1

حج امسال با سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود

  • کد خبر : 13282
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۰

حشمت‌الله قنبری همدانی در نخستین نشست هماهنگی گروه رسانه‌ای مؤسسه مشعر در مورد حج تمتع امسال گفت: با توجه به اینکه دنیای اسلام دچار تحول و خیزش بیداری اسلامی شده و مردم مسلمان از کشورهای مصر، لیبی، تونس، یمن، بحرین و سایر کشورها که به حج مشرف می‌شوند، بنابراین حج امسال با سال‌های گذشته متفاوت […]

حشمت‌الله قنبری همدانی در نخستین نشست هماهنگی گروه رسانه‌ای مؤسسه مشعر در مورد حج تمتع امسال گفت: با توجه به اینکه دنیای اسلام دچار تحول و خیزش بیداری اسلامی شده و مردم مسلمان از کشورهای مصر، لیبی، تونس، یمن، بحرین و سایر کشورها که به حج مشرف می‌شوند، بنابراین حج امسال با سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود.

وی افزود: کنگره عظیم اسلامی مسلمانان در حج تمتع که با حضور حدود ۲٫۵ میلیون زائر از سراسر جهان و حدود ۱۰۰ هزار زائر ایرانی برگزار میشود، فرصت استثنایی است که مسلمانان با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از احوال کشورهای اسلامی و حوادث آن مطلع شوند.

قنبری تاکید کرد: امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در واقع نقطه امیدی ایجاد کردند که خیزش بیداری اسلامی در کشورهای منطقه حاصل همان حرکت امام خمینی در ۳۲ سال قبل بود.

وی تاکید کرد‌: حج تمتع که نمادی از رستاخیز قیامت در دنیا به شمار می‌رود، باید با شکوه‌تر برگزار شده و مسلمانان از آن درس وحدت و یکپارچگی بگیرند.

مدیر مؤسسه فرهنگی مشعر تاکید کرد: بر اساس روایات اسلامی لباس احرام حج باید از پاکترین اموال فرد تهیه شود و اگر حتی یک رشته از تار و پود آن آغشته به مال حرام یا مال غیر باشد، پذیرفته نیست و مستحب است همین لباس احرام به عنوان برترین کفن برای فرد انتخاب شود.

این کارشناس مذهبی گفت: حجاج بیت‌الله‌الحرام باید بدانند حالتی که در سرزمین وحی پیدا می‌کنن، بعد از سفر نیز با آنان همراه باشد و در رفتار و گفتار خود آن حالت را رعایت کنند، این گونه نباشد که بعد از برگشت از حج آن حالت معنوی را فراموش کنند.

قنبری افزود: کسانی که دعوت به حج شده‌اند، توسط خود صاحب خانه دعوت شده‌اند و باید بدانند در آنجا مناسبات دنیایی به کار نمی‌آید و هر کسی از هر موقعیت‌ و مقامی فقط یک نوع لباس سفید به نام احرام و تنها یک نام زائر نامیده می‌شود، تا چیز دیگری.

وی گفت: زائران در کاروان‌های حج باید نهایت همکاری و همدلی داشته باشند و این گونه نباشد که برخی افراد همین مناسبات نظام دیوانی را با خود به حج ببرند. بلکه آنجا اگر مدیر و یا رئیس هم باشی تنها یک رنگ سفید می‌پوشی و تنها یک نام زائر مسلمان داری.
قنبری گفت: این سفر معنوی حج باید متفاوت باشد، زائر دنبال تلاش و مجاهدت و بر گرفتن توشه‌های معنوی باشند، به زائران دیگر خدمت کنند و حتی اگر در این سفر از دنیا رفتند، ضرر نکرده‌اند.

مدیر مؤسسه فرهنگی مشعر به گروه رسانه‌ای توصیه کرد: اگر همه احساس بدهکاری، روحی و روانی داشته باشیم، دیگر هیچ طلب و گلایه‌ای در این سفر معنوی نخواهیم داشت. هر مشکل و کمبودی با یک جرعه تحمل و یک لبخند قابل حل خواهد شد.

قنبری تاکید کرد: بعثه مقام معظم رهبری برای آشنایی حجاج ایرانی برنامه‌های تلویزیونی آشنایی با مناسک حج و نیز ۵۰۰ نمایشگاه در کشور و همچنین در نشریات کشور ایجاد می‌کند و فضای ذهنی زائران را از هم اکنون در حد امکان آماده می‌کند.
وی گفت: برنامه‌های هفته حج از اول تا هفتم ذیقعده ۷ مهر تا ۱۴ مهرماه نیز مطالب مورد نیاز حجاج عرضه میشود.

همچنین حجت‌الاسلام روزبه برکت رضایی در این نشست گفت: حدود ۸۰۰ عمران کتاب مربوط به حج در بعثه مقام معظم رهبری چاپ و منتشر شده که در مورد احکام،‌آموزش، اماکن، فیلم‌های مناسب از حج و سایر مطالب مورد نیاز حجاج تهیه شده و در اختیار زائران قرار دارد.

وی گفت: سایت سازمان حج نیز مطالب غنی در مورد راهنمای زائران منتشر کرده است.

پرویز اسماعیلی از دست‌اندرکاران این مؤسسه گفت: تیم رسانه‌ای برای اطلاع‌رسانی به حجاج و مردم به صورت یکنواخت مشغول کار خواهد بود و اطلاعات موردنیاز زائران را به موقع منتشر خواهد کرد.

وی افزود: اطلاع‌رسانی برای ۱۰۰ هزار زائر ایرانی کار سنگینی است که امیدواریم با هماهنگی با ستاد اجرایی حج، گروه پزشکی و گروه خدماتی به نحو مطلوب انجام شود.

وی شعار امسال حج را «حج، وحدت اسلامی و بیداری اسلامی» ذکر کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=13282

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر