2

تیرگی روابط آمریکا و پاکستان و تاثیر آن بر فعالیت نظامیان آمریکایی در افغانستان

  • کد خبر : 34372
  • ۰۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۶

اکنون پاکستان به کشوری بی ثبات، منزوی و ضد آمریکایی تبدیل شده است.

کارشناسان درباره تیرگی روابط آمریکا و پاکستان و تاثیر آن بر فعالیت نظامیان آمریکایی در افغانستان هشدار می دهند.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی رویترز، نشست باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و دیگر مقامات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در شیکاگو با توافق برای واگذاری اداره افغانستان به نیروهای امنیتی بومی این کشور و پایان دادن به عملیات رزمی آمریکا در خاک افغانستان در سال آینده پایان یافت. اوباما در مراسم جشن این توافق گفت بدیهی است که این به معنای پایان یافتن چالش های افغانستان یا پایانِ شراکت ما با این کشور مهم نیست. با وجود این، ما در زمینه هدف اصلی خود یعنی شکست دادن القاعده، نابودی محل امن برای فعالیت های این گروه و همچنین کمک به مردم افغانستان برای ایستادگی روی پاهای خودشان، پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته ایم.
با وجود این، مسئله مهمتری وجود داشت که سران ناتو نمی توانند آن را جشن بگیرند و آن هم موضوع آسیب دیدن روابط آمریکا و پاکستان است که خود دولتمردان آمریکایی اذعان می کنند از اهمیت بیشتری نسبت به مسائل افغانستان برخوردار است.
دیوید رود David Rhode، ستون نویس رویترز می گوید غیبت آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان در مراسم جشن مقامات ناتو در اجلاس شیکاگو کاملاً محسوس بود. رئیس جمهور پاکستان همه این راه را با هواپیما از اسلام آباد تا شیکاگو پیمود و حتی با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز ملاقات کرد، اما باراک اوباما حاضر نشد با او دیدار کند. مذاکرات درباره از سرگیری انتقال تجهیزات ناتو از داخل خاک پاکستان نیز دچار بن بست شده است. از زمان کشته شدن بیست و چهار نظامی پاکستان هنگام حملات هوایی آمریکا در اواخر ماه نوامبر پارسال، اسلام آباد با انتقال کلیه تجهیزات ناتو از داخل خاک این کشور مخالفت کرده است.
دست نیافتن به توافق در این خصوص نیز نشان می دهد پاکستان چطور می تواند به یکی از شکست های بزرگ دولت اوباما در عرصه سیاست خارجی تبدیل شود. از زمان روی کار آمدن اوباما، پاکستان به طور فزاینده ای بی ثبات شده و مخالفت های عمومی با حملات پهپادهای آمریکا در این کشور نیز افزایش یافته است.
یکی از مسائل مهم، بی پروایی اوباما در پشتیبانی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و ادامه یافتن حملات پهپادها در خاک پاکستان، با وجود اعتراض برخی دیپلمات های آمریکایی بوده است. ماه گذشته، سفیر آمریکا در پاکستان ظاهراً به علت همین سیاست واشنگتن و گستردگی بیش از حد فعالیت های سیا در خاک پاکستان از مقام خود استعفا کرد. در همین حال، ارتش پاکستان نیز چون گذشته سرسخت و سازش ناپذیر است. ارتش پاکستان برای توافق در خصوص انتقال تجهیزات ناتو از خاک این کشور، رقمی بیش از بیست برابر هزینه فعلی برای عبور هر یک از کامیون های ناتو درخواست کرده است. بدین معنا که ناتو باید برای عبور هر یک از کامیون های خود از خاک پاکستان به جای دویست دلار، حدود پنج هزار دلار پرداخت کند.
به موازات شکننده شدن اقتصاد پاکستان و افزایش بی ثباتی اسلام آباد، تضمین امنیت پنجاه کلاهک هسته ای این کشور برای آمریکا اهمیت حیاتی دارد. دولت اوباما سرانجام توانسته است روابط کاری بهتری را با حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان ایجاد کند و راهبرد آن برای خروج از افغانستان نیز منطقی است. اما همزمان با خروج نظامیان ناتو و امریکا از افغانستان، پرسش های زیادی درباره پاکستانِ مجهز به تسلیحات هسته ای ذهن همه را به خود مشغول کرده است. اکنون پاکستان به کشوری بی ثبات، منزوی و ضد آمریکایی تبدیل شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=34372

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر