1

مناسبات ایران و هند باید به “روابط اقتصادی جامع” تبدیل شود

  • کد خبر : 189056
  • ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲

رئیس جمهور با تاکید بر فعال شدن بندر مهم چابهار تاکید کرد:تصمیم گرفته شد روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و هند از حالت تجاری به ” روابط اقتصادی جامع ” تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ آقای روحانی در مصاحبه مشترک با نخست وزیر هند، ضمن تاکید بر کسترش روابط اقتصادی ایران و هند گفت: روابط اقتصادی دو کشور مطمئنا به نفع ۴۰۰ میلیون جمعیت منطقه و جمعیت بالغ بر یک میلیارد نفری هند است.

رئیس جمهور روابط  کشورمان را با  هندوستان، همواره حایز اهمیت دانست و گفت: امروز نیز  این روابط می تواند به  نفع دو ملت و کل منطقه  باشد.
 آقای روحانی پس از مراسم امضای اسناد همکاری میان ایران و هندوستان، در نشست  خبری مشترک  با آقای  نارندا داموندا مودی، نخست وزیر هند، ضمن خوشامدگویی به وی و هیئت همراه برای حضور در ایران تصریح کرد: این سفر  در شرایط پسابرجام و پساتحریم انجام می شود  لذا زمینه برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور  بیش از گذشته مهیاست.
وی با بیان اینکه روابط اقتصادی دو کشور می تواند بسیار گسترده تر از گذشته باشد افزود : امروز در نشست مسئولان اجرایی دو کشور تصمیم بر این شد که روابط دو کشور از حالت تجاری دو طرف به  روابط اقتصادی جامع  بین  جمهوری اسلامی ایران و هندوستان  تبدیل شود.
رئیس جمهور ادامه داد : وقتی بحث  روابط اقتصادی دو کشور مطرح می شود به مفهوم منطقه ما ایران و کشورهای اطراف با ۴۰۰ میلیون جمیعت و همچنین کشور هندوستان با یک میلیارد  و دویست میلیون نفر جمعیت است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط انرژی در ایران و وجود  معادن بسیار غنی در هندوستان، وجود  بندرهای راهبردی مثل چابهار، می تواند زمینه را برای همکاری های مشترک در صنایع مختلف از جمله آلومینیوم ، فولاد و پتروشیمی با یکدیگر مهیا کند.
آقای روحانی گفت : با سرمایه گذاری هندوستان در توسعه بندر چابهار وهمچنین اعتباراتی که  از جانب هندوستان  برای بندر چابهار مد نظر است این بندر می تواند به عنوان به یک نماد بزرگ در همکاری های  دو کشور  بزرگ  ایران و هندوستان تبدیل شود .
رئیس جمهور با بیان اینکه بندر چابهار  به عنوان دالان  ترانزیتی بین جنوب – شرق و جنوب – شمال خواهد بود ، تصریح کرد : با اتمام  پروژه راه آهن بین  مسیر  چابهار و زاهدان  و سپس  بین  زاهدان و سرخس این بندر می تواند نقطه  اتصالی بین کشورهای مختلف از جمله  هندوستان  با افغانستان ، کشورهای آسیای میانه و قفقاز و شرق اروپا باشد .
وی در ادامه با اشاره به نقش بانک ها در روابط اقتصادی دو کشور افزود : بحث های بسیار مهمی در گفتگوهای امروز ما در خصوص نحوه ساماندهی روابط بین بانک ها  انجام شد که امیدواریم  در آینده  نزدیک  تسهیلات بانکی بیش  از گذشته  شرایط را برای روابط اقتصادی وسیع تر بین دو کشور مهیا و آماده کند .
آقای روحانی گفت : با توجه به پیشرفت  کشور هندوستان در زمینه  تکنولوژی های نو و های‌تک به‌ویژه در زمینه آی‌سی‌تی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و هوافضا امروز تصمیم گرفتیم  روابط دو کشور در زمینه های فناوری های نو، دانشگاه ها  و پارک های علم و فناوری  توسعه یابد  .
وی موضوع گردشگری را از دیگر موضوعات گفتگوهای دوجانبه با نخست وزیر هندوستان خواند و یادآور شد: موضوع گردشگری  و روابط دو ملت با توجه به وجود اشتراکات  فراوان دو کشور و همچنین علاقه به زبان های دو طرف، کرسی های زبان فارسی و هندی  در ایران و هند تصمیم گرفته شد  تا روابط دو کشور  در زمینه گردشگری  توسعه یابد.
رئیس جمهور تاکیدکرد : با توجه به اهمیت ثبات و امنیت در منطقه به ویژه  افغانستان ، عراق ، سوریه ، یمن و سایر کشورها و همچنین  معضل   مهم تروریسم  در منطقه تصمیم گرفته  شد تا دو کشور در زمینه مسائل سیاسی و ارتباطات اطلاعاتی روابط نزدیکی را برای  صلح و ثبات و امنیت در منطقه و همچنین مبارزه با تروریسم دنبال کنند.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=189056

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر