1

زیباکلام:تندروها باید تکلیف پرچم دشمنی با آمریکا و غرب را روشن کنند

  • کد خبر : 107915
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۴

یک استاد دانشگاه گفت: «چیزی که قلب یک ایرانی را به درد می آورد این است که تندروها همان قدر اخم و ترش رویی کردند و همان قدر بر توافق ژنو خشم گرفتند که نتانیاهو و جمهوری خواهان آمریکا رفتار کردند.»

دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو گفت: «من کاملا درد، رنج و عصبانیت تندروها را درک می کنم. چون جزئیات توافق ژنو و اینکه ایران و غرب و به خصوص آمریکا متعهد شدند ظرف ۶ ماه آینده چه گام هایی را بردارند اصلا برای آنها مهم نیست. مهم این است که پارادایمی ترک برداشته است.»

وی ادامه داد: «پارادایمی که عنوان می کند بین ما و غرب به جز تقابل، دشمنی و رویارویی چیز دیگری وجود ندارد.»

وی افزود: «لذا تندروها متوجه شدند که عملا بیرق پارادایمی که در دست دارند (بیرق رویارویی با آمریکا) کم کم در حال شکستن است. چون ژنو نقطه آغاز بود و برای اولین بار بعد از ۳۵ سال نمایندگان جمهوی اسلامی و نمایندگان آمریکا و غرب یک سند را امضا کردند و با هم به گرمی دست دادند و یکدیگر را در آغوش گرفتند.»

زیباکلام با تاکید بر اینکه توافق صورت گرفته یک توافق تاریخی است اظهار کرد: «تندروها باید تکلیف پرچم دشمنی با آمریکا و غرب را که سال هاست برافراشتند روشن کنند. یعنی باید به طرفداران خود توضیح دهند که چطور با غرب به تفاهم یا حداقل به یک آتش بس رسیدیم.»

وی ادامه داد: «این توافق نشان می دهد که ما و غرب می توانیم به توافق برسیم و جمهوری اسلامی می تواند با قدرت های بزرگ به تفاهم برسد. بنابراین اینکه گفته می شد دشمنی با آمریکا و غرب جزء لاینفک و ذات جمهوری اسلامی است کم کم برای طرفداران تندروها تبدیل به یک علامت سوال می شود.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «لذا تندروها در رابطه با توافق ژنو دو راه بیشتر ندارند. یا باید به توافق ژنو حمله کنند و بگویند آمریکایی ها به توافق ژنو پایبند نخواهند بود و نمی توان به آنها اعتماد کرد و این توافق باید در مجلس تصویب شود و یا اینکه مجبورند زیر میز توافق زده و بازی را بر هم بزنند.»

زیباکلام گفت: «منتهی چیزی که قلب یک ایرانی را به درد می آورد این است که تندروهای داخلی همان قدر اخم و ترش رویی کردند و همان قدر بر توافق ژنو خشم گرفتند که نتانیاهو و جمهوری خواهان تندروی آمریکا رفتار کردند.»

وی ادامه داد: «نتانیاهو عنوان می کند این توافق یک اشتباه تاریخی بود که آمریکا انجام داد. لذا این موضوع هم خیلی دردناک و هم خیلی جالب است که تندروهای ما با اسرائیلی ها و آمریکایی های تندرو در یک جبهه قرار گرفتند.»

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: «در گذشته اصولگرایان به من می گفتند ای صادق زیباکلام تو چکار کردی که آمریکایی ها از تو دفاع می کنند، رادیو آمریکا و بی بی سی از تو دفاع می کنند؟»

وی ادامه داد: «حال امروز صادق زیباکلام می تواند به اصولگرایان تندرو بگوید شما چه افکار و عقایدی دارید که با نتانیاهو، جمهوری خواهان تندرو، سلطنت طلبان و با تمام کسانی که به چیزی کمتر از محو نظام جمهوی اسلامی ایران رضایت نمی دهند در یک موضع و جبهه قرار گرفتید؟ شما چه افکار و عقایدی دارید که با کسانی که دشمنان قسم خورده جمهوی اسلامی ایران هستند هم پیمان و هم داستان شدید؟»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=107915

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر