3

پاسخ قالیباف از میرداماد | واکنش صریح همتی به اظهارات رئیس مجلس

  • کد خبر : 336647
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۳۸

حذف رانت‌خواران از ارز دولتی و حرکت آرام به سمت تک نرخی کردن ارز – آن هم در شرایطی که کشور در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی است – و در این میان پالایش صادرکنندگان غیرنفتی را می‌توان از مهمترین حرکت‌های اخیر بانک مرکزی دانست.

همتی

به گزارش افق آنلاین ، شاید هیچ چیز به اندازه آدرس غلط دادن یک اتفاق در سیاستگذاری‌ها مهم نباشد. در رویدادهای اخیری که بر اقتصاد ایران وارد شده اکثر علمای اقتصادی و سیاست اذعان دارند که مهمترین عامل بر تنش‌های اخیر اقتصادی «تحریم‌ها» بوده است. شاید بخش دیگری از این تنش‌ها به سوء مدیریت‌ها ارتباط داشته باشد اما آنچه که باعث شد نوسانات اخیر بر بازار ارز و قیمت‌ها وارد شود، «عدم درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت»، «تحریم‌های بانکی که سبب شد ارزهای حاصل از صادرات غیر نفتی به کشور وارد نشود» و در کل کاهش منابع ارزی بوده است. در این میان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دو سال اخیر که با خروج امریکا از برجام با تنش‌های ارزی و پولی روبه‌رو بوده است حداکثر تلاش خود را کرد که کمترین آسیب به این سیستم وارد شود. حذف رانت‌خواران از ارز دولتی و حرکت آرام به سمت تک نرخی کردن ارز – آن هم در شرایطی که کشور در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی است – و در این میان پالایش صادرکنندگان غیرنفتی را می‌توان از مهمترین حرکت‌های اخیر بانک مرکزی دانست.

حال در این میان اگر نهادی که خود در این شرایط باید به کمک قوه مجریه بیاید تا در این آشوب‌های اقتصادی امن‌ترین مسیر را برای عبور از آن پیدا کند، به جای آن علامت انحرافی بدهد و سیستم را وارد حاشیه کند، چه باید گفت؟ اشاره ما به سخنان دیروز رئیس مجلس شورای اسلامی است.

  • آدرس غلط رئیس  مجلس

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس دیروز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه زندگی و معیشت مردم را نمی‌توان و نباید به پیروزی یا شکست کسی در کاخ سفید گره زد، گفت: این تصمیمات ماست که مستقل از این رفتن‌ها و آمدن‌ها، پایه‌های اصلی اقتصاد ما را می‌سازد و قدرت ما را در این عرصه مشخص می‌کند. باور کنیم؛ کسی که واگن خود را به لوکوموتیو دیگران ببندد باید منتظر بنشیند تا با آنچه در اختیارش نیست شادی کند یا عزا بگیرد.

به گزارش خانه ملت، وی یادآور شد: تصمیمات ما در حوزه مسکن،  بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، سیاست‌های پولی و بانکی، نظام بودجه‌ریزی،  اختصاص ارز ترجیحی،  سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو، بی تفاوتی نسبت به گرانی‌ها و رها کردن بازار و بی توجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا. پس به مردم آدرس غلط ندهید. مهم‌ترین ریشه‌ مشکلات کشور سوء مدیریت، استفاده نکردن از ظرفیت‌های عظیم داخلی، دست روی دست گذاشتن و ناهماهنگی میان نهادهای سیاستگذار و مجریست و همین سوء مدیریت‌هاست که باعث عدم برقراری ارتباط مناسب تجاری با کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای مهم دنیا مخصوصاً کشورهای آسیا و اوراسیا شده است. قالیباف افزود: بدیهی است که لغو تحریم‌ها باید یکی از اهداف در سیاست خارجی باشد اما واقع‌بینی حکم می‌کند که  لغو تحریم‌ها بدون فرصت‌سازی و تولید قدرت ساده‌اندیشانه است و تنها راه برداشته شدن فشار تحریم‌ها از دوش مردم و ناامید کردن دشمن از فشار حداکثری این است که ایران و تک تک مردم ایران مخصوصاً طبقه مستضعف و متوسط را قوی کنیم لذا اگر و تنها اگر اقتصاد داخلی رونق گیرد، چرخ تولید و اشتغال را به حرکت درآوریم و معیشت و رفاه را برای مردم ایجاد کنیم، دشمن را از فشار بیشتر ناامید خواهیم کرد همچنین در این راه، هر سیگنالی که تصویر ضعف و نیاز به خارج را به دشمن بدهد، فرصت‌سوزی است بنابراین مجلس شورای اسلامی معتقد است باید با تغییر برآورد امریکا، فشار تحریمی و اقتصادی بر ایران را برای آنان هزینه‌زا کرد.

  •  بانک مرکزی را وارد حاشیه نکنید

در همین رابطه رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای، به سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد. همتی عنوان کرد: «حضرتعالی در نطق پیش از دستور مجلس درخصوص مشکلات اقتصادی کشور مطالبی را بیان فرموده و با اضافه کردن منطقه استقرار ساختمان بانک مرکزی این مطلب را القا فرمودید که اگر درجست وجوی دلایل مشکلات اقتصادی هستید، در کنار بقیه بخش‌ها در میرداماد (بانک مرکزی) هم باید آن را جست و نه در جورجیا و آریزونا. دو هفته پیش نیز متأسفانه بانک ‌مرکزی را متهم به ایجاد خودتحریمی کردید. برای اطلاع حضرتعالی در دو سال و نیم گذشته بانک مرکزی در مقابل فشار حداکثری دولت امریکا، خط مقدم جنگ اقتصادی علیه کشورمان را مدیریت کرده و با پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، سد محکمی در مقابل توطئه گسترده امریکا و همپیمانانش برای فروپاشی اقتصاد کشور بوده است. حضرتعالی بخوبی در جریان مسائل و مشکلات کشور هستید و چند بار نیز شخصاً جنابعالی را در جریان مشکلات قرار داده و شرایط را در جلسات مختلف مجلس خدمت‌تان تشریح کرده‌ام. لذا، من واردکردن بانک مرکزی را به مباحث سیاسی و حاشیه‌ای توصیه نمی‌کنم و آن را به  صلاح کشور نمی‌دانم و اعتقاد دارم تمام نیروی اینجانب و بانک مرکزی باید معطوف به مقابله با تحریم‌ها و کمک به اقتصاد کشور باشد. انتظار دارم جنابعالی که در جریان همه امور قرار دارید، برای کمک به رویکرد بانک مرکزی در مقابله با این فشارهای اقتصادی، با سیاست‌های ضدتورمی و تلاش‌ برای رونق تولید داخلی، همراه و همگام شوید.» همتی هدف از نگارش این نامه را چنین مطرح کرد: «مردم عزیز بدانند اگر بانک مرکزی چشم به نتیجه انتخابات امریکا دوخته بود، این گونه با قدرت در مقابل فشار حداکثری ایستادگی نمی‌کرد و این‌قدر نیز هدف حمله دشمنان قرار نمی‌گرفت. ان شاالله در فرصت مناسب مردم عزیز را در جریان مسائلی که بر بانک مرکزی گذشته، قرار خواهم داد.»

  • اتحاد قوا شرط پیروزی بر بحران

علی قنبری، استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران» با اشاره به این نکته که ما در این شرایط باید با همه دنیا رابطه درست و مبتنی بر منافع ملی داشته باشیم، افزود: شرایط ما با دیگر کشور متفاوت است، در عین حال که باید نگاه ما معطوف به داخل باشد، باید در عین حال عوامل بیرونی و خارجی را دریابیم.

وی گفت: نمی‌توان صرفاً با تمرکز بر عوامل داخلی به دنبال رفع و رجوع مسائل و مشکلات باشیم. هر چند که باید بتوانیم با  توجه و تمرکز بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی‌مان بتوانیم جایگاه مناسبی در جهان به دست آوریم اما باید بتوانیم با امریکا به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی ارتباطات منطقی دیپلماتیک برقرار کنیم. در شرایطی که امریکا بتواند جبران مافات کند و اعتماد مسئولان جمهوری اسلامی را جلب کند. بنابراین مشکلات فعلی کشور با اهتمام جدی در دو مقوله عوامل بیرونی و درونی قابل حل است.در همین حال یکی از دیگر کارشناسان در گفت‌وگو با «ایران» اظهار داشت: شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به گونه‌ای است که همه قوا باید در کنار هم باشند. در صورتی که اختلالی در این روند صورت گیرد، در واقع گل به خودی زده‌ایم.

این کارشناس گفت: از رؤسای قوا انتظار می‌رود که در سخنرانی‌های خود مقداری آرامش داشته باشند و با طمأنینه سخن بگویند تا مبادا دشمنان بیرونی که منتظر فرصت در ایجاد شکاف بین قوا هستند، از آن استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=336647

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر