1

عملکرد دولت باید با واقع‌بینی تبیین و نقد شود

  • کد خبر : 11868
  • ۰۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۳

رضا طلایی‌نیک، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس اظهار داشت: عملکرد دولت باید با واقع‌بینی تبیین و نقد شود و برای نگاه واقع‌بینانه به عملکرد ۶ ساله دولت نیاز به شاخص‌های شفاف است. این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: با اتکا به فرصت‌ها، منابع و موانع داخلی و خارجی در ۶ سال […]

رضا طلایی‌نیک، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس اظهار داشت: عملکرد دولت باید با واقع‌بینی تبیین و نقد شود و برای نگاه واقع‌بینانه به عملکرد ۶ ساله دولت نیاز به شاخص‌های شفاف است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: با اتکا به فرصت‌ها، منابع و موانع داخلی و خارجی در ۶ سال اخیر و ارزیابی ضعف‌های درونی دولت می‌توان واقع‌بینانه عملکردها را تبیین و نقد کرد؛ دولت نهم و دهم دارای فرصت‌ها و منابع جدید از یک سو و توأم با مواجهه با موانع و برخی ضعف‌ها از سوی دیگر بوده است.

وی بر همین اساس تحولات مساعد منطقه‌ای، تغییرپذیری داخلی توأم با حمایت‌های مردمی و همراهی ملی از فرصت‌های دولت نهم و دهم در مقایسه با گذشته بوده است.

طلایی‌نیک به برخورداری از منابع در دولت نهم و دهم نسبت به دولت‌های گذشته اشاره و اضافه کرد: افزایش جهشی درآمدهای نفتی و منابع حاصل از اصل ۴۴ و نیروهای متخصص فارغ التحصیل در ۶ سال گذشته انتظارات بیشتری را از دولت ایجاد کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه در کنار فرصت‌ها و منابع جدید داخلی و خارجی دولت نهم و دهم با دو مانع تشدید تحریم‌ها و بروز فتنه‌های داخلی مواجه بوده است، یادآور شد: علاوه بر فرصت‌ها، منابع و مواضع داخلی و خارجی، دولت نهم و دهم با سه ضعف جدی شامل اتکا به جریان انحرافی، بی‌ثباتی مدیریتی و نارسایی هنجاری مواجه شد؛ اما در کنار این ضعف‌ها دولت نهم و دهم از قوت‌های برجسته مانند عملگرایی، تعامل مردمی و تحول‌گرایی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: بر مبنای ۳ شاخص محیطی شامل منابع، فرصت‌ها و موانع داخلی و خارجی و ۲ شاخص قوت‌ها و ضعف‌های درونی دولت، می‌توان ارزیابی واقع بینانه از عملکرد ۶ سال گذشته انجام داد که بر این اساس دولت‌های نهم و دهم در ۳ وضعیت خوب، متوسط و ضعیف در بخش‌های گوناگون عملکردهای متفاوت داشته است.

طلایی‌نیک گفت: از عملکردهای خوب دولت می‌توان به تحرک عمرانی و گسترش زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه‌های صنایع ارتباطات، مسکن، راهسازی، انرژی هسته‌ای، امنیت‌سازی، محرومیت‌زدایی، بهبود نظام سلامت، دیپلماسی هسته‌ای و عمومی اشاره کرد.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: عملکردهای متوسط دولت در عرصه‌های آموزش، رفاه عمومی، صادرات غیرنفتی و عدالت نهادمند مانند هدفمندسازی یارانه‌ها، بوده و در مدیریت اقتصاد ملی مانند حمایت از تولید، ساماندهی تورم، واردات، بیکاری و نیز ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی به ویژه در امور جوانان و زنان و تعامل حاکمیتی، عملکرد ضعیفی داشته است.

وی خاطر‌ نشان کرد: در مجموع عملکرد دولت‌های نهم و دهم نسبت به گذشته روند پیشرفت اما نامناسب نسبت به انتظارات و ظرفیت‌ها را نشان می‌دهد؛ در واقع عملکرد دولت‌های نهم و دهم با نگاه به آینده‌، رو به جلو اما با برخی انحرافات و نارسایی‌ها همراه بوده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=11868

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر