1

نیاز به تعامل با دنیا برای دفع بخشی از شرارتهای استکبار

  • کد خبر : 102237
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱

محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی خود پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه امیدواریم مسیر نورانی شهدا در مسیر چشم ما گم نشود و این راه مقدس پیگیری شود، ‌اظهار داشت: در هفته‌های اخیر شاهد جریانی هستیم که ممکن است در نگاه نخست با عادات و رویه‌های معمول ما نامانوس باشد.

صفارهرندی بر همین اساس افزود: اگر تحرکی در چارچوب دیپلماسی عمومی نظام و دیپلماسی اختصاصی جمهوری اسلامی در قبال مسائل بین‌المللی روا داشته می‌شود، این اتفاق حرکتی در جهت تغییرات تاکتیکی و قدرت مانوری است که نظام می‌تواند برای تحصیل منافع ملی و اصول مورد قبول خود داشته باشد.

افق /فارس:عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: تعبیری که راهگشای دور جدید بوده است، تعبیر بسیار حکیمانه‌ نرمش قهرمانانه است که رهبر معظم انقلاب در چند دوره از آن یاد کرده‌اند و آخرین آن نیز سخنانی بود که چند هفته قبل در دیدار با پاسداران و سپاهیان اسلام مطرح کردند.

وی با تاکید بر اینکه بنده تلاش دارم زمینه‌های شکل‌گیری این طرز برخورد و مواجهه با مباحث جهانی و همچنین خاستگاه‌های واقعی آن را بیان کنم، خاطرنشان کرد: خداوند در سوره فتح به یک مقطعی اشاره می‌کند که آن مقطع از جهاتی به شرایطی که ما در آن واقع شدیم بی‌شباهت نیست، اگرچه انطباق مو به مو را نیز ادعا نمی‌کنیم.

صفارهرندی در همین زمینه ادامه داد: در روزهای اخیر تمثیل‌هایی نسبت به دوره صدر اسلام توسط صاحبان نظر مطرح شده که دیدگاه برخی نیز با یکدیگر تضاد دارد اما می‌توان همه آنها را محترم و بخشی از حقیقت شمرد؛ اگر ما توصیفی را که خداوند در قرآن کریم دارد مربوط به بعد از صلح حدیبیه بدانیم، می‌بینیم که قرآن به وضعیتی اشاره می‌کند که دست کفار و مشرکین از سر مومنان کوتاه است و دست مومنان نیز از سر کفار کوتاه شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: این دو گانه در ظاهر به نظر می‌رسد با فهم زمینی ما با یکدیگر نمی‌خواند، اما حقیقتی که خداوند به آن اشاره می‌کند این است که خداوند یک دوره پیروزی و ظفری را در تقدیر این اتفاق دیده است لذا می‌فرماید مقتضای این دوره این است که دست کفار از سر مومنان کوتاه باشد و دست مومنان از سر کفار، یعنی حالتی که طرفین احساس می‌کنند قوایشان در برابر یکدیگر متوقف شده است.

وی تصریح کرد: حالتی که امروز ما از نرمش قهرمانانه با جریان مسلط جهانی و جریان استکباری در بخشی از خواسته‌های خود داریم، به بخشی از موضوعات هسته‌ای محدود شده است.

صفارهرندی ادامه داد: کاروانی که به سازمان ملل رفت، به عنوان سفیر جمهوری اسلامی با مسئولیت عالی رئیس‌جمهور، با تکیه بر اعتماد رهبر معظم انقلاب اسلامی، با اختیاراتی که از سوی وجدان بیدار انقلاب و با تکیه بر آراء مردمی بود که رئیس‌جمهور خود را با رای قابل توجهی انتخاب کرد و این ظرفیت را به او بخشید که با زبان آنها با جهان سخن بگوید؛ لذا اگر ما این را درست بشناسیم که آیا آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران تدبیر تازه‌ای که برای سخن گفتن با جهان یافته است معامله بر سر مبانی و اصول نظام و انقلاب اسلامی است یا خیر می‌بینیم که همگی معتقدند که آئین اصلی و مبانی نظام به هیچ وجه تغییر نکرده است.

وزیر دولت نهم ادامه داد: طرح نویی که قرار است در جهان درانداخته شود، از باب گونه‌‌ای دیگر سخن گفتن صرفاً در حد روش‌های تاکتیکی است که حتما برای همه دولت‌ها این امکان میسر بوده است که در چارچوب خط قرمزهای نظام از روش‌های ویژه خود مدد بگیرند.

وی اظهار داشت: تغییری که در داخل کشور در ماه‌های اخیر پس از انتخابات اتفاق افتاده است به معنای اعتماد کردن به گروهی از زمامداران با قید اینکه آنها می‌گویند ما از روش تازه‌ای به لحاظ تاکتیکی و فرعی می‌خواهیم با جهان مواجه شویم و امیدوار به نتیجه‌بخش بودن آن در تحقق آرمان‌های نظام هستیم، است.

صفارهرندی افزود: مردم در اینجا چنین اعتمادی کردند و این عرصه را به دست کسی سپردند که در زمان تبلیغات ریاست جمهوری از این روش تازه سخن می‌گفت و تاکید داشت به هیچ وجه این تدبیر ناظر به تغییر در اصول و مبانی نیست و در مسیر رهبری معظم انقلاب و بنیانگذار انقلاب اسلامی حرکت می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: این روش، روشی است که اسلام هم آن را منع نکرده است و در جای خود پیغمبر (ص) و ائمه ما در مقاطعی متوسل به یک راه متفاوت برای تحقق خواسته‌های اصیل خود بودند.

وی در عین حال متذکر شد: دشمنان برای تحریک افکار عمومی و اینکه القا کنند نظام در برابر فشارهای بین‌المللی بالاخره تن به تسلیم و سازش داده است، در بوق‌های تبلیغاتی خود به شکل دیگری این را وانمود می‌کنند، اما عیبی ندارد چراکه مهم این است که آیا در این اتفاقی که افتاده ما فقط کسانی هستیم که از سر ناگزیری و ناچاری رویکرد جدیدی را داشتیم یا در دنیا هم اتفاقات دیگری افتاده است؟

صفارهرندی با اشاره به ارزیابی یکی از خبرنگاران کهنه‌کار که نقش تحلیلگر سیاسی را در اردوگاه رسانه غرب دارد، تصریح کرد: از خانم کریستین امانپور به عنوان کارشناس مسائل دیپلماتیک و سیاسی در حاشیه سخنرانی چند شب گذشته رئیس خبیث رژیم صهیونیستی سؤال کردند که سخنان او را چطور ارزیابی می‌کنید که وی پاسخ داد من در این چند روزه در لندن در هر محفلی که در باره قضایای اخیر صحبت کردم گفتم حرف اصلی این است که اگر بین ایران و آمریکا توافقی صورت گیرد بزرگترین اتفاقی است که در دنیا پس از جنگ سرد صورت گرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: می‌دانیم که جنگ سرد دوره‌ای پس از جنگ جهانی دوم و بالا گرفتن خصومت بین دو ابرقدرت است که در مقطعی آنها ترجیح دادند به صلحی روی آورند که از آن به عنوان دوره صلح مسلح اسم برده می‌شد.

وی با بیان اینکه در این دوره اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا و غرب در حالتی به ظاهر آتش‌بس قرار داشتند اما هر اردوگاهی نگاه اختصاصی خود را تعقیب می‌کرد؛ گفت:‌ در جهان پس از فروپاشی شوروی که به نظر می‌رسید در دنیا تنها یک قطب به عنوان قدرت غالب باقی مانده چه اتفاقی افتاده که تحلیلگر سیاسی علیرغم میل خود باید اعترافی به این بزرگی کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=102237

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر