2

بازداشت الحریری توسط عربستان توهینی به شعور مردم لبنان است

  • کد خبر : 236942
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به بازگشت الحریری به کرسی قدرت، گفت: با توجه به شرایط موجود و از دست دادن محبوبیت الحریری در داخل کشور بعید به نظر می‌رسد وی به لبنان بازگردد.

 

خبرگزاری فارس: حاجی: بازداشت الحریری توسط عربستان توهینی به شعور مردم لبنان است

حسین حاجی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، در خصوص آینده لبنان پس از استعفای سعد الحریری نخست‌وزیر این کشور، اظهار داشت: علی‌رغم اینکه الحریری از نظر باورهای ایدئولوژیک دست‌پروده نظام عربستان بود ولی با این همه وابستگی ما شاهدیم که در برخی موارد سعد الحریری از آنها تمکین نمی‌کند، همان‌گونه که در چند روز گذشته وی نسبت به مجموعه اقدامات سیاسی امنیتی تحقیرآمیز کشور عربستان نسبت به مردم لبنان موضع خوب و شفافی  گرفت.

وی افزود: در این صورت هنگامی که الحریری از عربستان تمکین نمی‌کند تحت فشار مضاعف قرار می‌‌گیرد و حتی تهدید به حبس و ترور نیز می‌شود که این موارد می‌تواند یکی از دلایل استعفای اجباری سعد حریری باشد. به عبارت دیگر این استعفا، استعفایی اجباری بوده که از طریق سلطه و هژمونی عربستان صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با توجه به آینده لبنان، ادامه داد: در سال‌های گذشته با قدرت‌نمایی لبنان در مقابل تروریست‌ها و در امان نگه داشتن مردم این کشور از گزند آسیب این گروه مردم به پاس قدردانی از تلاش‌های حزب‌الله لبنان اجازه دست‌درازی عربستان و دیگر کشورهای مداخله جو در لبنان را نمی‌دهند و به یک وحدت و روحیه ملی دست پیدا کردند.

حاجی افزود: امروزه حاکمیت مذهبی حزب الله لبنان آخرین هدف سعودی‌ها برای اصابت ترکش به قلب حزب‌الله است اما معنویت این حزب به حدی رسیده که بعید به نظر می‌رسد عربستان با ایجاد تنش‌هایی حوادث تلخ دهه ۷۰ و ۸۰ را بازگرداند.

وی با اشاره به بازگشت حریری به لبنان گفت: از آنجایی که گروه‌های سیاسی میلی به بازگشت الحریری به کرسی قدرت ندارند و با توجه به شرایط موجود بعید به نظر می‌رسد که حریری به لبنان بازگردد. از طرفی نیز حریری محبوبیت خود را در داخل لبنان از دست داده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا بازدداشت حریری در عربستان توهینی به ملت لبنان است؟ گفت: به طور حتم در عرف دیپلماسی بازدداشت یک مقام مسئول طراز دوم کشور بی حرمتی به شعور مردم آن کشور است.

حاجی در پایان صحبت‌های خود با توجه به فراخوان اتباع عربستان از لبنان، خاطرنشان کرد: اقدام عربستان در فراخوان اتباع خود از کشور لبنان صرف نظر از اینکه می‌تواند یک عرف دیپلماتیک باشد قصد دارد تا افکار عمومی لبنان را خرد و ایجاد جنگ روانی کند. تهدید امنیت روانی در لبنان یکی از مکانیسم‌های تهاجمی سیاسی دیپلماسی عربستان است که با ایجاد رعب و وحشت روانی بتواند بخش اعظم مردم را از این طریق تسلیم خواسته‌های خود کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=236942

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر