2

وندالیسم با نقاب چهار‌شنبه‌سوری

  • کد خبر : 121686
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳

یک جامعه‌شناس معتقد است: افرادی که در روزهای منتهی به چهارشنبه‌سوری اقدام به تخریب فضاهای شهری با استفاده از نارنجک‌های دستی می‌کنند، احساس مسؤلیتی نسبت به شهر و محل زندگی‌شان ندارند.

دکتر امیر محمود حریرچی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به فرا رسیدن روزهای چهارشنبه آخر سال، اظهار کرد: چهارشنبه‌سوری چند سالی است که از حالت سنتی خود خارج شده و گویا برخی این روزها را فضای خوبی برای عقده‌گشایی‌های خود دیده و در آن دست به اقدامات ناهنجار می‌زنند.

وی درباره افرادی که اقدام به تخریب یا آسیب رساندن به فضاهای شهری از طریق انفجار نارنجک‌های دستی و … می‌کنند، گفت: کسی که نمادهای شهری را تخریب می‌کند، احساس مسؤلیتی نسبت به شهر و محل زندگی خود ندارد و متاسفانه این موضوع در شهرهای بزرگ بیشتر دیده می‌شود.

 

 

امیر محمود حریرچی

 

این جامعه‌شناس با بیان اینکه تعلق خاطر انسان‌ها به محیط در شهرهای بزرگ بیشتر از بین می‌رود، گفت: افرادی که آسیبی به فضاهای شهری می‌رسانند، تعلق خاطر نسبت به شهرشان ندارند و درواقع این افراد مشابه همان کسانی هستند که زباله را در سطح شهر رها کرده که به برخی از آنان اصطلاحاً «وندالیست» یا «خرابکار» می‌گویند.

 

حریرچی با بیان اینکه بروز این رفتار در افراد به شکل‌های متفاوت است، خاطر نشان کرد: درواقع در چهارشنبه‌سوری فضایی ایجاد می‌شود تا یکسری افراد رفتارهای نامتعارف و تخریبی خود را با زمینه بیشتری بروز دهند.

وی با اشاره به افرادی که از بخش‌های دیگر شهر به دیگر نقاط شهر می‌روند، گفت: چهارشنبه‌سوری، مراسمی است که باید در محلات هر منطقه و از سوی اهالی برگزار شود، اما متاسفانه در سال‌های اخیر دیده شده که فرضا فردی از حاشیه تهران به برخی مناطق شمالی شهر رفته و در این مناطق اقدام به اقدامات هنجارشکنانه و … می‌کند تا شاید به خیال خود از قشری که آنان را ثروتمند و دارا می‌داند، انتقام گرفته یا تحقیرشان کرده باشد.

این جامعه‌شناس یکی از راهکارهای جلوگیری از آسیب‌ رساندن شهروندان به فضاهای شهری را ایجاد تعلق خاطر در آنان دانست و گفت: باید در هر محله از مناطق شهر قسمت‌هایی برای آتش‌بازی و … در نظر گرفته شود و پلیس و نیروهای دیگر نیز بر این قسمت‌ها نظارت داشته باشند.

حریرچی افزود: البته حضور پلیس در این مناطق نباید طوری باشد که مردم احساس معذب بودن کنند، بلکه باید این حضور طوری باشد که افراد بدانند در صورت هر گونه تخلف، پلیس با آنان برخورد خواهد کرد.

وی درباره افرادی که اقدامات هنجارشکنانه خود را با الفاظی نظیر آزادی و … بیان می‌کنند نیز گفت: آزادی نباید طوری باشد که آزادی دیگران را سلب کند و باعث زحمت سایرین باشد بنابراین قطعا باید به کسانی که از دیگران سلب آزادی می‌کنند، تذکر داده شود و در صورتی که این تذکر کارساز نباشد، با آنان برخورد شود.

به گفته این جامعه‌شناس، پلیس باید مانع ایجاد مزاحمت برای شهروندان شود و البته پیش از آن باید به گونه‌ای به شهروندان هشدار دهد تا میزان دستگیری‌ها و برخوردهای انتظامی‌ کاهش یابد و تنها وندال‌ها و خرابکارها از سوی پلیس جمع‌آوری شوند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=121686

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر