3

آسوشیتدپرس: آمریکا از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده خواهد کرد!

  • کد خبر : 303005
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴

آمریکا ممکن است علی رغم خروج از توافق هسته‌ای ایران خواستار استفاده از مکانیسم ماشه شود.

به گزارش افق آنلاین به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمریکا ممکن است علی رغم خروج از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام خواستار استفاده از مکانیسم ماشه شود.

بر این اساس، پس از آنکه تد کروز، سناتور جمهوریخواه و عضو کمیته روابط خارجی سنا با انتصاب استفان بیگان به عنوان نفر دوم در وزارت خارجه مخالفت کرد، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با انجام یک معامله می‌خواهد وی را به این انتصاب راضی کند.

کروز یکی از مخالفان سرسخت برجام است و پمپئو در مقابل دست کشیدن وی از مخالفت با انتصاب بیگان در وزارت خارجه، حاضر است با استناد به یک نظر حقوقی در وزارت خارجه آمریکا که مدعی است علی رغم خروج این کشور از برجام، واشنگتن می‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند، روند حقوقی این کار را آغاز کند.

حال قرار است تد کروز و دیگر سناتور‌های مخالف برجام از این نظر حقوقی وزارت خارجه برای راه انداختن مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کنند. این نظر حقوقی می‌گوید، چون آمریکا از مشارکت کنندگان نخستین برجام بوده است، پس می‌تواند با ثبت یک نمونه از نقض آشکار توافق هسته‌ای از سوی ایران، مکانیسم ماشه را ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ به جریان بیاندازد.

گفتنی است مکانیسم ماشه یا همان ساز و کار حل اختلاف در برجام، به بخشی از این توافق مربوط می‌شود که در صورت تخلف هر کدام از طرفین، پیرامون موارد اختلاف تصمیم گیری می‌کند. مکانیسم ماشه می‌تواند منجر به بازگشت تمامی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شود.

باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=303005

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر