5

سرداور ایرانی، تیم برنده ایران را به دلیل حجاب حذف کرد!

  • کد خبر : 101068
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۹:۲۴

تیم ملی کاتای بانوان ایران به دلیل آنچه‌ توسط سرداور ایرانی مسابقه نیمه نهایی با مصر پوشش نامناسب اعلام شد از گردونه سومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی حذف شد.

مسابقات کاراته سومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی از ساعت ۹ صبح امروز به وقت محلی با رقابت کاراته‌کاها در بخش کاتای تیمی مردان و زنان آغاز شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛در این مسابقات که در سالن سری وی جایا پرومون سنتر شهر پالم بانگ برگزار شد، تیم کاتای بانوان ایران متشکل از مهسا افسانه، الناز تقی پور و نجمه قاضی‌زاده در نخستین رقابت خود به مصاف تیم ترکیه رفت و با نتیجه ۵ بر صفر به برتری رسید.
بانوان کاتاروی کشورمان با توجه به عدم حضور تیم عراق روی تاتامی با نتیجه ۵ بر صفر پیروز شدند تا به مرحله نیمه نهایی مسابقات کاتای تیمی مسابقات کاراته بازی‌های کشورهای راه یابند.
شاگردان ارباب در این مرحله با تیم پرقدرت مصر روبه رو شدند که در این رقابت حساس نیز به برتری ۴ بر یک دست یافتند اما پس از گذشت ۳۰ دقیقه رای این پیکار برگشته و مردانی، سرداور ایرانی این رقابت رای به شکست تیم ملی کشورمان به دلیل آنچه‌ که مشکل حجاب عنوان شد، داد.

پس از این موضوع مسئولان فدراسیون کاراته ایران اعتراض خود را به اسپینوزا، رئیس فدراسیون جهانی که از نزدیک نظاره‌گر این مسابقه بود، اعلام کردند که این موضوع تاثیری در تصمیم اتخاذ شده نداشت و کاتاروهای شایسته ایران از گردونه مسابقات حذف شدند.

اعضای تیم ملی بانوان پس از حذف شروع به اشک ریختن کردند و با ناراحتی زیادی یکدیگر را در آغوش گرفتند.

سمندر: جای تعجب دارد در بازی‌های همبستگی اسلامی به حجاب بانوان ایران ایراد بگیرند

علیرضا سمندر، رئیس فدراسیون کاراته ایران پس از اینکه تیم ملی کاتای بانوان ایران از با رای کمیته داوران بازی برده مقابل مصر را واگذار کرد، در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: ما به مسئولان برگزاری مسابقات اعتراض کردیم که رای را برگردانند که متاسفانه آنها نیز قبول نکردند.

وی ادامه داد: واقعا این نکته که چرا در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی به حجاب بانوان ایران ایراد گرفتند، برایم تعجب آور است. مردانی، سر داور این دیدار باید پیش از مسابقه نوع پوشش بانوان ایران بررسی می‌کرد تا چنین مشکلی پیش نیاید.

رئیس فدراسیون کاراته خاطرنشان کرد: نمی‎خواهم بگویم مردانی از روی قصد این کار را انجام داده اما به نظرم وی در این مورد بی‌تفاوت بوده است.

وی گفت: متاسفانه در این بازی‌‎ها به بهانه عدم رعایت حجاب مدال طلای ما را گرفتند.

مردانی: وظیفه ندارم به بانوان ایرانی بگویم پوشش‌تان نادرست است/ پشت کلاه ورزشکاران ایرانی ایراد داشت

محمدعلی مردانی در گفت‌وگو با تسنیم به اندونزی با اشاره به حذف تیم ملی کاتای بانوان ایران از گردونه سومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، اظهار داشت: مقررات جهانی برای استفاده از تجهیزات باید رعایت شود که ظاهرا ورزشکاران ایرانی آن را رعایت نکرده بودند. ما در جلسات توجیهی به مربیان تیم‌های شرکت کننده توضیحاتی را ارائه دادیم اما ظاهرا مسئولان ایران توجهی به آنها نکرده بودند.

سرداور دیدار تیم ملی کاتای بانوان ایران-مصر با بیان اینکه پشت کلاه بانوان ایران ایراد داشت، گفت: این وظیفه من نیست که به ملی‌پوشان ایران در لحظه برگزاری مسابقه بگویم که پوشش شما درست یا نادرست است. من سرداور هستم و این مسائل در حیطه کاری‌ام نیست. مربیان و سرپرستان در جلسات توجیهی شرکت می‌کنند. من فکر کردم به دلیل اینکه مربیان ایرانی در جلسه توجیهی شرکت کرده‌اند همه چیز را می‌دانند.

مردادنی گفت: مصری‌ها به نوع پوشش بانوان ایران اعتراض کردند و ما هم چنین رایی را صادر کردیم، البته قبول دارم رای صادره سختگیرانه بود و می‌توانست اینگونه نباشد.

بر اساس این گزارش، بهرام افشارزاده یکی از افرادی بود که به شدت مردانی را به دلیل این عملکرد سرزنش و نسبت به حرکت او اعتراض کرد.

آشوری: خواسته وزارت ورزش درباره حجاب بانوان باعث شد مدال طلا را از دست بدهیم

محسن آشوری  دبیر فدراسیون کاراته هم با اشاره به حذف تیم ملی کاتای بانوان ایران در سومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، به خبرنگاران گفت: روز گذشته عکسی در رسانه‌های داخلی منشتر شد که مسئولان وزارت ورزش و جوانان به نوع حجاب کاراته‌کای ایران ایراد گرفته  و نسبت به آن واکنش نشان دادند.

وی ادامه داد: پس از آن ما مجبور شدیم نوع پوشش بانوان خود را تغییر و همین امر منجر شد به راحتی یک مدال طلای مسلم را از دست بدهیم.

افشارزاده: کاش اکبرآبادی با من تماس می‌گرفت/ چطور حجاب بانوان دیروز ایراد نداشت؟

بهرام افشارزاده دبیرکل کمیته ملی المپیک پس از حذف تیم کاتای بانوان ایران به علت مسئله حجاب گفت: روز گذشته عکسی از بانوان کاراته‌کا منتشر شد و پس از آن مرضیه اکبرآبادی معاون وزیر ورزش در حوزه بانوان با اندونزی تماس گرفت و به بانوان به خاطر حجاب‌شان تذکر داد. ای کاش به جای اینکه خانم اکبرآبادی با سرپرست تیم تماس می‌گرفت با من یا رئیس فدراسیون کاراته مشورت می‌کرد. متاسفانه به راحتی مدال طلا را از دست دادیم. شاید اگر خانم اکبرآبادی با من تماس می‌گرفت این اتفاقات رخ نمی‌داد.

وی ادامه داد: وقتی فدراسیون جهانی کاراته یک حجاب بخصوص را تعریف کرده نباید آن را تغییر دهیم. فکر نمی‌کنم حجاب بانوان ایرانی مشکلی داشته باشد. من در جریان اتفاقات نبودم و همین‌جا مسائل را متوجه شدم. نکته اینجاست که روز گذشته بانوان ما با همین حجاب در مسابقات شرکت کردند و نمی‌دانم چرا امروز به این موضوع ایراد گرفتند.

دبیرکل کمیته ملی المپیک خطاب به مردانی داور ایرانی که باعث حذف بانوان از مسابقات کاتای تیمی شد اظهار داشت: قبول دارم قوانین باید اجرا شود اما باید بعضی از مواقع منافع کشورمان را هم درنظر بگیریم. زمانی که من رئیس فدراسیون وزنه‌برداری بودم همه به لباس حسین رضازاده که روی آن نام حضرت ابوالفضل (ع) حک شده بود ایراد گرفتند اما من نگذاشتم رضازاده لباسش را عوض کند. این در شرایطی بود که خودم عضو شورای المپیک آسیا بودم. یادم می‌آید. باید در این گونه مواقع منافع کشور مورد توجه قرار بگیرد.

افشارزاده ضمن بیان این موضوع که تیم کاتای بانوان ایران به راحتی می‌توانست مدال طلای مسابقات را به دست بیاورد عنوان کرد: برای این دختران ناراحت هستم. واقعا حیف شد آنها مثل دختران من هستند و کسب مدال طلا حق‌شان بود.

اکبرآبادی: افشارزاده و مسئولان فدراسیون کاراته باید پاسخگو باشند/ هیچ تماسی با اندونزی نداشتم

مرضیه‌ اکبر‌آبادی معاون وزیر ورزش و جوانان در امور بانوان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به حذف کاراته‌کاهای ایران در سومین دوره رقابت‌های همبستگی کشورهای اسلامی اظهار داشت: مسئولان کاروان ایران باید نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و شکایت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما با اعضای کاروان ایران در خصوص نوع پوشش تماس گرفتید و به آنها تذکر دادید؟ گفت: من با هیچ کس تماسی نگرفتم. من شماره‌ای از مسئولان در اندونزی ندارم.

معاون وزیر ورزش در پاسخ به این سوال که افشارزاده، آشوری و سمندر اعلام کردند شما با آنها تماس گرفته‌اید، عنوان کرد: آنها خیلی اشتباه کردند؛ من هیچ تماسی با آنها نداشتم.

اکبرآبادی گفت: ما یک لباس مصوب داریم که می‌توانیم از آن استفاده کنیم اما قرار نیست با هر روش و طریقی به مسابقات برویم. کاراته با رشته‌های دیگر تفاوتی ندارد. کتابچه‌ای در وزارت ورزش و جوانان برای نوع پوشش لباس‌های بانوان وجود دارد. نایب رئیس بانوان فدراسیون به نمایندگی از آن با یک عکس به وزارت ورزش آمده است. ما آن عکس را به وزارت ارشاد بردیم و مجوز و تصویب این کار را گرفتیم. تمام اینها مستند است.

وی اضافه کرد: نایب رئیس بانوان و کارگروه مربوطه امضا کرده‌اند که این لباس مصوب برای بانوان کاراته‌کا است.این لباس ساق پا و دست دارد که هیچ منعی هم در آن وجود ندارد.

اکبرآبادی با تاکید بر اینکه تماسی با اندونزی نداشتم، گفت: روابط بین‌الملل کمیته ملی المپیک در تهران با روابط عمومی فدراسیون کاراته تماس گرفته و گفته است عکس‌هایی که از بانوان کاراته‌کا روی خروجی سایت قرار داده‌اید، بردارید چراکه لباسشان مناسب نبوده و مطابق پوشش مصوب کاراته نیست. از حوزه ما هم با فدراسیون تماس گرفتند و گفتند لباس‌هایی که بانوان استفاده کرده‌اند مطابق پوشش مصوب نیست.

وی ادامه داد: کمیته ملی المپیک و حوزه ستادی بانوان وزارت ورزش از فدراسیون سوال کرده که چرا از پوشش مصوب استفاده نشده و بحث دیگری مطرح نشده است. بانوان حوزه تخصصی این ارگان است و همیشه نظارت می‌کند.  جالب اینکه حوزه تخصصی بانوان نگفته لباس‌هایتان را عوض کنید؛ گفته‌اند طبق پوشش مصوب از لباس استفاده کنید.

معاون وزیر ورزش عنوان کرد: معمولا هر اشتباهی می‌کنند به دنبال یک مقصر بیرونی هستند. قطعا مسئولان فدراسیون کاراته و آقای افشارزاده و کمیته ملی المپیک باید پاسخگو باشند. اما موازین داخلی داریم و باید ورزشکاران زن کشورمان از پوشش مصوب شده استفاده کنند.

وی در پایان گفت: ما برای کسب مقام از طریقی وارد نمی‌شویم.

سرمربی تیم کاتای بانوان: روحیه بچه‌ها خراب است و دارند خودشان را می‌کُشند!

فرخناز ارباب سرمربی تیم ملی کاتای بانوان بعد از حذف این تیم از مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی گفت: طبق قوانین داوران یک دقیقه قبل از مسابقه ورزشکاران را چک می‌کنند اما نمی‌دانم چرا داور مسابقه ما این کار را انجام نداد و در نهایت از حجاب ورزشکاران ایرانی ایراد گرفت. مصری‌ها به ما باخته بودند و نباید اینگونه اعتراض می‌کردند.

وی ادامه داد: بعد از حذف روحیه بچه‌ها بسیار خراب است و دارند خودشان را می‌کشند. ۷ ماه صبح تا شب تمرین کردیم و توانستیم قهرمان جهان را ۴ بر یک شکست دهیم اما به همین راحتی از مسابقات حذفمان کردند. این بچه‌ها نشان دادند از رقبای آسیایی و جهانی هیچ چیزی کم ندارند.

سرمربی تیم ملی کاتای بانوان با بیان اینکه بانوان ایران می‌توانند در جهان حرف اول را بزنند اظهار داشت: از این نوع حذف شدن ناراحت نیستم چرا که توانستیم توانایی خودمان را به تمام جهان نشان دهیم و بگوییم که چیزی از بقیه رقبا کم نداریم و می‌توانیم در دنیا حرف اول را بزنیم.

افسانه: حجاب بهانه بود؛ تبانی کردند مدال را به مصر بدهند/ از صدقه‌سر یک داور ایرانی قهرمانی را از دست دادیم

مهسا افسانه گفت: این برای اولین بار است که می‌بینم تیمی شایسته قهرمانی است اما بدون مدال به کشور باز می‌گردد. در عمرم چنین چیزی ندیده بودم که از صدقه سری یک سرداور ایرانی آن را هم دیدم. متاسفانه سرداور ایرانی قبل از مسابقه به ما نگفت که نوع پوشش‌مان چه ایرادی دارد و اگر ایراد دارد چطور باید آن را برطرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ۲ دور کاتا زدیم اما داوران هیچ ایرادی نگرفتند. نمی‌دانم چرا به ناگاه حجابمان ایراد پیدا کرد و بازنده شدیم.

افسانه با یادآوری اینکه با اعتراض مصری‌ها بازنده شده‌اند گفت: در هیچ کجای دنیا ندیده بودم با رای داوران نتیجه یک مسابقه را برگردانند اما اینجا این اتفاق توسط یک سرداور ایرانی رقم خورد. نمی‌دانم چرا ایشان که ما هموطنش هستیم تذکر نداد. شاید از داوران کشور دیگری بودند به ما تذکر می‌دادند.

کاتاروی تیم ملی کشورمان افزود: ۲ مسابقه را با پیروزی پشت سر گذاشتیم و قبل از مسابقه فینال عنوان کردند که نتیجه بازی با مصر باید برگردد. ظاهرا می‌خواستند مدال به مصر برسد که به این هدف خود رسیدند. ما در مسابقات کشورهای اسلامی مصر را شکست دادیم که مقام سوم جهان را در اختیار دارد و به چند مدال طلای لیگ جهانی رسیده اما به بهانه حجاب و با ناداوری ما را حذف کردند.

افسانه تصریح کرد: مدال‌ها را تقسیم کردند و در شرایطی که نباید بازنده می‌شدیم شکست‌مان دادند. مصری‌ها کاری نکردند و به راحتی به فینال رسیدند. مصری‌ها در شرایطی به فینال رسیدند که فقط به یک پیروزی رسیده بودند.

وی گفت: ما بازنده شدیم و اصلا ناراحت نیستم چرا که اصلا بحث حجاب مطرح نبود. ما به خاطر کوتاهی سرداور بازی باختیم. مگر دیروز ورزشکاران ما کاتا و کمیته نزده بودند پس چرا دیروز لباس ما ایراد نداشت اما به ناگاه امروز ایراد پیدا کرد. به نظر من این یک تبانی است و داوران می‌خواستند مدال را به مصر بدهند. مصری‌ها هیچ کاری نکردند و به راحتی مدال طلا را به دست آوردند.

کاتاروی تیم ملی کشورمان عنوان کرد: خیلی زحمت کشیده و در ایران همه حریفان را شکست داده بودیم. حقمان بود قهرمان شویم اما این حق خورده شد. شاید باور نکنید همه از اینکه ما بازنده شده بودیم ناراحت بودند حتی داوری که رای به شکستمان داده بود.

تقی‌پور: برای داوری که ما را بازنده کرد متاسفم

الناز تقی‌پور هم پس از پایان مسابقات کاتای تیمی بازی‌های کشورهای اسلامی اظهار داشت: واقعا متاسفم برای داوری که زمینه باخت ما را فراهم کرد و امیدوارم خدا در مهمترین جای زندگی همین کاری که او امروز با ما کرد سرش بیاورد.

وی با تاکید بر اینکه او و هم تیمی‌هایش در ایران از همه بهتر هستند و کسی نمی‌تواند جلوی آنها بایستد گفت: همه دیدند ما نهایت تلاش خود را کردیم اما مصر را برنده کردند.

این بانوی کاتا تاکید کرد: در این مدت خیلی سختی کشیدیم اما متاسفانه اتفاقاتی رقم خورد که اینچنین بازنده شویم. مهم این است که ما تلاش خود را کردیم.

قاضی‌زاده: قبل از مسابقه حجاب ما را چک نکردند

نجمه قاضی‌زاده در پایان مسابقات کاتای تیمی بازی‌های کشورهای اسلامی گفت: پیش از مسابقه به هیچ عنوان به ما نگفتند حجابمان ایراد دارد. ما را چک نکردند که چنین ایرادی بگیرند. اجازه دادند مسابقات برگزار شود و ما حریفانمان را با اقتدار شکست دهیم بعد اعلام کردند حجابمان ایراد داشته و رای به برتری مصر دادند.

وی افزود: واقعا هیچ حرفی ندارم اما خیلی سخت است و زور دارد که ما توسط یک سرداور ایرانی بازنده شدیم.

این بانوی کاتارو خاطرنشان کرد: بعد از اینکه مصری‌ها اعتراض کردند ترکیه‌ای‌ها هم سوءاستفاده و اعتراض کردند و رای بازی ما با این تیم هم برگشت. شاید اگر ترک‌ها اعتراض نمی‌کردند فرصت برای کسب مقام سوم داشتیم.

اهدای مدال‌های کاتای تیمی مقابل چشمان خیس و نگاه‌های حسرت آلود ورزشکاران ایرانی

مدال‌های کاتای تیمی بانوان در حالی اهدا شد که اعضای تیم ملی بانوان ایران با حسرت و چشمانی اشک آلود نظاره‌گر قهرمانی تیم مصری بودند که در دیدار نیمه‌نهایی بازی را به ایران باخته بود اما بنا به تشخیص سر داور ایرانی این پیکار، بنا به آنچه عدم پوشش مناسب ورزشکاران ایرانی عنوان شد، مصر بازی را برد و به مرحله بعدی راه یافت.

جواد سلیمی که به عنوان داور در این بازی‌ها حضور دارد سعی می‌کرد ورزشکاران ایرانی را دلداری بدهد اما اشک‌های بی‌پایان کاتاروهای ایران فضای سنگینی را در سالن مسابقات ایجاد کرده بود.

تیم ملی کاتای مردان ایران به مدال برنز رسید

تیم ملی کاتای مردان ایران  با ترکیب احد شاهین، فرزاد محمدخانلو و آرمین روشنی با توجه به عدم حضور تیم عراق نخستین دیدار خود را با برتری ۵ بر صفر پشت سر گذاشت تا در دور دوم با تیم کویت روبه رو شود. در این رقابت تیم ایران با نتیجه ۳ بر ۲ مقابل کویت تن به شکست داد تا برای کسب مدال چشم انتظار صعود تیم کویت به فینال باشد. کاتاروهای کشورمان اعتقاد داشتند در این رقابت اسیر ناداوری شده‌اند.

با توجه به برتری ۳ بر ۲ کویت مقابل ترکیه در دیدار نیمه نهایی، تیم کشورمان شانس دستیابی به مدال برنز را پیدا کرد. کاتاروهای ایرانی برای دستیابی به مدال برنز بازی‌های کشورهای اسلامی به دیدار تیم ترکیه رفتند که موفق شدند با نتیجه ۵ بر صفر به پیروزی رسیده و به مدال برنز دست یافتند.

همچنین سعید حسنی‌پور در وزن ۷۵ کیلوگرم رقابت‌های کومیته در دور نخست با نتیجه ۲ بر صفر برابر حریف اماراتی خود به پیروزی رسید. وی نمایندگان کویت و عربستان را به ترتیب با نتایج ۵ بر ۲ و ۳ بر صفر شکست داد و فینالیست شد. حسنی‌پور بازی‌های نهایی را ۵ بر ۲ به حریف آذربایجانی خود واگذار کرد و برنز گرفت.

تیم ملی کاراته ایران تا کنون موفق شده هشت مدال طلا، نقره و برنز در این دوره از مسابقات کسب کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=101068

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر