از گلر تا خط آتش قلعه نویی در سپاهان

به گزارش افق نیوز، سپاهان فصل گذشته در ادامه ناکامی ها لیگ های پانزدهم و شانزدهم که رتبه های یازدهم و پنجم را کسب کرده بود، رتبه اش به رتبه چهاردهم تقلیل پیدا کرد تا بدترین نتیجه پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر در این رقابت ها رقم بخورد.

اگرچه مدیران سپاهان ۶ هفته مانده به پایان مسابقات لیگ شانزدهم، با کرانچار پروژه ای جدید را آغاز کرده بودند، اما در هفته بیست و یکم لیگ برتر و در شرایطی که این تیم رتبه سیزدهم را در اختیار داشت، تیم را پس از شکست یک بر صفر برابر فولادخوزستان به منصور ابراهیم زاده سپردند و این مربی از ۸ دیداری که به عنوان سرمربی فعالیت کرد ۹ امتیاز کسب کرد و در رتبه چهاردهم فصل را خاتمه داد.

از همین رو بلافاصله پس از پایان لیگ و با توجه به نمایش های خوب ذوب آهن با امیرقلعه نویی مدیران سپاهان به فکر بازگرداندن این سرمربی به سپاهان افتادند که اتفاقا هواداران هم روی سکوها نظر مثبتی روی او داشتند و در نهایت نیز این سرمربی شب گذشته به عنوان مربی فصل آینده سپاهان قراردادی دو ساله با این تیم امضاء کرد.

سپاهان طی لیگ های هفدهم و شانزدهم بیشترین تغییرات را در لیست نفرات خود ایجاد کرد و حالا سوال این است که امیرقلعه نویی با توجه به ضعف های فصل گذشته سپاهان در چه نقاطی به بازیکنان جدید نیازمند است؟

در زیر با توجه به شناختی که از امیرقلعه نویی و سبک بازی او وجود دارد، سعی بر معرفی پست ها و البته بازیکنانی داریم که مدنظر قلعه نویی باری ساختن تیمی قدرتمند هستند.

یک دروازه بان شش دانگ 

قلعه نویی طی سال های گذشته و در هر تیمی بوده، همواره دروازه بانان مطمئنی نظیر رحمتی، اخباری و مظاهری را در اختیار داشته. سپاهان فصل گذشته در این پست مشکلات زیادی داشت ولی با اضافه شدن ابراهیم عالمه گلر ملی پوش سوریه بسیاری از نگرانی های هواداران رفع شد و این دروازه بان به چهره ای محبوب در اصفهان تبدیل شد. حالا اما قلعه نویی باید بین حفظ عالمه و یا به خدمت گرفتن دروازه بانانی که در فصل گذشته شرایط خوبی داشتند و شرایط پیوستن به سپاهان را دارند، اقدام کند، تا فصل آینده طلایی پوشان مشکلی در این پست سرنوشت ساز نداشته باشند.

یک مدافع مرکزی خشن و قلدر 

سپاهان در حال حاضر عارف غلامی، مهدی رحیمی، سیاوش یزدانی و عزت پورقاز را در قلب خط دفاعی در اختیار دارد ولی به خدمت گرفتن یک دفاع میانی قلدر و سرزن از اولویت های قلعه نویی خواهد بود. سرمربی فصل گذشته ذوب آهن در پنجره زمستانی لیگ هفدهم، خالد شفیعی را از اف سی سئول کره جنوبی به خدمت گرفت تا این مدافع تنومند که در پرتاب اوت های دستی نیز به کمک تیم می آید، پس از تراکتورسازی بار دیگر شاگرد امیر شود. به احتمال فراوان خرید بازیکنی از جنس شفیعی برای مرکز خط دفاعی طلایی پوشان، یکی از اولویت های قلعه نویی خواهد بود تا سرمربی جدید طلایی پوشان به خط دفاعی تیم فصل آینده خود استحکام ببخشد.

یک مدافع راست با فاکتورهای مورد نظر قلعه نویی 

حسن جعفری فصل گذشته از تیم فوتبال پدیده به سپاهان بازگشت، اما یک فصل پر فراز و نشیب برای این بازیکن نیز در بازگشت به سپاهان خوب نبود. البته ویژگی های مهدی شیری که پس از پایان فصل با مدیران سپاهان مذاکره هم کرده بود، مورد توجه قلعه نویی قرار نگرفت و هیچ بعید نیست، قلعه نویی در سپاهان نیز به دنبال اضافه کردن یک مدافع راست دیگر به تیم خود باشد، تا با حضور این بازیکن و حسن جعفری تیمش شرایط خوبی در سمت راست خط دفاعی داشته باشد.

ترمیم اصلی ترین ضعف سپاهان 

تیم فوتبال سپاهان پس از خداحافظی نویدکیا هنوز نتوانسته جانشین خوبی برای این بازیکن در این پست پیدا کند؛ طالب ریکانی، رافائل کریولارو، ادون حسنی و حتی رسول نویدکیا طی این مدت برای سپاهانی ها در پست هافبک بازیساز به میدان رفتند و حتی گاهی از علی کریمی نیز در این پست استفاده شد، اما هیچ یک از این راه حل ها نتوانستند، مشکل اصلی سپاهان به خصوص در فصل گذشته را که باز کردن گره بازی در شلوغی پشت محوطه جریمه حریفان بود را باز کند؛ در واقع سپاهان تا یک سوم دفاعی حریف شرایط بسیار خوبی به خصوص در دوران حضور کرانچار داشت ولی عدم خلاقیت در این منطقه مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرد. همین حالا اسم های متفاوتی برای پیوستن به سپاهان در این پست حساس مطرح شده اند و در نهایت باید ببینیم مدیران سپاهان کدامیک را می توانند در اختیار سرمربی جدید خود قرار دهند.

یک مهاجم نوک بلندقامت با شرایط فیزیکی مناسب 

قلعه نویی در تمام تیم هایی که حضور داشته، بازیکنانی با فیزیک بدنی خوب و بلندقامت را در اختیار داشته؛ رضا عنایتی، امین منوچهری، سیدصالحی، فرزاد حاتمی و استنلی کی روش بازیکنانی بودند که طی سال های اخیر یکی از یازده نفر اصلی تیم ژنرال را تشکیل می دادند و به نظر می رسد انتخاب مهاجمی با همین ویژگی ها که مورد نیاز سبک به خصوص قلعه نویی است، از اولویت های دیگر این مربی باشد. البته قلعه نویی در این پست مهدی شریفی، مسعود حسن زاده و ساسان انصاری را نیز در اختیار دارد و می تواند با اضافه کردن یک گزینه دیگر شرایط بسیار خوبی را در این پست برای سپاهان رقم بزند.

تیم سازی با تکیه بر قدیمی ها

در نهایت سپاهان علیرغم تمام ضعف هایی که به آنها پرداخته شد، از بازیکنان خوبی نظیر سیاوش یزدانی، علی کریمی، عزت پورقاز، سعید آقایی، میلاد سرلک، مهرداد محمدی، رضا میرزایی، جلال علی محمدی، رضا دهقان و سه مهاجم خوب یعنی شریفی، انصاری و حسن زاده و البته رسول نویدکیا که با پایان دوره نقاهت به تیم اضافه خواهد شد، برخوردار است و قلعه نویی با جذب نفرات مورد نیاز خود می تواند تیمی قدرتمند را آماده لیگ هجدهم کند.

جذب بازیکن چند پسته

در این میان جذب بازیکنی چند پسته نظیر آنچه بوحمدان برای قلعه نویی در ذوب آهن انجام می داد، می تواند برای این سرمربی خالی از لطف نباشد. قلعه نویی با خرید بازیکنی با این ویژگی ها می تواند تیم خود را از گزند محرومیت ها و مصدومیت هایی که گاها سبب خروج بازیکنی مثل سعید آقایی از تیم می شود، حفظ کند.

ادامه تغییرات زیاد یا ایجاد تغییرات ضروری 

سپاهان فصل گذشته مشکلات زیادی در پست دروازه بان، مدافع مرکزی و هافبک نفوذی به علاوه یک بازیکن بلندقامت برای استفاده از ضربات سر در نوک پیکان تیم داشت، که به نظر می رسد امیرقلعه نویی باید برای حل مشکلات تیم برنامه ویژه ای برای رفع این ضعف ها داشته باشد. ضمن اینکه سرمربی باتجربه سپاهان باید این نکته را نیز در نظر داشته باشد، که در لیگ های شانزدهم و هفدهم تغییر مداوم بازیکنان، لطمه های جبران ناپذیری به سپاهان زد و قلعه نویی برای قرار نگرفتن در چنین شرایطی باید از ایجاد تغییرات غیرضروری تا حدامکان خودداری کند و تیمی را راهی میدان کند که به زمان زیادی برای هماهنگی نیاز نداشته باشد.