2

قرارداد ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا با دولت عربستان سعودی

  • کد خبر : 24069
  • ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۱

۵۰ درصد مبلغ این قرارداد که در حقیقت از آن می توان به عنوان هدیه ۶۰ میلیارد دلاری دولت عربستان به کاخ سفید نام برد

دولت ‘باراک اوباما’ هشتم دیماه – ۲۹ دسامبر – اعلام کرد که قرارداد ۶۰ میلیارد دلاری را با دولت عربستان سعودی نهایی کرده است و اجرای آن سالانه سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به اقتصاد بیمار آمریکا تزریق خواهد کرد و از همه مهمتر ۵۰ هزار فرصت شغلی برای آمریکایی ها ایجاد می کند.

طبق این قرارداد ۱۰ ساله، دولت آمریکا متعهد شده که ۸۴ فروند جت جنگنده اف ۱۵ و همچنین بالگردهای آپاچی ، بلک هاک و لیتل برد و مجموعه ای از موشکها و بمب ها و سیستم های هشدار دهنده را به ریاض بدهد.

۵۰ درصد مبلغ این قرارداد که در حقیقت از آن می توان به عنوان هدیه ۶۰ میلیارد دلاری دولت عربستان به کاخ سفید نام برد، بابت هزینه خرید جنگنده های اف ۱۵ است.

کارشناسان نظامی که جزییات بیشتری از این قرارداد را مطالعه کرده اند ، اعتراف دارند که دلالان این معامله، پول هنگفتی به جیب زده اند.

جنگنده های اف ۱۵ دستکم چهار سال است که از ناوگان هوایی ایالات متحده آمریکا کنار گذاشته شده اند چرا که مقام های ارتش این کشور پس از یک رشته سقوط های پی درپی این جنگنده ها ، گفتند که مایل نیستند بیش از این جان خلبانانشان را به خطر بیاندازند.

برخی از این جنگنده ها هنگام پرواز به ناگاه دو تکه می شدند و سقوط می کردند به گونه ای که دستکم در دو مورد ارتش آمریکا ناچار شد همه این جنگنده ها را برای رفع نقص فنی فرا بخواند اما درباره علت آن به نتیجه ای نرسید.

آمریکا در قالب یک قرارداد شیرین اکنون گفته قرار است این جنگنده ها را طی یک دوره ۱۰ ساله در اختیار متحد نفت خیزش در خاورمیانه قرار دهد .

نکته جالبتر اینجاست که دولت آمریکا تحت فشار لابی اسرائیل متعهد شده بخش عمده ای از تجهیزات همین جنگنده های عملا از رده خارج شده را به دولت عربستان ندهد.

این جنگنده ها در نهایت قرار است در کلکسیون هواپیماهای نظامی گران قیمت عربستان از جمله تورنادو ، تایفون و اف ۱۶ قرار گیرند که همچنان بدون کمک خلبانان خارجی ، قادر به پرواز نیستند.

دولت آمریکا در بعد خارجی ، امید دارد با فروش این جنگنده ها ، با کنار زدن و تحقیر رقبای سنتی همانند روسیه ، از یک سو خود را یک فروشنده مطمئن نزد خریداران نشان دهد و از سوی دیگر مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه را تشدید کند و از این مسیر جان تازه ای به اقتصاد در آستانه ورشکستگی خود ببخشد.

تبلیغ گسترده تقریبا یکساله روی ‘تسلیم روسیه در برابر فشار واشنگتن و تل آویو و انصراف از فروش سامانه ضد موشکی اس ۳۰۰ به ایران’ با هدف تحقیر و کوچک کردن مسکو و ارائه تصویری از روسیه به عنوان شریکی غیرقابل اعتماد و همزمان نهایی کردن قرارداد حدود ۲ میلیارد دلاری فروش سامانه ضد موشک پیشرفته به امارات متحده آن هم بلافاصله پس از اعلام خبر قرارداد ۶۰ میلیارد دلاری، در همین راستا قابل ارزیابی است.

اما در بعد داخلی ، دولت آمریکا با این فروش در حقیقت راه را برای ارسال جنگنده های فوق پیشرفته اف ۳۵ به اسرائیل هموار کرد .

به عبارتی لابی های اسرائیل با پیش انداختن بحث فروش هواپیماهای اف ۱۵ به عربستان تلاش داشتند فروش اف ۳۵ به این رژیم را ممکن سازند.

طبق قوانین آمریکا ، دولت این کشور حق ندارد جنگنده هایی را که هنوز حتی به طور کامل در اختیار ارتش آن کشور قرار نگرفته ، است در اختیار دیگری قرار دهد.

اکنون دولت اوباما موافقت کرده که ۲۰ فروند از این جنگنده ها را در اختیار اسرائیل قرار دهد و در قرارداد نیز ذکر شده که آن رژیم می تواند تا ۷۵ فروند دیگر از این جنگنده ها را درخواست کند.

مهمتر اینکه هزینه این جنگنده ها نیز در قالب کمکهای سالانه ۶ میلیارد دلاری نظامی واشنگتن به تل آویو تامین می شود.

در جریان مذاکرات کنگره آمریکا بر سر معامله ۶۰ میلیارد دلاری ، برخی اشاره می کردند که نباید از فروش این تسلیحات به ریاض نگران بود چرا که تجربه ثابت کرده است آمریکا به برخی از کشورهای همان منطقه، سالها میلیاردها دلار تسلیحات پیشرفته فروخته اما با توجه به اینکه قادر نبودند از این تسلیحات استفاده کنند حتی نتوانستند یک ساعت تا رسیدن نیروهای غربی مقاومت کنند!

بی تردید صرف هزینه ۶۰ میلیارد دلاری برای بهبود وضع اقتصادی جمعیت فقیر به ویژه در بخش نفت خیز شرق عربستان و رفع بیکاری گسترده در آن کشور ثروتمند، می توانست حاشیه امنیتی بیشتری را برای حاکمان آل سعود ایجاد کند.

تهدید واقعی امنیتی در منطقه در وهله نخست، تفرقه افکنی و فزون خواهی های دولت آمریکا و در مرحله بعدی شکاف عمیق طبقاتی و فقر فراگیر بخش عمده ای از مردم به رغم درآمدهای کلان نفتی است و غلبه بر این دو، تنها با تقسیم عادلانه ثروت و قدرت ، مشارکت منطقه ای و نه خریدهای تسلیحاتی امکان پذیر است.

از: مقصود امیریان

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=24069

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر