3

عرضه محصولات مواد اولیه باید تضمین داشته باشد

  • کد خبر : 45660
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۷

غضنفری گفت: نکته بعدی این است که قیمت گذاری ماده اولیه همچون مواد پتروشیمی و فلزات که در بورس عرضه می شوند نباید با ارز ۳۵۰۰ تومانی تعیین شود

مهدی غضنفری  در خصوص امکان بازنگری در قانون ممنوعیت صادرات ۵۲ قلم کالا اظهار داشت: شرایط مشخصی برای بازنگری وجود دارد و آن این است که کالا با ارزش افزوده بیشتر صادر شود و از صادرات مواد اولیه که امکان فرآوری و پردازش بیشتر در چرخه تولید دارند جلوگیری شود تا مواد اولیه مورد نیاز تولید تامین باشد.

وی ادامه داد: براین اساس جلوی صادرات مواد خام گرفته شده و این مواد به چرخه تولید داخل تزریق می شود.

غضنفری تصریح کرد: نکته بعدی این است که قیمت گذاری ماده اولیه همچون مواد پتروشیمی و فلزات که در بورس عرضه می شوند نباید با ارز ۳۵۰۰ تومانی تعیین شود چرا که این امر به چرخه تولید آسیب می رساند و برای تولیدکنندگان پائین دستی صرفه اقتصادی ندارد و تعطیلی کارخانه ها را به همراه خواهد داشت.

وزیر صنعت و معدن اظهار داشت: عرضه کنندگان این مواد بپذیرند که نظام ارزی کشور، ارز آزاد ۳۵۰۰ تومانی را قبول ندارد وگرنه مرکز مبادلات ارزی نیز با همین رقم مبادلات خود را انجام  می داد.

غضنفری ادامه داد: نکته بعدی مهم در این موضوع این است که در برخی مواقع که عرضه کنندگان قیمت گذاری از جانب ما را می پذیرند عرضه خود را محدود می کنند و خطوط تولید را تشنه نگه می دارند.

وی با بیان اینکه این امر نباید ادامه پیدا کند افزود: عرضه محصولات مواد اولیه باید تضمین داشته باشد و همواره تولیدکنندگان پائین دستی در اولویت نسبت به فروش خارجی قرار داشته باشند.

**کالاهای از قبل صادر شده مشمول قانون نمی شوند

غضنفری در پاسخ به این سوال که برخی صادرکنندگان که از قبل اقدام به صادرات محصول خود کرده اند هم اکنون در گمرک مشکلاتی برای صدور کالای خود دارند اظهار داشت: در قانون و مقررات صادرات و واردات مقرر شده، اگر دولت تصمیمی گرفته باشد که نتیجه آن ضرر تولیدکننده یا صادرکننده باشد در صورتی که کالا در آستانه صادرات باشد مشمول اجرای طرح و قانون نمی شود.

وی افزود: برهمین اساس صادرکنندگانی که کالا در گمرک دارند و از قبل اقدام به صادرات نموده اند مشمول ممنوعیت صادرات نمی شوند.

غضنفری خاطرنشان کرد: سازمان توسعه و تجارت در خصوص مشکلاتی که برخی صادرکنندگان در گمرک داشته اند، به گمرک تذکر داده است و این مشکلات به زودی برطرف خواهد شد

باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=45660

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر