2

کاخ چهلستون یادگار دوران صفویه +تصاویر

  • کد خبر : 123273
  • ۱۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲

کاخ چهلستون قزوین از یادگارهای دوران صفویه بوده که روزگاری از رونق فراوانی برخوردار بوده است.

خبرگزاری فارس: کاخ چهلستون یادگار دوران صفویه

تاریخ کاخ چهلستون قزوین به دوره صفویه یعنی زمانی که قزوین پایتخت بوده است، می‌رسد.

این بنا در دو طبقه ساخته شده و تالار بزرگی دارد و در روزگار رونق، دارای درهای خاتم‌کاری، راهروهایی با تزئینات نقاشی، کاشی‌کاری و طلاکاری جالب بوده است.

کاخ چهلستون دارای پنجره‌های چوبی بسیار زیبا بوده و دیوار تمام اتاق‌ها و راهروها دارای تصاویر زیبای نقاشی است، ضمنا این بنا به کلاه فرنگی نیز معروف بوده و در وسط یک باغ قرار گرفته و بنای هشت بهشت اصفهان شبیه آن ساخته شده است.

 

قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر استان قزوین با اشاره به نقش محوری روستاهای هدف گردشگری در جذب گردشگران و افزایش رونق اقتصادی در منطقه بیان داشت: برای دستیابی به توسعه گردشگری باید سطح کیفی خدمات افزایش یابد و ارائه خدمات رفاهی و گردشگری نیز در این مناطق اهمیت بالایی در رونق اقتصادی آن دارد.

منوچهر حبیبی با تأکید بر اهمیت معرفی جاذبه‌های مناطق روستایی در رشد صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: با حفظ بافت سنتی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی روستاهای هدف گردشگری و جذب گردشگران به این مناطق می‌توان بستری مناسب برای ارتقای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال‌زایی در این روستاها را فراهم کرد.

وی از قلعه تاریخی حسن صباح در منطقه الموت این منطقه تاریخی به عنوان یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد گردشگری قزوین نام برد و اظهار داشت: نقش دژ تاریخی الموت در تاریخ و فرهنگ کشور بسیار محسوس بوده و هم‌اکنون در توسعه و رونق گردشگری و جذب گردشگران تاثیر بسیار ایفا می‌کند. وی ادامه داد: وجود این قلعه تاریخی همه ساله یکی از شگفتی‌های مورد علاقه گردشگران است که در کنار طبیعت بکر و آداب و رسوم مردمان آن با استقبال گردشگران روبرو است.

حبیبی با بیان اینکه جاذبه‌های گردشگری استان قزوین باید بیش از گذشته معرفی شود، افزود: مسئولان در تلاش هستند تا مسافران نوروزی بهترین خاطرات را در ایام اقامت در قزوین تجربه کنند.

 

وی با اشاره به نقش گردشگری در توسعه همه‌جانبه استان قزوین اظهار کرد: گردشگری چهارمین اولویت توسعه استان و ایجاد اشتغال است.

حبیبی ادامه داد: همانگونه که استان قزوین در بخش صنعت، کشاورزی، آموزش عالی از قطب های مهم کشور به شمار می‌رود، با داشتن جاذبه‌ها ظرفیت‌های متنوع طبیعی، تاریخی و فرهنگی در کنار کار جمعی ازسوی بخش دولتی و خصوصی، می‌توان به رشد و توسعه این استان در بخش گردشگری امیدوار بود.

معاون امور عمرانی استاندار قزوین اظهار کرد: صنعت گردشگری در دنیا به عنوان صنعت پاک و سودآور مطرح و محور رشد اقتصادی بیشتر کشورها است.

حبیبی افزود: نباید از ظرفیت‌های موجود استان قزوین غافل شویم، معتقدم با برنامه‌ریزی در این حوزه می‌توانیم به مقصد گردشگری کشور تبدیل شده و از تمام این توانایی‌ها بهره مند شویم.

آرامگاه حمدالله مستوفی

آرامگاه حمدالله مستوفی در قرن هشتم هجری قمری ساخته شده و به «گنبد دراز» معروف است و محل دفن حمدالله مستوفی مورخ و دانشمند و نویسنده دوره ایلخانی که در سال ۶۸۰ هجری متولد شده است.

تألیفات مهم او منظومه ظفرنامه، تاریخ گزیده و نزهه‌القلوب است. شکل ساختمان آرامگاه در قسمت پایین مربع و گنبد آن با کاشی فیروزه‌ای شکل مخروطی بنا شده است.

 

استان قزوین با تمدنی ۹ هزار ساله موفق شده رتبه نخست بیشترین آثار تاریخی ثبتی کشور را از آن خود کند و این ظرفیتی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است.

مسعود نصرتی شهردار قزوین نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: افتتاح پروژه‌های شاخص از برنامه‌های بلند مدت مدیریت شهری در قزوین است که در کنار برنامه‌های کوتاه مدت در دستور کار شهرداری قزوین قرار گرفته است.

شهردار قزوین با اشاره به ظرفیت‌های عظیم قزوین در این حوزه ادامه داد: شهر قزوین یک شهر ثروتمند با استعدادهای فراوان است که باید متولیان استان قزوین از این ثروت‌ها و استعدادها بهره‌برداری مناسبی برای توسعه قزوین برای رشد آن داشته باشند.

وی در خصوص منطقه نمونه گردشگری کامان و زرشک و افتتاح خط تله سی یژ افزود: با برنامه‌ریزی که صورت گرفته است و با حمایت فدراسیون و هیئت اسکی استان قزوین و سازمان ورزش و جوانان می‌توانیم پیست اسکی در جایگاه ملی در این مکان راه‌اندازی کنیم و این یک فرصت کم‌نظیر است.

وی تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کرد تا این منطقه به بهترین مکان برای ورزش‌های زمستانی آماده شود.

 

نصرتی اذعان داشت: با ارتباط گیری که با ۳۵ آژانس مسافرتی صورت گرفته است این منطقه و دهکده طبیعت یکی از مقصدهای گردشگری خواهد بود.

این مسئول ادامه داد: با حمایت مرتضی روزبه استاندار قزوین توسعه و ساماندهی امام زاده حسین (ع) به سرعت در حال پیگیری است که در برنامه دو ساله نیز اجرایی خواهد شد.

شهردار قزوین با اشاره به اینکه گردشگری مذهبی برای قزوین اهمیت زیادی دارد، عنوان کرد: این مهم در کنار اماکن مذهبی قزوین از جمله چهار انبیاء، دولتخانه و سایر آثار تاریخی، پروژه‌های تجاری و اقامتی موجب خواهد شد تا گردشگری قزوین رونق پیدا کند.

وی بیان کرد: شهر قزوین با وجود داشتن اماکن تاریخی، مذهبی و تفریحی فراوان حداقل گردشگر را دارد که باید آبرومندانه گردشگری قزوین را توسعه داد و انجام کارهای نو، فراز و نشیب‌های فراوانی دارد که باید با مدیریت منسجم به اهداف چشم‌انداز توسعه شهر قزوین برسیم.

مرتضی روزبه استاندار قزوین نیز در این خصوص بیان داشت: باید برای توسعه گردشگری در قزوین به دانش گردشگری توجه شود و دانشگاه‌ها باید در این حوزه وارد شوند تا کارشناسان گردشگری با سطح علمی بالا در تصمیم گیری‌های توسعه گردشگری قزوین حضور پیدا کنند.

این مسئول تصریح کرد: برای توسعه گردشگری قزوین باید مطالعات و طرح جامع تهیه شود تا تصمیم گیری‌های منطقی در این زمینه گرفته شود و باید طبیعت شهر قزوین حفظ شود و نباید بگذاریم با سهل انگاری این نعمت الهی را از دست بدهیم.

 

وی بیان کرد: باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در منطقه کامان و زرشک استفاده کرد تا توسعه این منطقه غیرقانونی پیش نرود باید بخش‌خصوصی با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح در توسعه شهر قزوین فعالیت کنند.

استاندار قزوین ادامه داد: در توسعه منطقه کامان و زرشک باید از ظرفیت روستاها استفاده کرد و طبیعت روستاها با بهره‌برداری از خدمات روز حفظ شود باید به گونه ای برنامه ریزی شود که همه اقشار جامعه با درآمدهای متفاوت از این مکان تفریحی استفاده کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین نیز با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین بیان کرد: در استان قزوین چهار شاخصه گردشگری، صنعت، کشاورزی و آموزش عالی به عنوان شاخص‌های پیشرفت استان در نظر گرفته شده‌ است و پروژه‌های گردشگرپذیر نسبت به ۱۰ سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است.

حمیدرضا قاسمی ادامه داد: در گردشگری مذهبی، پروژه توسعه امامزاده حسین (ع) به عنوان یکی از اولویت‌های استان قزوین در حال پیگیری است و تمامی مسئولان استان عزم خود را برای اجرای آن جزم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه موزه فرهنگ در ایام نوروز میزبان گردشگران است، یادآور شد: مدرسه دیانت که از جمله مدارس قدیمی قزوین به شمار می‌رود با مرمت اداره کل میراث فرهنگی به آموزش و پرورش استان قزوین تحویل داده شده و در ایام نوروز آماده بازدید مسافران است.

قاسمی اظهار کرد: افزایش نیروهای ناوگان ترافیکی، استفاده از راهوران محلی در ترافیک شهر‌ها، برگزاری نهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در سرای تاریخی سعدالسلطنه، برپایی تورهای قزوین گردی، تجهیز مدارس برای پذیرش گردشگران و برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات ورزشی چوگان در قزوین از جمله برنامه‌های نوروزی میراث فرهنگی استان قزوین به شمار می‌رود.

عالی قاپو

ارگ سلطنتی صفویه در قزوین دارای عمارت‌ها و باغ‌های بسیار زیبا بوده است. این مجموعه هفت در داشته که یکی از آن‌ها را عالی قاپو نامیده‌اند که با کاشی‌کاری‌های زیبا و کتیبه نفیسی به خط ثلث از علیرضا عباسی خوشنویس و نقاش مشهور صفویه مزین شده است.

 

این بنا دارای درگاهی بلند و متصل به هشتی بزرگ است که در دو طرف آن دو اتاق وجود دارد و جایگاه دربانان بوده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=123273

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر