با فشار‌های بین‌المللی به سوی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان برود اما با تدوین این گونه قوانین مترقی(لایحه حمایت از خانواده) نظام اسلامی می‌تواند در مجامع بین‌المللی بر اساس قوانین داخلی کشور به دفاع از حقوق زنان بپردازد. فضای مجلس بطور کلی موافق با کلیات لایحه است و علت این امر وجود نکات مثبت زیادی است که در دفاع از حقوق زنان در این لایحه دیده شده است.

لاله افتخاری، نماینده دیگر مجلس نیز با اشاره به خلأ قانونی موجود در این زمینه گفت: این لایحه به هرحال از طرف دولت حدود چهار سال قبل وارد مجلس شد. بنابر نظر خود دولتیان و همچنین مجلسیان به خاطر نواقص و خلأهای قانونی که در زمینه خانواده وجود داشت، وجود چنین لایحه‌یی ضروری به نظر می‌رسید؛ قوانینی که حدود نیم قرن از تصویب آنها می‌گذرد و نیاز به اصلاحات جدی داشتند. خلأهای موجود در این زمینه باعث آسیب‌رسانی به زنان و کودکان می‌شود. پس از بررسی کامل این لایحه امروز به مجلس آمد و موادی از آن به تصویب رسید که به نظر بنده برای رفع کردن خلأهای قانونی بسیار کارساز خواهد بود. تصویب همه مفاد لایحه حمایت از خانواده به نفع زنان است.

نگاهی منفی به دو تبصره

در مورد دو تبصره ۲۳ و ۲۵ نگرش منفی نسبت به این لایحه وجود دارد و با توجه به این نگرش می‌توان چند دسته را در اینجا مطرح کرد که نسبت به این لایحه منفی‌بافی کرده‌اند. نگرش منفی عده‌یی در این زمینه مبنی بر عدم آگاهی و وجود شایعات و شنیده‌هاست. و عده‌یی دیگر هم با نگاه و تغرض‌های سیاسی به این لایحه به مخالفت برخاستند و عده‌یی نیز دچار یکسری تبلیغات سوء نسبت به این لایحه شدند که نگاه این دسته‌ها به این لایحه غیر منطقی و غرض‌ورزانه بوده است. عده‌یی نیز اسلامگرایانی بودند که با مراجعه به منابع قرآنی یکسری دل‌نگرانی‌هایی داشتند. اما باید بیان کنم که نمایندگان مجلس برضد مردم عمل نخواهند کرد و این اطمینان وجود دارد که باید جلوی پیشروی این افکار را گرفت.

درخصوص ماده ۲۳ لایحه که مخالفان آن را ترویج چند همسری می‌دانند باید گفت عده‌یی از اسلامیون با مطرح کردن این قضیه که در قرآن اشاره‌یی به تمکن مالی مرد نشده است این قانون را باعث ترویج چند همسری در جامعه می‌دانند. ما منکر این قضیه نیستیم که اسلام اصل را بر تک همسری و ازدواج دایم گذاشته است اما در مواردی استثنایی راه قانونی برای ازدواج مجدد باز است. اما این لایحه سنگی را برای ازدواج مجدد مردان قرار داده است که شامل تمکن مالی و اجرای عدالت بین همسران است و قرار دادن این تبصره به صلاح زنان و جامعه است و دست مردان را برای ازدواج‌های پی در پی بسته نگه می‌دارد.

وی در خصوص مواد حذف شده لایحه گفت: مواد مورد نظر از ابتدا هم از طرف دولت در لایحه مطرح نشده بود و بعدا اضافه شد و حذف مواد مورد نظر از لایحه حمایت از خانواده به هیچ وجه به دلیل اعتراضات کارشناسان و جامعه مدنی نبوده است و احکامی که منطبق با شرع و به مصلحت جامعه باشد باید اجرا شود.

وی درباره احتمال ادامه واکنش‌ها به لایحه حمایت از خانواده، تصریح کرد: برای ما مهم نیست که عده‌یی اعتراض کنند، چرا که برای ما مهم این است که احکام شرع در جامعه پیاده شود و باید توجه داشت که عرف هم باید تابع شرع باشد.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: در دیداری که اخیرا با رییس قوه قضاییه داشتیم از ایشان درخواست کردیم که هرچه سریع‌تر طرح مورد نظر خود را به مجلس ارایه کنند تا با لایحه حمایت از خانواده ترکیب شده و به صورت یک‌جا مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» گفت: لایحه حمایت از خانواده محسنات بسیاری دارد که می‌تواند اثرات مثبتی در جامعه و خانواده داشته باشد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این لایحه وجود دارد این است که با اجرای این لایحه دیگر شاهد اطاله دادرسی نخواهیم بود. متاسفانه ما هم اکنون شاهد آن هستیم که در برخی دعاوی خانواده ۳ تا ۴ سال زمان صرف می‌شود و باز هم نتیجه خاصی حاصل نمی‌شود. اما با این لایحه یکی از مواردی که اتفاق خواهد افتاد کاهش زمان دادرسی خواهد بود. موضوع دیگر بحث خلأ قانونی در قوانین مرتبط با خانواده بوده است. ما در برخی نکات و موارد نیازمند قانون تکمیلی و حمایتی بودیم که امید است با اجرای این قانون این خلأهای قانونی مرتفع شود. در مجموع از آنجایی که این لایحه نظریات و دستورات شرعی را نیز مورد نظر قرار داده، به نظر از جنبه‌های گوناگونی باعث استحکام نهاد خانواده خواهد شد. نیره اخوان بیطرف، نماینده زن مجلس با بیان اینکه ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده مخالفان و موافقان زیاد داشت، گفت: بالاخره با رای کمیسیون قضایی و شخص رییس مجلس که در جلسه کمیسیون حضور داشت پرونده لایحه حمایت از خانواده با حذف ماده ۲۳ که بحث ازدواج مجدد آقایان بود بسته شد ولی این پرونده همچنان در مجلس باز است و باید در صحن به رای گذاشته شود. وی افزود: با حذف این ماده به زودی لایحه حمایت از خانواده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد ولی ماده ۲۲ ازدواج موقت نیز به قوت خود باقی است. این مواد در‌خصوص بحث ازدواج موقت، اختیار همسر دوم و مهریه بود و پس از بررسی مجدد در کمیسیون قضایی مواد ۲۲ و ۲۳ با تغییرات جزیی تصویب شد و ماده ۲۴ حذف شد. عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه لایحه حمایت از خانواده تنها ازدواج مجدد و ازدواج موقت نیست، می‌گوید: به همین منظور کمیسیون مصوباتی درباره حمایت از زنان و کودکان مانند تابعیت ایرانی برای فرزندانی که از مادران ایرانی متولد می‌شوند و عدم قطع مستمری زنان بیوه‌یی که اقدام به ازدواج مجدد می‌کنند را به لایحه افزود. عفت شریعتی نماینده مردم مشهد در مجلس در اعتراض به این لایحه می‌گوید: لایحه حمایت خانواده در مجلس هشتم توسط قوه قضاییه مطرح شد و توسط هیات وزیران به تصویب رسید که در این لایحه سه بند آن که شامل مساله مهریه، تعدد زوج‌ها و ارث زن و مرد بود مورد اعتراض قرار گرفت. فاطمه‌ آلیا با انتقاد از لایحه جدید حمایت از خانواده گفت: بند ۲۲ این لایحه می‌گوید که اگر مردی قصد ازدواج مجدد دایم داشته باشد باید از دادگاه اجازه بگیرد و به نظر من این بند استحکام خانواده را متزلزل می‌کند.

وی گفت: براساس این لایحه مرد می‌تواند با اجازه دادگاه، همسر بعدی را بدون اطلاع همسر اول، اختیار کند و این‌گونه بنیاد خانواده متزلزل خواهد شد، حال ممکن است برخی نظر دهند که دادگاه خلاف عدالت رفتار نمی‌کند، اما در هر صورت اجازه همسر اول شرط اصلی ازدواج مجدد مرد است حتی اگر دلایل ازدواج مجدد محکمه‌پسند باشد باید همسر اول مطلع باشد و اجازه دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=10916

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر