1

الزامات سفر دولت اعتدال به قم

  • کد خبر : 155911
  • ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۸:۰۱

سفرهای استانی دولت ها و از جمله سفر پیش روی دولت روحانی به قم زمانی به عنوان الزام تلقی می شود که در راستای استراتژی کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و همچنین در جهت تقویت و تحکیم راهبردهای توسعه ای منطقه ای و ملی باشد.

نیک می دانیم که در حوزه عمومی مدیریت و همچنین در مباحث کلان مدیریت سیاسی جامعه، پرداختن به مفاهیمی همچون بهره وری، اثربخشی و کارآیی می تواند از جمله تمهیدات نظری یک نظام سیاسی مقبول مقتدر و نیز یک دولت مشروع معتدل تلقی شود.

افق نیوز/«بهره وری» به معنای آن است که کارهای درست و امور مستحسن را انتخاب نموده و در دستور کار خود قرار دهیم؛ «اثربخشی» نیز که مکمل بهره وری است، به معنای یافتن مکانیزم های صحیح انجام کارهای درست می باشد که بدین ترتیب، پس از آنکه دریافتیم این دو مولفه مهم به منزله لازم و ملزوم یکدیگرند، آنگاه مفهوم «کارآیی» به عنوان محصول و نتیجه دو مفهوم بهره وری و اثربخشی مطرح می شود.

توجه به مفهوم بهره وری و اثربخشی و همچنین اولویت بندی چالش های عدیده هر استان و از جمله استان قم موجب می شود که نخبگان عالی نظام سیاسی، در چنبره کلاف سردرگم تصمیمات شخصی و ترجیحات قومی قرار نگیرند؛ چرا که از قدیم در محاوره عامیانه گفته اند با یک دست نمی توان چند هندوانه را برداشت و البته ما بر این باوریم که تصمیم گیرندگان و متولیان عالی قوه مجریه که به ویژه به قم عزیمت می نمایند، توامان باید از یک طرف به هر یک از اجزای قفل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و فکری استان اندیشه نموده و هم از سویی دیگر به طور منطقی و معقول، شاکله کلی معضلات و چالش ها را رصد کنند.

به تعبیری دیگر، حل مسائل استانی الزاما باید در جهت اهداف ملی و منافع ملی بوده و اهتمام جدی در خصوص تقویت مولفه های ایرانی – اسلامی هویت ملی، دائرمدار تحکیم هویت محلی و منطقه ای باشد.

دولت روحانی باید همچنان که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته اینگونه است به این باور برسد که کلنگ زدن و رمان قیچی کردن دردی را دوا نمی کند، مضاف بر اینکه دو صد گفته چون نیم کردار نیست و مسوولان عالی ایران اسلامی نباید در هر پست و مقامی که هستند، مصداق «لم تقولون مالاتفعلون» شوند. این دولت حتی الامکان و در حد قدر مقدور و با رویکرد اعتدالی می کوشد عقل معاش را با عقل معاد شهروندان پیوند داده و سعی بلیغ دارد تا عدالت و اعتدال را در راستای انصاف قرار دهد.

چنین به نظر می رسد که دکتر حسن روحانی در سفر اخیر خود به قم قصد دارد بیش از گذشته فضای فکری – سیاسی را تلطیف نموده و با مشورت گرفتن از زعمای قوم و علمای قم، شعارهای سیاسی را به شعور باطنی شهروندان ایران اسلامی عموما و مردم فهیم استان قم خصوصا پیوند داده و به علاوه تلاش دارد تا به نظرات کارشناسی مطرح در لایه های مختلف جامعه و حوزه های مختلف استان امعان نظر داشته باشد.

این دولت با بهره گیری از نکات مثبت سفرهای استانی دولت های پیشین و نیز با عبرت گرفتن از برخی تجربیات تلخ این سفرها، بیش از گذشته درصدد استمرار و تداوم سفرهای کارشناسی برنامه محور می باشد؛ همچنین به کیفیت طرح ها تاکید خواهد شد و نه کمیت آماری آنها.

البته هر چند که اذعان داریم تکمیل طرح های نیمه تمام به ارث مانده از گذشته، در مزه تعهدات دولت یازدهم می باشد؛ ولیکن از طرفی نیز بر این باوریم که تکمیل و ادامه برخی طرح های غیرکارشناسی، نه با عقل معاش دولت و شهروندان قابل توجیه است و نه در انطباق با عقل معاد ایشان می باشد؛ به قول معروف، جلوی ضرر را هر موقع بگیریم، منفعت است.

ما بر این نکته اصرار داریم که سفرهای استانی هر دولت باید نه تبلیغی باشد و نه تهییجی؛ بلکه باید به طور عقل مدارانه تکریمی بوده و به طور شرعی دارای رویکرد تربیتی (الگو گرفتن از نحوه تمشیت امور جامعه توسط پیامبران و ائمه هدی(ع)) باشد.

رییس جمهوری باید بر افق انتظارات واقعی و توقعات راستین و به حق مردم تاکید داشته و در این سفر مهم از انتظارات مقطعی، سطحی و فرصت طلبانه برخی گروه ها و اقشار خاصی از جامعه پرهیز نماید.

به علاوه، امعان نظر به مصوبات و تعهداتی داشته باشد که روش و منش ماهیگیری دین و دنیای شهروندان را تقویت و تحکیم نموده و به توزیع ماهی در ایام خاص اکتفا نکند؛ به شغل و اشتغال بیاندیشد و نه به اعطای وام های بلاعوض و بعضا عوام فریبانه؛ همچنین نباید خود را در چنبره امور تکلیفی صعب الوصول قرار داده و از این رهگذر، سفرهای استانی به ویژه سفر به استان قم را برای آحاد مختلف جامعه یک امتیاز تلقی کند و نه خدای ناکرده برای سیاه بازی دولت فخیمه خود!

ایرنا/ان شاالله مصوبات فله ای با ارقام نجومی غیرکارشناسی در این دولت جایگاهی نداشته و نخواهد داشت و مردم فهیم نیز با حافظه تاریخی شایسته ای که دارند، بر این عهد دینی و پیمان ارزشی مصمم هستند که طبق فرمایش معصوم(ع)، انسان مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود.

در پایان، هر چند که دولت امید و اعتدال به طور رسمی اذعان دارد که در سفرهای استانی از جمله سفر اخیر هیات محترم دولت به قم، اگر مصوبه ای در کار باشد، قطعا برای تصویب آن ساعت ها کار کارشناسی انجام شده و در اجرا نیز چنین خواهد شد؛ به همین جهت سفر اخیر هیات محترم دولت به استان قم، ان شاالله در زمره سفرهای ویترینی نبوده و این سفرهای کاری با معیار کارآیی، قابل سنجش و ارزیابی عموم شهروندان استان قم خواهد بود.

*مدرس دانشگاه آزاد اسلامی قم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=155911

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر