1

صحنه های دراماتیک حضور حسنی مبارک در دادگاه قاهره و قرار دادن او در قفس آهنی متهمان

  • کد خبر : 8568
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۵:۰۹

ارگان رسمی سازمان جاسوسی آمریکا می گوید محاکمه حسنی مبارک آن هم در قفس آهنی، ناتوانی آمریکا را نشان می دهد و احتمالا باعث دورتر شدن سران عرب خواهد شد. سایت رادیو فردا در تحلیلی به قلم خبرنگار خود در تل آویو (میترا فرهمند) نوشت: صحنه های دراماتیک حضور حسنی مبارک در دادگاه قاهره و […]

ارگان رسمی سازمان جاسوسی آمریکا می گوید محاکمه حسنی مبارک آن هم در قفس آهنی، ناتوانی آمریکا را نشان می دهد و احتمالا باعث دورتر شدن سران عرب خواهد شد.
سایت رادیو فردا در تحلیلی به قلم خبرنگار خود در تل آویو (میترا فرهمند) نوشت: صحنه های دراماتیک حضور حسنی مبارک در دادگاه قاهره و قرار دادن او در قفس آهنی متهمان، نه تنها در ظهر سوزان خاورمیانه، ساعتها مردم مصر و دنیای عرب را میخکوب کرد، بلکه تا سالهای طولانی، در خاطر افکار عمومی این کشورها به یاد خواهد ماند و همزمان، سرنوشت سیاست های حاکمان منطقه را بویژه در قبال اتکا به آمریکا، تغییر خواهد داد. این صحنه ها از این پس، کابوسی دائمی برای سران دنیای عرب خواهد بود و چه بسا که حکومتگران در سایر کشورهای جهان، حتی هم پیمان های مهم آمریکا در منطقه و دنیا را نیز به تجدید نظر در سیاست ها در قبال آمریکا تشویق کند.
در این تحلیل آمده است: مشاهده حسنی مبارک روی برانکارد در آن قفس، هرچند که حقیقتی است فراتر از بسیاری از رویاهای سرسخت ترین مخالفان او، اما در افکار عمومی دنیای عرب و سران عرب، محاکمه آمریکا نیز محسوب می شود. این محاکمه، احتمال دور شدن حکومت های منطقه از آمریکا را تقویت می کند؛ زیرا حاکمان با چشم خود می بینند که آمریکا، این ابرقدرت هم پیمانی که تا چندی پیش آن را قادر مطلق تصور می کردند، نه می خواهد و نه اصلا توان آن را دارد که در صورت تکرار وضعیت مشابه برای حکومت های دوستش، سران آنها را در غلبه بر بحرانها یاری دهد.
رادیو فردا با اشاره به تماس سرآسیمه شاه عربستان و برخی سران دیگر کشورها با آمریکا پس از سقوط مبارک، از تیرگی روابط ملک عبدالله و اوباما خبر داده و می نویسد: در گزارش های مربوط به ماه فوریه (بهمن ۸۹) تاکید می شد سران اسرائیل نیز وحشت زده، به اوباما «تذکراتی» داده اند و او را از تکرار رفتاری که جیمی کارتر در قبال محمدرضا پهلوی، شاه ایران، در پیش گرفت، برحذر داشتند و بویژه شیمون پرز، پیام آور این درخواست بوده است؛ برخی از سران اسرائیل نیز حتی ناچار شدند که نظرات خود را علنی بیان کنند. اما عملا آمریکا نه به نظرات پادشاه عربستان اعتنایی کرد نه به نصایح پیر صحنه سیاست اسرائیل وقعی نهاد؛ اوباما و کلینتون تشخیص داده بودند که قدرت خیزش مردم مصر قویتر از آن است که حکومت مبارک دوام آورد و بهتر آنکه آمریکا دست کم تلاش کند تا شاید منافع آتی خود را در قبال مصر تامین کند.
گزارش رادیو فردا می افزاید: اکنون که با گذشت کمتر از شش ماه از سقوط مبارک، او دست بسته روی برانکارد در قفس متهمین قرار گرفته، و حتی خطر صدور حکم اعدام برایش مطرح است، پروفسور ایتان گیلبواع، یک استاد دانشگاه اسرائیل، به روزنامه یدیعوت آحارونوت می گوید «وقتی رهبران عرب می بینند که در نتیجه سیاست آمریکا، نزدیکترین دوست منطقه ای واشنگتن، مانند سگی بیمار به درون قفسی تنگ انداخته می شود و نه به کهنسالی او و نه به سرطان پیشرفته اش رحم می شود، این پیام در گوش حاکمان همه جهان طنین افکن می شود که چنین آمریکایی هرگز دیگر قابل اعتماد نیست.»
رسانه آمریکا در ادامه تحلیل خود خاطرنشان کرد: سران عرب تاکنون آمریکا را ساحل نجات خود می دانستند؛ پشت درهای بسته، هر درخواستی را از سران آمریکا مطرح می کردند؛ آنها اگر دست کم در ظاهر، برخی از مسائل را برای جلوگیری از خشم افکار عمومی خود رعایت می کردند، اما در خفا، قوی ترین نگرانی ها و بلندپروازانه ترین رویاهای خود را با سران آمریکا در میان می گذاشتند. هزاران هزار سند ویکی لیکس همین چند ماه پیش نشان داد که تا چه حد رهبران عرب، نهانی، بر قدرت و اعتماد به آمریکا تکیه داشته اند.
پروفسور ایتان گیلبواع، متخصص اسرائیلی در سیاست و تاریخ آمریکا و مشاور پیشین دفتر نخست وزیر و وزارت دفاع اسرائیل می گوید «همانگونه که رویای مشابه جرج بوش در قبال عراق باد هوا شد، و همانگونه که سیاست های بوش در قبال ایران و عراق با موانع عظیمی روبه رو گردید، اوباما نیز اکنون در قبال مصر و دنیای عرب با سختی های بسیاری روبه روست و این تازه، اول گرفتاری های نوع جدید برای آمریکا در منطقه است.»
رادیو فردا افزود: درست به همین دلیل است که نظرسنجی تازه به عمل آمده از سوی موسسه زاگبی آمریکا نیز نشان می دهد که محبوبیت و مقبولیت آمریکا و شخص اوباما در جهان عربی، حتی در این اوج «بهار عربی»، شدیدا سیر نزولی دارد. ضعف و تحقیر «عمو سام» در چشم مردم و سران عرب، بر اسرائیل نیز اثراتی دارد؛ توان بازدارندگی اسرائیل را ضعیف می کند و پیمان صلح ۳۲ ساله مصر و اسرائیل را با چالش جدی روبه رو می نماید. در چنین وضعیتی سران اسرائیل نیز بیش از گذشته به این صرافت می افتند که در مواقع سرنوشت ساز، دیگر نمی توانند به اوباما و ابرقدرتی آمریکا اعتماد کنند؛ چرا که آمریکا توان دیالوگ با سران عربی و ایجاد فشار بر حکومت های عربی را از دست داده است.
این رسانه آمریکایی درباره سقوط شدید جایگاه واشنگتن در خاورمیانه نوشت: از نظر اسرائیل، اگر جیمی کارتر تنها موجب از دست رفتن هم پیمانی آمریکا با ایران شد، در زمان اوباما، قریب به اتفاق حکومت های منطقه، اگر توسط مردمشان سقوط نکنند، خود حاکمان آنها با پای خویش از زیر چتر آمریکایی، بیرون می آیند. در چنین وضعیتی، به گفته پروفسور گیلبواع، بی تردید باید گفت که جایگاه آمریکا در سراسر خاورمیانه سقوط کرده است. در این اوضاع است که حاکمان جدید مصر، عامدانه سخت گیری و حتی تحقیرهای بی سابقه ای را در جریان محاکمه حاکمان پیشین، که بی تردید ولی نعمت های خود آنان بوده اند، نشان می دهند تا شاید خویشتن را حفظ کرده باشند. مصر انقلابی را هرچند کسانی که فعلا اداره می کنند که مبارک و العدلی (وزیر کشور سابق) ولی نعمتشان بوده اند اما این حاکمان نیز ترجیح می دهند که خود را از افتادن به ورطه مشابه نجات دهند. حتی گفته شده که خود ژنرال محمدحسین الطنطاوی، رئیس شورای عالی نظامی مصر، ابراز آمادگی کرده است که در نشست های آینده دادگاه حضور یابد و علیه مبارک، شهادت دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=8568

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر