1

روابط تهران ـ لندن گرم شد/ هاموند: ایرانیان با «سهولتی بی‌سابقه» ویزای بریتانیا می‌گیرند

  • کد خبر : 181044
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰

محمد جواد ظریف هم پس از دیدار با هاموند، از راه‌اندازی بخش صدور ویزا در سفارتخانه ایران در لندن در “چند هفته آینده” خبر داده است.

در حاشیه دیدار کوتاه محمد جواد ظریف و فیلیپ هامون در نشست جمع‌آوری کمک برای آوارگان سوریه که در لندن برگزار شد، وزرای خارجه ایران و انگلستان اعلام کردند که بخش صدور ویزا در سفارت‌خانه‌های دو کشور به زودی آغاز به کار می‌کند.

 

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا پس از دیدار با دکتر ظریف اعلام کرد که سفارت بریتانیا در تهران تا پایان ماه جاری میلادی بخش خدمات صدور ویزای خود را راه‌اندازی می‌کند.

 

به نوشته بی بی سی، سفارت‌ بریتانیا در تهران بعد از چند سال تعطیلی، تابستان سال جاری خورشیدی و مدتی بعد از اعلام توافق هسته‌ای ایران بازگشایی شد، اما هنوز خدمات صدور ویزا در این سفارتخانه ارائه نمی‌شود.

 

در حال حاضر شهروندان ایرانی برای گرفتن ویزای بریتانیا باید از طریق کشوری ثالث اقدام کنند.

 

 

محمد جواد ظریف هم از راه‌اندازی بخش صدور ویزا در سفارتخانه ایران در لندن در “چند هفته آینده” خبر داده است.

 

وزیر امور خارجه ایران گفت: «به نظر ما این اقدام، یک حرکت مثبت در جهت ارتباط بیشتر میان مردم دو کشور است و امیدواریم که به درک بهتر از یکدیگر کمک کند.»

 

ظریف همچنین اظهار داشت: «فرصت بسیار خوبی بود که در حاشیه اجلاس کمک‌کنندگان به سوریه دیدارهای دوجانبه‌ای در لندن با مقامات انگلیس داشته باشیم.»

 

هموند در این دیدار گفت که دو طرف به دنبال بهبود روابط دو کشور به ویژه در بخش اقتصادی و تجاری هستند.

 

او ابراز امیدواری کرد که سفر آقای ظریف “اولین دیدار از سفرهای مرتب و زیاد” او به بریتانیا و همین طور خودش به تهران باشد. وی تأکید کرد: «امیدوارم این آغاز دیدارهای بیشتر در آینده باشد.»

 

وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین گفت که دو طرف در پی برطرف کردن مشکلات موجود برای تسهیل روابط بین بانکی میان دو کشور بعد از رفع تحریم‌ها هستند.

 

هاموند در توییتر خود اولین سفر یک وزیر امور خارجه ایران به بریتانیا در بیش از ۱۰ سال اخیر را نشانه گرم شدن روابط دو کشور خوانده است.

 

بعد از سفر کمال خرازی در زمستان ۱۳۷۹ به لندن، این نخستین بار است که یک وزیر امور خارجه ایران به بریتانیا سفر می‌کند.

 

به گزارش رسانه دولتی بی بی سی، سطح روابط ایران و بریتانیا از حدود چهار سال پیش و در پی حمله عده‌ای از معترضان به ساختمان سفارت بریتانیا در تهران به شدت کاهش پیدا کرد و سفارتخانه ها در هر دو پایتخت تعطیل شد.

 

اما بعد از اعلام توافق هسته‌ای ایران روابط دو کشور بهبود یافته و دو طرف گفته‌اند که خواهان پیشرفت روابط سیاسی و اقتصادی هستند.

 

 

سایت صدای آمریکا با تیتر “از سرگیری صدور ویزای بریتانیا برای ایرانیان با سهولتی بی‌سابقه” این خبر را پوشش داد.

 

به نوشته سایت وابسته به وزارت خارجه آمریکا، فیلیپ هاموند در دیدار با دکتر ظریف گفت: «من توانسته‌ام به دکتر ظریف اطلاع بدهم که در پایان این ماه ما می‌توانیم صدور عمومی ویزا به ایرانیان را در سفارتمان در تهران از سر بگیریم و ایرانیان مایل به سفر به بریتانیا با سهولتی بی‌سابقه، می توانند ویزا دریافت کنند. ما چشم انداز ادامه و بهبود مناسبات دو کشور و رشد داد و ستد و فضای سرمایه گذاری برای بازرگانان بریتانیایی خواهان سرمایه گذاری در ایران و ایرانیان در بریتانیا را در نظر داریم.»

 

وزیر خارجه بریتانیا نیز دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود را “نماد بالقوه” گرمی رابطه تهران و لندن خواند و ادامه داد: «این نماد بالقوه گرمی مناسبات ایران و بریتانیا در دوران پسا برجام و آغاز لغو تحریم‌هابه دنبال توافق هسته ای در وین است. ما امروز صبح درباره طیف گسترده‌ای از مسائل دوجانبه در مورد مناسبات دو کشور گفتگو کردیم.»

 

محمدجواد ظریف در دیدار روز جمعه خود با وزیر خارجه بریتانیا در مورد مسائل منطقه‌ای، نحوه اجرای برجام (توافق هسته‌ای) و همکاری‌های بانکی و روابط اقتصادی دو کشور نیز گفت‌وگو کرد.

 

پس از تحریم‌ بانکی ایران از سوی اتحادیه اروپا، ارتباط بانک‌های ایرانی با سیستم ایمن مبادلات بانکی بین المللی موسوم به “سوئیفت” از اسفندماه ۱۳۹۰ قطع شد.

 

اما ولی‌الله سیف ، رییس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد که از ۱۲ بهمن ماه، مشکل ۹ بانک ایرانی برای اتصال دوباره به سوئیفت حل شده و این بانک‌ها اکنون به این سیستم متصل شده اند. او افزوده بود که با این حال برقراری کامل ارتباط چند روز طول می‌کشد.

 

سایت آمریکایی رادیوفردا هم نوشته است: وزیر خارجه بریتانیا درمورد حل مشکل ارتباط بانک‌های ایران با بانک‌های بریتانیا گفته است که او در صدد است تا با همکاری همتایان آلمانی، فرانسوی و ایرانی خود این مشکل هرچه سریعتر حل شود، اما افزوده که موضوعاتی هنوز باقی است و در حالی که روابط عادی می‌شود و تحریم‌ها برداشته می‌شوند اما «بانک‌ها باید ضوابط قانونی‌شان را برای از سرگیری همکاری‌ها رعایت کنند».

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=181044

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر