1

اعتراف بلر به ارتباط شرایط کنونی عراق با حمله ۲۰۰۳

  • کد خبر : 132465
  • ۰۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰

تونی بلر سرانجام اعتراف کرد که سرنگون کردن صدام تا حدودی عامل بحرانی است که امروز در عراق دیده می‌شود.

به نوشته روزنامه دیلی میل، تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس در مطلبی برای روزنامه فایننشیال تایمز نوشت: این پوچ است که بگوئیم جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ هیچ ارتباطی با آشوبی که امروز در این کشور دیده می‌شود ندارد.

نخست‌وزیر سابق انگلیس در حالی اذعان به این حقیقت کرده که چند روز پیش مدعی بود حمله آمریکا به عراق ارتباطی با بحرانی که امروز در عراق دیده می‌شود، ندارد.

بلر نوشته است: این بحران تاثیر قابل پیش‌بینی و بد بحرانی است که در سوریه وجود دارد.

تونی بلر در مطلب جدید خود که امروز منتشر کرد، آورده است: البته باید پذیرفت که عراق ۲۰۱۴ هنوز متاثر از سرنگونی صدام در ۱۱ سال پیش است و هر چه غیر از این بگوییم – همانطور که من پیش از این در سرمقاله این روزنامه نوشتم – بی‌معنی است.

با این حال تونی بلر تاکید کرد که دلیل اصلی بحران امروز در عراق جنگ داخلی در سوریه است که تاکنون غرب نتوانسته آن را متوقف کند.

تونی بلر مدعی شد القاعده در عراق هفت سال پس از حمله سال ۲۰۰۳ به این کشور شکست خورده بود اما کوتاهی غرب در جلوگیری از درگیری‌های فرقه‌ای در سوریه جان تازه‌ای به آن داده است.

تونی بلر اضافه کرد: ما نمی‌توانیم این حقیقت را نادیده بگیریم که گروه داعش مشغول پیشروی در سراسر عراق است به دلیل آشوب در سوریه خود را بازسازی کرده و عملیات عراق را سازماندهی کرده است. داعش و دیگر گروه‌های وابسته به القاعده در عراق چهار سال پیش پشتشان به خاک مالیده شده بود و کاملا از سوی ائتلاف نیروهای آمریکایی و انگلیسی و قبایل سنی شکست خورده بودند. جنگ داخلی در سوریه به آنها اجازه داد دوباره روی پاهایشان بایستند.

نخست‌وزیر سابق انگلیس گفت: عدم مداخله در کشورهایی مثل سوریه همانقدر به اندازه ورود به جنگ در عراق بد است.

وی تصریح کرد که امروز چالش افراطگرایی در سراسر جهان است که باید آن را شکست داد اما باید دانست که اکثر مسلمانان خواهان دیکتاتور و یا تروریست‌ها نیستند و باید از آنها برای تشکیل یک دموکراسی حمایت کرد.

تونی بلر همچنین تصریح کرد که امروز بزرگترین نگرانی بازگشت افراط گرایان از سوریه است.

وی همچنین از انگلیس خواست اگر آمریکا در عراق دست به اقدام نظامی بزند از آن حمایت کند. او گفت: این به نفع ما است که جلوی این افراطگرایان را بگیریم، آنها آماده هستند که با ما بجنگند و اگر جلوشان گرفته نشود این کار را انجام خواهند داد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=132465

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر