1

چرا در پیشگیری و علاج واقعه ناتوان هستیم ؟

  • کد خبر : 16573
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۸

زمانی بود که تخم‌مرغ برای پذیرایی ساده و بدون تجملات از میهمان ضرب‌المثل بود هر گاه که میزبان قصد تعارف با میهمان و مجاب کردن آن برای حضور در سر سفره را داشت پای تخم‌مرغ وسط کشیده می‌شد اما اکنون با رشد قیمت این ماده غذایی مانده‌ایم که دیگر میهمان را به چه دعوت کنیم […]

زمانی بود که تخم‌مرغ برای پذیرایی ساده و بدون تجملات از میهمان ضرب‌المثل بود هر گاه که میزبان قصد تعارف با میهمان و مجاب کردن آن برای حضور در سر سفره را داشت پای تخم‌مرغ وسط کشیده می‌شد اما اکنون با رشد قیمت این ماده غذایی مانده‌ایم که دیگر میهمان را به چه دعوت کنیم در این بین می‌ماند وعده‌های پی در پی مسئولان که نوشدارو پس از گران شدن را تداعی می‌کند و این سوال که چرا در پیشگیری و علاج واقعه ناتوان هستیم مهدی غضنفری در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت تهران با اشاره به افزایش شدید قیمت تخم‌مرغ در بازار عنوان کرد:

ما تلاش‌های خود را برای کاهش قیمت تخم‌مرغ در بازار آغاز کرده‌ایم، اما آثار کاهش قیمت در بازار خود را به‌زودی نشان خواهد داد. وی افزود: البته ما از وضع به وجود آمده درباره قیمت تخم‌مرغ در بازار راضی نیستیم و از وزارت جهاد کشاورزی خواستیم تا در افزایش تولید یا واردات تخم‌مرغ به کشور به ما کمک کند.

غضنفری تاکید کرد: کاهش قیمت تخم‌مرغ در بازار آغاز شده هرچند نشانه‌های آن هم‌اکنون به‌طور کامل قابل مشاهده نیست. به گزارش ایسنا؛ از چند هفته پیش تاکنون قیمت تخم‌مرغ در بازار داخلی به دلیل کاهش تولید و واردات ناکافی به‌شدت افزایش یافته است. پیشتر سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت استان تهران از واردات تخم‌مرغ به کشور به میزان کافی و برای ایجاد تعادل در بازار خبر داده بود.

واردات از ترکیه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اعلام این‌که ظرف چند روز تخم‌مرغ وارداتی از ترکیه وارد کشور می‌شود گفت: توزیع تخم‌مرغ ۵۱۰۰ تومانی در میادین نوسان دارد. یدالله صادقی در واکنش به این سوال که با وجود تمهیدات اندیشیده شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت، کاهش تعرفه تخم‌مرغ و همچنین مامور شدن اتحادیه میهن برای تنظیم بازار تخم‌مرغ اما هنوز شاهد کاهش قیمت در بازار نیستیم، اظهار داشت: ظرف امروز و فردا تخم‌مرغ وارداتی از ترکیه وارد کشور می‌شود و همچنین اتحادیه میهن نیز به دنبال آن است تا تولیدات داخلی بازار را تنظیم کند.

وی افزود: از چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته توزیع تخم‌مرغ شانه‌ای ۵۱۰۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار آغاز شده است.  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این سوال که گزارش میدانی فارس حکایت از آن دارد که در روز چهارشنبه و پنجشنبه تخم‌مرغ ۵۱۰۰ تومانی در میادین توزیع نشده است، اظهار داشت:

درست است تخم‌مرغ ۵۱۰۰ تومانی در همه میادین توزیع نمی‌شود و توزیع آن در سطح شهر نیز نوسان دارد. وی افزود: با توجه به اختلاف قیمت بین بازار و قیمت تعیین شده، واحدهای صنفی در مقابل عرضه تخم‌مرغ به قیمت تنظیم بازار مقاومت می‌کنند اما با توزیع گسترده و ورود محموله از ترکیه این مشکل حل می‌شود.

سوءاستفاده واسطه‌ها از بازار تخم‌مرغ

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مرغداری با اشاره به معدوم‌سازی ۲۵ تا ۳۰ درصدی مرغ‌ها طی سال گذشته گفت: واسطه‌ها با اطلاع از خلأ ایجاد شده به یکباره در عرضه تخم‌مرغ خلل ایجاد کرده و موجبات افزایش قیمت را سبب شدند. با اشاره به این‌که رشد قیمت تخم‌مرغ ‌ناشی از عدم مدیریت واردات بهنگام است، اظهار داشت:

در بحث افزایش قیمت تخم‌مرغ اصلی‌ترین دلیل معدوم‌سازی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد چرخه تولید در صنعت مرغ است که البته آثار و تبعات ناشی از آن در سال ۹۰ بروز کرده است. وی ادامه داد: متاسفانه بعد از بروز این مشکل نه تنها اختیار مدیریت وضع ایجاد شده به تولید‌کنندگان و فعالان واقعی در این صنعت داده نشد بلکه به عناوین مختلف موجب تشدید چالش‌های مطرح در این زمینه شدند.

وی افزود: با حذف حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت تولید کشور فرصت مناسبی برای واسطه‌های اقتصادی پیش آمد تا به این بازار ورود و به بهانه جبران کسری تخم‌مرغ مصرفی کشور، امتیاز تامین و واردات تخم‌مرغ از دیگر کشورها را گرفتند که همین بحث منجر به افزایش قیمت تخم‌مرغ شده است. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مرغداری کشور گفت:

طی ماه‌های اخیر به دلیل عدم هماهنگی‌های لازم بین تامین‌کنندگان و واردکنندگان تخم‌مرغ و سازمان دامپزشکی، تخم‌مرغ‌های وارداتی مورد تایید این سازمان واقع نشد و بار وارداتی بازگشت داده شد.

فروش بالاتر از ۶۰۰۰ تومان تخلف است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که فروش تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌ها با نرخ بالاتر از ۶ هزار تومان تخلف است، گفت: هم‌اکنون روزانه ۵۰ تا ۶۰ تن تخم‌مرغ در میادین میوه و تره‌‎بار به نرخ هر شانه ۵۱۰۰ تومان در حال عرضه است. محمدعلی ضیغمی در گفت‌وگو با مهر گفت:

قیمت تخم‌مرغ در کشور نسبت به روزهای گذشته روند نزولی را طی کرده و پیش‌بینی می‌شود ظرف روزهای آتی با تدابیر ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و هماهنگی‌های صورت گرفته با تشکل‌ها و اتحادیه‌های مربوطه، قیمت تخم‌مرغ در بازار کاهش یابد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:

بر این اساس، در حال حاضر قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم تخم‌مرغ در میادین اصلی ۲۷۵۰ تومان و هر شانه تخم‌مرغ ۵۳۰۰ تومان است که نسبت به هفته گذشته، ۷۰۰ تومان در هر کیلو کاهش یافته است، این در حالی است که خرده‌فروشان نیز با در نظر گرفتن سود ۱۰ درصدی باید هر شانه تخم‌مرغ را با نرخی کمتر از ۶ هزار تومان به فروش برسانند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون با توجه به هماهنگی‎های به عمل آمده با میادین میوه و تره‌بار، هر شانه تخم‌مرغ ۵۱۰۰ تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که به اتحادیه میهن اعلام شده است که به هر میزان تخم‌مرغی که مورد نیاز باشد، در اختیار آنها قرار گیرد. به گفته ضیغمی، روزانه ۵۰ تا ۶۰ تن تخم‌مرغ در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود؛

ضمن این‌که روزانه ۵۰ تن تخم‌مرغ نیز از محل واردات در اختیار سازمان میادین میوه و تره‌بار قرار می‌گیرد و امید است با ادامه عرضه تخم‌مرغ در شبکه‌های رسمی، طی این هفته قیمت تخم‌مرغ تا سطح مورد قبول کاهش یابد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=16573

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر