2

گروه اقدام ایران ناموفق خواهد بود

  • کد خبر : 260464
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴

تحلیلگر مسائل بین الملل تشکیل گروه اقدام ایران را نوعی بازی و «یورش و نرمش» سیاسی دانست و گفت: با توجه به جنگ تجاری آمریکا با کشورهای جهان، تحقق اهداف این گروه مشکل است.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت ترامپ روز پنج شنبه ۲۵ مرداد ماه از تشکیل گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا خبر داد. این گروه آن گونه که مقامات وزارت خارجه ایالات متحده ادعا می کنند، با هدف هماهنگی و اجرای سیاست های کاخ سفید علیه اقدامات مخرب ایران تشکیل شده و ریاست آن بر عهده «برایان هوک» مشاور پیشین جان بولتون و مدیرکنونی بخش سیاست گذاری وزارت خارجه آمریکا خواهد بود.
«علیرضا بیگدلی» تحلیلگر مسائل بین الملل و استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا از گذشته های دور تلاش کرده است مساله ایران را به یک پدیده بین المللی تبدیل کند به ایرنا گفت: پیش از این پشتوانه شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا و کاخ سفید در مسیر تحریم ایران وجود داشت و این کار تا حدود زیادی عملی شد، ولی شاید همه انتظارات آمریکا را برآورده نکرد. به همین دلیل اکنون با این اقدامات به دنبال تشدید فشار بر ایران هستند.
این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به این ترامپ با حمایت لابی های یهودی سرکار آمده است، افزود: به تبع همه نگرانی های او در رابطه با ایران مساله تهدید علیه اسرائیل است و تیمی نیز که مسوولیت گروه اقدام را بر عهده گرفته است یهودی است. مرحله اول تحریم ها اگر چه خیلی اهمیت نداشت و فشار زیادی نیز نمی توانست بر ایران وارد کند؛ ولی در مرحله دوم تحریم ها بتوانند با حداکثر فشار علیه ایران اقدام کنند.
بیگدلی تصریح کرد: آمریکا الان از یک سو با چین و روسیه به عنوان اعضای برجام و از طرف دیگر با کانادا به واسطه اعمال تعرفه های سنگین آلومینیوم اختلاف دارد. از سوی دیگر در کره شمالی و خاورمیانه موفق نبوده و انتخابات میان دوره ای کنگره نیز در راه است و با توجه به عدم محبوبیت ترامپ در جامعه آمریکا و پیش بینی ها درباره احتمال شکست جمهوری خواهان در این دوره حکایت دارد. با توجه به این مسائل تمام تلاش آمریکا این است که بتواند به برگ برنده ای در این زمینه دست یابد.
این استاد دانشگاه با اشاره به نگرانی آمریکا از عدم همسویی اتحادیه اروپا با سیاست های ترامپ، افزود: معلوم نیست موفقیت کاخ سفید در این زمینه تا چه اندازه باشد اما آن ها تمام تلاش خود را به کار می برند به طور قطع نگرانی هایی نیز از ناحیه اتحادیه اروپا دارند. .
کارشناس مسائل بین الملل با تصریح اینکه «برنامه آمریکایی ها این است که به واسطه این اقدامات ایران را تحت شدیدترین فشارها قرار دهند»،گفت: مشخص نیست که در این کار موفق شوند یا خیر.
بیگدلی تشکیل گروه اقدام مواضع دوگانه و متناقض ترامپ و اعضای دولت او را در قبال ایران نوعی بازی سیاسی و «یورش و نرمش» سیاسی عنوان کرد و گفت: سطح انتظارات آمریکا بالا است و پاسخ دادن مثبت از طرف ایران به آنها بسیار سخت است. انتظارات ترامپ دو بخش است نخست بیرون رفتن از عراق، سوریه و لبنان و عدم حمایت از حوثی ها، حماس حزب الله و از طرف دیگر تعیین تکلیف سیاست منطقه ای ایران با اسرائیل است.
وی نظام بین المللی را در حال تغییر دانست و افزود: این تغییرات قواعد تازه ای ایجاد کرده و از این رو سیاست ما باید با در نظر گرفتن این قواعد در این فضا حرکت کند.
تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان احتمال عدم موفقیت گروه اقدام علیه ایران تصریح کرد: با توجه به جنگ تجاری آمریکا با کشورهای جهان و به ویژه چین به نظر می رسد که اهداف واشنگتن آن گونه که در گروه اقدام پیش بینی می کند، نتواند موفق باشد و به نتیجه برسد. بازیگری های آمریکا در حال گسترش است و هدف آن به انزوا کشیدن ایران در نظام بین الملل است و با شرایط کنونی و تعارضاتی که با چین، روسیه، کانادا، اتحادیه اروپا و حتی ترکیه دارد، دستیابی به این هدف مشکل است مگر اینکه کاخ سفید برای همسو کردن این کشورها با سیاست های خود علیه ایران به آن ها باج دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=260464

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر