2

جنیدی:‌ آمریکا موقعیتی در برجام ندارد که بخواهد تحریم‌ها را برگرداند

  • کد خبر : 329904
  • ۰۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: اگر می‌خواهیم به توافقی استناد کنیم باید اول به آن متعهد باشیم یا در آن عضویت داشته باشیم یا طرف فعال باشیم که آمریکا چنین موقعیتی در برابر برجام ندارد.

جنیدی: شورای امنیت باید تفسیر حقوقی و منطقی را مبنا قرار دهد - ایرنا

به گزارش افق انلاین ، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که واکنش ایران به تحرکات آمریکا برای تحریم مجدد چیست، اظهار داشت: ما استدلال‌های روشنی داریم، استدلال آیینی و شکلی ما این است که اگر می‌خواهیم به توافقی استناد کنیم باید اول به آن متعهد باشیم یا در آن عضویت داشته باشیم یا طرف فعال باشیم که آمریکا چنین موقعیتی در برابر برجام ندارد.

جنیدی افزود: حتی اگر هم فرض کنیم طرفی مشارکت‌کننده باشد که آمریکا نیست، مطابق مواد ۱۰ و ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ که مستند خود آمریکاست، کسی می‌تواند این مسئله را به شورای امنیت ببرد که خودش سند برجام را رعایت کرده باشد.

وی یادآور شد: ایرادات ماهوی هم از جمله این است که اگر قرار است تحریم‌ها برگردد ما باید تا زمانی که آمریکا از برجام خارج می‌شد، ما برجام را نقض کرده باشیم در حالی که تا یک سال بعد از آن، تأییدات سازمان ملل را درباره رعایت همه جوانب برجام را داشته‌ایم و پس از آن هم خروج تدریجی ما نقض قرارداد برجام نیست و در جهت اعمال حق ما ذیل ماده ۳۶ برجام است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری گفت: ما از شورای امنیت باید توقع داشته باشیم که تفسیر منطقی را مبنای کار قرار دهد و شورای امنیت می‌تواند از گردش این اخطاریه جلوگیری کند.

تسنیم/جنیدی در پاسخ به این پرسش که معاونت حقوقی برای دریافت مطالبات ایران از کشورهای مختلف چه اقداماتی انجام داده است نیز گفت: تیمی متشکل از تمام بخش‌های حقوقی مختلف در حال بررسی تمام راه‌حل‌ها در این زمینه است و همزمان به طرف مقابل توجه داده شده که زمینه‌های اقدام حقوقی در حال انجام است و آنها هم تلاش کرده‌اند که به‌دلیل تذکرات ما، همکاری‌هایی از سوی یکی‌دوتا از کشورها آغاز شده است.

وی افزود: پیشنهاداتی هم ارائه دادند که مابه‌ازای این مبالغ، نیازهایی را که هست تا حدی تأمین کنند. اگر پیشرفت‌ها در حدی که می‌خواهیم نباشد اقدامات حقوقی در حدی که می‌تواند تأثیرگذار باشد حتماً انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=329904

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر