1

ضرورت حمایت از نخبگان برای جلوگیری از مهاجرت

  • کد خبر : 131733
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴

رئیس مجلس در دیدار با اعضای فراکسیون حمایت از نوآوران مجلس با اشاره به وضعیت آموزش در دانشگاه‌ها ‌گفت: هرم آموزشی در کشور ناموزون است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۲۵ خرداد) در دیدار با اعضای فراکسیون حمایت از نوآوران، نخبگان و مخترعان مجلس اظهار داشت: برای خیلی از رشته‌های دانشگاهی بازار کاری وجود ندارد و از طرفی پذیرش دانشجو در آن رشته‌ها بسیار زیاد است، به همین دلیل قبل از پذیرش، باید نیازسنجی صورت پذیرد تا سبب سرخوردگی و ناامیدی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نشود.

وی افزود: عملکرد در حوزه نخبگان بسیار وسیع است و با توجه به زمان اندک باقیمانده بهتر است این فراکسیون روی حداکثر سه موضوع اساسی و پایه‌ای تمرکز کند و آن موضوعات را به طور عمیق واکاوی کرده و به سرانجام برسانید.

لاریجانی تصریح کرد: در کشور ما نخبگان زیادی وجود دارد که به دلیل کمبود شغل و امکانات تحقیقاتی مجبور به مهاجرت می‌شوند و لازم است این افراد شناسایی و از آنها حمایت شود.

رئیس مجلس با اشاره به فرسودگی و قدیمی بودن تجهیزات آزمایشگاهی‌ گفت: متأسفانه مسئولان دانشگاه‌های مطرح ایران از به روز نبودن امکانات گلایه‌مند هستند و امید به حمایت مالی برای بروز کردن وسایل تحقیقاتی خود را دارند.

لاریجانی ادامه داد: مراکز پژوهشی دانش‌بنیان متعددی به وجود آمده است اما بین آنها پیوند لازم برقرار نشده و حرکت خیلی از این موسسات هدفمند نیست.

گفتنی است،‌ لاله افتخاری در ابتدای جلسه از اواخر مجلس هفتم با توجه به نیاز نخبگان این فراکسیون تشکیل شد و با هدف تعامل با دستگاه‌ها تشکیل شد، مرکز فناوری‌های ریاست جمهوری،‌ وزارت علوم، بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی، بسیج علمی فناوری، دانشگاه شریف، پارک‌های علمی فناوری مثل پردیسان، تفاهمنامه‌های همکاری داریم و اقدامات مثبتی انجام شد.

رئیس فراکسیون حمایت از نوآوران، نخبگان و مخترعان مجلس خاطرنشان کرد: در مجلس هشتم هم این فراکسیون به کارش ادامه داد و اقدامات مثبتی از جمله رصد مشکلات نخبگان و مخترعان،‌تسهیل رابطه علم و دانشگاه و صنعت و تجارت،‌تهیه طرح‌های مناسب به منظور رفع مشکلات و تسهیل تجاری‌سازی علم مانند قانون حمایت از تأسیس شرکت‌های دانش بنیان و تجاری‌سازی علم، طرح اصلاح خدمت سربازی نخبگان، ‌طرح استاندارد، طرح ثبت اختراعات و علائم تجاری که نیاز به تمدید مجدد بازنگری دارد را در دستور کار خود قرار داد.

وی در ادامه به ضرورت ایجاد معاونت علمی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: ایجاد این معاونت مصوبه دولت است، ولی چون خط مشی مشخصی ندارد تاکنون تشکیل نشده است که امیدواریم در دولت یازدهم و با حمایت وزیر علوم این معاونت تشکیل شود.

به گزارش فارس، همچنین اعضای فراکسیون به برخی دیگر از مشکلات نخبگان کشور مانند بحث بیمه و مالیات نخبگان و دانش‌پژوهان، توجه به نخبگان خارج از کشور،‌ فاصله زیاد میان ایجاد علوم جدید و اجرایی شدن آن در کشور، بلاتکلیف ماندن ایجاد ۳۳ مرکز پارک علمی ـ فناوری که تعداد اندکی از آن به طور ناقص ایجاد شده است و بی‌هدف هزینه شدن اعتبارات پژوهشی در راستای فعالیت‌های علمی بی‌حاصل اشاره کردند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=131733

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر