1

ماجرای فرار احمدشاه با الاغ !+تصویر

  • کد خبر : 104713
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۲

مشروطه خواهان پس از آنکه بر تهران مسلط شدند و محمدعلی شاه و خانواده‌اش به سفارت روس پناهنده شدند در تاریخ احمد شاه دوازده ساله را به سلطنت برگزیدند و نامه‌ای به سفارتخانه‌های روس و انگلیس نوشتند مبنی‌بر اینکه چون ملت سلطان احمد میرزای ولیعهد را به شاهنشاهی ایران انتخاب نموده سفرای روس و انگلیس باید ایشان را تسلیم دارند.

تقی‌زاده در خاطرات خود به ماجرای فرار احمدشاه با الاغ برای دیدار با پدر و مادر خود اشاره می‌کند.

به گزارش نامه، محمد علی شاه به علت علاقه مفرطی که به پسر دوازده ساله خود داشت راضی به تسلیم او نبود و می‌گفت که او باید تا حد بلوغ با من باشد و اگر این کار ممکن نیست پسر دیگرم محمد حسن میرزا را انتخاب نمایند. اما آزادیخواهان حاضر نبودند پادشاه‌شان در خارج تربیت شود.

احمد شاه نیز متقابلا به پدر و مادر علاقه داشت و حاضر به جدایی از آن دو نبود . اما مقاومت بی‌فایده بود و در نتیجه طرفین در حالی که به شدت می‌گریستند یکدیگر را وداع گفتند. شاه در کالسکه مخصوص نشست و به دستور نماینده سفارت روس اشک از چشمان خود پاک کرده به راه افتاد .

قشون ملی در اطراف کالسکه حلقه زدند و رهسپار سلطنت آباد شدند. چند تن از سفارت روس و انگلیس شاه را تا سلطنت آباد بدرقه کردند. روز دوم رجب ۱۳۲۷ در حالیکه شهر را آذین بسته بودند شاه را با شکوه فراوان از سلطنت آباد به کاخ گلستان منتقل ساختند.

تقی‌زاده می‌گوید: احمد شاه حتی پس از آنکه به شهر آمده و جلوس کرد آرام نداشت و می‌خواست در برود. یک روز سوار الاغی شده و به راه افتاد که پیش پدر و مادرش «که در سفارت روس بودند» برود مراقبین او مطلع شده «شاه الاغ سوار فراری را گرفتند و به تخت و تاج شاهی » بر گرداندند!!

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=104713

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر