1

فرانسه در حال شکست در جنگ “قدرت نرم ” است

  • کد خبر : 3726
  • ۰۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۸

به گزارش فارس، روزنامه فرانسوی لوموند اخیرا طی گزارشی در خصوص دیپلماسی دولت فرانسه نوشت: فرانسه به عنوان میزبان اخیر گروه هشت در شهر “دوویل ” و میزبان آتی گروه بیست در شهر “کن “، در تلاش است با برگزاری چنین نشست‌های نمایشی ایفای نقش کرده و وانمود کند که از ابزار لازم برای کسب […]

به گزارش فارس، روزنامه فرانسوی لوموند اخیرا طی گزارشی در خصوص دیپلماسی دولت فرانسه نوشت: فرانسه به عنوان میزبان اخیر گروه هشت در شهر “دوویل ” و میزبان آتی گروه بیست در شهر “کن “، در تلاش است با برگزاری چنین نشست‌های نمایشی ایفای نقش کرده و وانمود کند که از ابزار لازم برای کسب بلند پروازی‌های اعلام شده خود برخودار است.

*کاخ شنی‌ دیپلماسی فرانسه به زودی سقوط می‌کند

این گزارش افزود: ما دوست داریم بی هیچ خویشتنداری، این نمایش فریبنده را تحسین کنیم. راه‌های دیگری نیز برای دستیابی به جهانی‌سازی عادلانه‌تر و انسانی‌تر وجود دارد. کاخ شنی‌ دیپلماسی فرانسه به زودی با جزر و مد آتی، سقوط خواهد کرد.

*نگرانی فرانسه از شکستن ابزار‌های دیپلماتیک

“آلن ژوپه ” وزیر امور خارجه فرانسه در ژوئن سال ۲۰۱۰ میلادی در مقاله‌ای مشترک با “اوبر ودرین ” همتای فرانسوی سابق خود، اعلام کرده بود که در هراس است که “ابزار‌های دیپلماتیک در نقطه شکستن باشند “.
حال این پرسش مطرح است که وی که هر روزه در وضعیت اسف‌بار وزارت امور خارجه، به سر می‌‌برد، آیا می‌‌تواند دولت را به تغییر روند بمنظور تضمین امکانات لازم برای رسیدن به بلند پروازی‌های اعلام شده برای وزارت امور خارجه متقاعد کند؟

*فرانسه در حال شکست در جنگ “قدرت نرم ” است

دیپلماسی بحران، بیانیه‌ها و جریان‌های رسانه‌ای بیش از همه چیز به چشم می‌‌خورد اما بر خلاف “دیپلماسی پلکانی “، “دیپلماسی نفوذ و همکاری ” در وضعیت بدی قرار دارد. فرانسه در حال شکست و باخت در جنگ “قدرت نرم ” است.

لوموند در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرد: فخرفروشی و به خود بالیدن فرانسه در سخنرانی‌‌های رسمی‌ در خصوص در اختیار داشتن جایگاه دوم در کانال‌های دیپلماتیک پس از آمریکا، ناامید‌کننده است. این کانال‌ها سال به سال فرو می‌ریزند و به یک پوسته توخالی تبدیل می‌شوند. سیاست نفوذ، بدون وجود مردان و زنانی که در جهت زنده نگه داشتن آن تلاش کنند، چه معنایی می‌‌تواند داشته باشد؟ وزارت امور خارجه فرانسه پس از کاهش ۱۰ درصدی نیروی کار خود در فاصله زمانی سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۵ میلادی یعنی کاهش پانزده هزار و ۵۰۰ کارمند خود، باید تا سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از دو هزار کارمند دیگر را نیز تحت عنوان بازنگری کلی‌ سیاست‌های عمومی قربانی کند.

*اعطای پست‌های افتخاری و پرهزینه به دوستان سیاسی

در شرایطی که سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها با کمبود پرسنل اصلی و کلیدی در حوزه‌‌های فرهنگی و همکاری مواجه است، پست‌های جدید “افتخاری ” و بسیار پرهزینه به دوستان سیاسی داده می‌شود.

دولت‌ها با پرداختن از یک بحث بودجه‌ای، به بحث دیگر‌ واقعیت‌ها را نمی‌‌گویند و پارلمان نیز خود را پنهان می‌کند. دو میلیارد یورو از مجموع پنج میلیارد یورو اعتباری که به وزارت امور خارجه فرانسه اختصاص یافته، صرف پاسخگویی به تعهدات بین‌المللی این کشور نظیر کمک مالی‌ به صندوق توسعه اروپا (FED) یا عملیات‌های حافظ صلح سازمان ملل که هر ساله نیز رو به افزایش است، می‌‌شود.

*بودجه وزارت خارجه فرانسه برای هدایت سیاست نفوذ بلند‌پروازانه کافی نیست

بنابراین بودجه واقعی وزارت امور خارجه فرانسه در واقع حدود سه میلیارد یورو است که با توجه به این امر، این میزان برای تأمین مالی‌ یک شبکه جهانی‌ و هدایت یک سیاست نفوذ بلند‌پروازانه، بسیار نا‌کافی‌ است.

در واقع آنچه ما آن را دیپلماسی فرهنگی، دانشگاهی و علمی می‌نامیم، به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و تنها مبلغی که به سختی به ۲۰۰ میلیون یورور می‌‌رسد، یعنی چیزی هم‌تراز بودجه دو مدرسه‌ بزرگ‌ فرانسه نظیر “پلی‌ تکنیک ” یا یک سوم هزینه عملیات‌های‌ نظامی ما در افغانستان را به خود اختصاص داده است.

*اصلاحات دولت فرانسه یک شکست مفتضحانه است

بنابراین با توجه به این شرایط، اصلاحات جاری یک شکست مفتضحانه است. بودجه‌های بورسیه ارائه شده به اتباع خارجی در حال سقوط آزاد است. این کمک ها، از ۱۰۵ میلیارد یورو در سال ۲۰۰۶ به ۶۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۰ کاهش یافته است.

*عواقب تعهدات نسنجیده نیکلا سارکوزی

از سوی دیگر در نظام آموزشی ما بیش از ۴۶۰ مؤسسه، که پذیرای ۲۵۰ هزار دانش آموز است وجود دارد، که نیمی از دانش‌آموزان این مؤسسات افراد خارجی‌ هستند که خود شهریه‌شان را می‌پردازند و “بردارهای اصلی “‌ درخشش فرانسه برای کشور ما که در معرض خطر عواقب ناشی‌ از تعهدات نسنجیده رئیس جمهور قرار دارد، به حساب می‌‌آیند.

*نزول فرانسه در رده‌بندی مشارکت‌کنندگان در کمک‌های داوطلبانه به سازمان ملل

کمک‌های داوطلبانه به برنامه‌های سازمان ملل که گواه علاقه و توجه ما به چند جانبه‌گرایی، ارزش‌های انسانی‌ و همبستگی است، در مدت سه سال به نصف کاهش یافته است: فرانسه با ۴۸ میلیون یورو به یک مشارکت کننده درجه دو تبدیل شده و در رتبه هفدهم مشارکت‌کنندگان در کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل جای دارد.
علاوه بر این، در امور مربوط به ارائه کمک به پناهندگان و یونیسف، فرانسه در رده ۱۵ قرار دارد که تاکنون به چهار میلیون پناهنده فلسطینی کمک مالی اعطا کرده است. در همین حین است که رئیس‌جمهور فرانسه وعده ارائه کمک مالی‌ ۳۶۰ میلیون یورویی را به صندوق بین‌المللی ایدز داده است.
مثال‌های متعددی در این زمینه وجود دارد. در تمامی فعالیت‌های فرهنگی، زبانی، همکاری‌های دانشگاهی و علمی، سمعی و بصری، مأموریت‌ها . دعوت از جوانان بااستعداد و کارشناسان، کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی منابع در سال ۲۰۰۸ میلادی منجر به ناپدید شدن بخش کامل همکاریها، شد.
درتمام بخش‌ها فعالیتی فرهنگی‌، زبانی، همکاری‌های علمی‌ و دانشگاهی، سمعی بصری، مأموریت‌ها و دعوت از استعداد‌های جوان و کارشناسان، کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی منابع، در سال ۲۰۰۸ میلادی ، حتی منجر به از بین رفتن همکاری‌های ما شده است.
در میان همکاران ما در بهترین حالت ممکن، اختلاف بین حرف و عمل و در بدترین حالت یک تنزل جدی، دیده می‌‌شود و این دوستان فرانسه را در سراسر دنیا نگران کرده است.این در حالیست که در نهایت، در زمینه کمک‌های دولتی به توسعه، ما بخاطر قرار داشتن در جایگاه سوم پس از آمریکا و انگلیس به خود می‌بالیم.

*۴۰ درصد کمک‌های دولتی فرانسه به توسعه روی باز‌پرداخت بدهی‌ها اختصاص دارد

در واقع ۴۰ درصد کمک‌های دولتی فرانسه (APD) روی توسعه روی باز‌پرداخت بدهی‌ها و رشد بسیار سریع وام‌های بانکی که توسط آژانس فرانسوی توسعه (AFD) به کشور‌های جهان سوم داده شده است، پایه‌گذاری شده است اما جریان‌های مثبت امروز، فردا زمانی‌ که موعد باز‌پرداخت این وام‌ها فرا برسد، منفی‌ خواهند شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=3726

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر