3

جزئیات حمایت های دولت های نهم و دهم از متروی تهران

  • کد خبر : 30447
  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۳

افزایش هشت برابری یارانه بلیت متروی تهران در دولت دهم نسبت به دولت هشتم

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در بخش پرداخت اعتبارات عمرانی دولت، در زمان دولت های نهم و دهم ۱۰٫۷ برابر دولت های قبل به متروی تهران کمک شده که مشتمل بر پرداخت یک هزار و ۱۷۱ میلیارد تومان بابت توسعه خطوط متروی تهران و تجهیز ناوگان و کمک به ترخیص ۴۹ دستگاه واگن مترو از گمرک و تامین ۱۲ واگن و چهار لکوموتیو جدید در دولت دهم برای خط پنج متروی پایتخت بوده است.

 

** افزایش هشت برابری یارانه بلیت متروی تهران در دولت دهم نسبت به دولت هشتم

بر اساس این گزارش، یارانه بلیت پرداختی به شرکت متروی تهران فقط در دولت دهم نسبت به دولت هشتم حدودا هشت برابر شده است.

در دولت هشتم ۱۷٫۶ میلیارد تومان یارانه بلیت پرداخت شده در حالی که در دولت دهم تاکنون ۱۳۷ میلیارد تومان یارانه بلیت پرداخت شده و فقط در سال جاری تاکنون ۷۸٫۷ میلیارد تومان یارانه بلیت به حساب شرکت قطار شهری تهران واریز شده است.

همچنین صدور مجوزات قانونی جهت بهره گیری شرکت متروی تهران از محل منابع خارجی (فاینانس) بالغ بر سه هزار و ۸۰۰ میلیون دلار تصویب که ۹۸۶ میلیون دلار آن با تضمین و تعهد وزارت کشور به بانک مرکزی در بهمن ماه سال جاری برای خط چهار متروی تهران نهایی شده است که ۵۰ درصد آن را هم دولت پرداخت خواهد کرد.

برای بهره گیری مابقی خطوط متروی تهران از اعتبارات فاینانس نیز تمامی مجوزهای قانونی دولتی لازم صادر شده و منتظر اقدامات بعدی شهرداری تهران در خصوص ارائه قرارداد تجاری و انتخاب و معرفی بانک عامل به بانک مرکزی است.

در بخش صدور مجوز بهره گیری از منابع مالی خارجی و فاینانس برای تسریع در توسعه متروی پایتخت، مجوز داده شده در زمان دولت دهم نسبت به دولت های قبلی ۲٫۵ برابر شده است.

با دستور ویژه رییس جمهوری و مساعدت وزارتخانه های امور اقتصاد و دارایی، کشور و بانک های داخلی در جهت تسریع و تسهیل تحقق تعیین کنسرسیوم بانک عامل برای فاینانس های شهرداری تهران حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی معوقه شهرداری تهران به بانک های عامل طی مدت پنج سال استمهال شد.

بر اساس آن شهرداری تهران متعهد شد ۲۵ درصد از کل مبلغ را طی دوره فوق به صورت نقدی و مابقی را تهاتر نماید که قسط اول آن را هم در دو ماه قبل پرداخت کرد.

در مقابل سه بانک تجارت، ملی و سپه بعد از حصول اطمینان از خوش حسابی شهرداری تهران مجددا با تشکیل کنسرسیوم جدید، عاملیت بانکی خط چهار متروی تهران را پذیرفتند.

به علاوه به منظور تسریع در توسعه خطوط متروی تهران، مجوز انتشار اوراق مشارکت به مبلغ هزار میلیارد تومان برای متروی تهران توسط دولت صادر شده است.

 

** ۴۶۰۰ میلیارد تومان کمک نقدی دولت

همچنین مبلغ چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز به صورت نقدی طی دولت نهم و دهم به شهرداری تهران کمک شده که این جدای از منابع فاینانس بوده و از محل بودجه های عمومی کشور است و مقایسه آن با مبلغ تجمیع شده حاصل از بودجه عمرانی عمومی و مبالغ فاینانس پرداخی دولت های قبل صحیح نیست.

در این اطلاعیه با تشریح اعداد و ارقام فوق تاکید شده است که اعداد و ارقام مندرج در گزارش ارائه شده از سوی رییس جمهوری در مجلس شورای اسلامی صحیح و مستند به سوابق و مدارک کافی است.

علاوه برکمک های فوق، شهرداری تهران مستقیما توسط خزانه مبلغ ۲ هزار و ۳۸ میلیارد تومان فقط از سال ۸۷ تاکنون بابت مالیات بر ارزش افزوده دریافت کرد که بالغ بر یک چهارم کمک پرداختی به حدود یک هزار و ۲۰۰ شهرداری کشور است.

سهم سال جاری آن تاکنون ۸۳۷ میلیارد تومان بوده است و از این محل هم می توانست نسبت به تامین کسری و نیازمندی های سفارشات تجهیزاتی مربوط به دوره های تصدی مدیران دولتی و شهری دولتهای هشتم و ماقبل و افزایش ظرفیت ناوگان قطار شهری بهره برداری نموده است و با موافقت شورای اسلامی شهر تهران به شرکت متروی تهران کمک کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=30447

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر