1

احتمال برداشت جدید از حساب بانک ها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی

  • کد خبر : 34454
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱

اگر لازم باشد نام بانک یا موسسات متخلف را اعلام می کنیم و نمی گذاریم ارز به جاهای انحرافی برود که نصیب یک عده خاص شود.

رئیس کل بانک مرکزی از احتمال برداشت جدید از حساب بانک ها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی خبر داد و گفت: گزارش‌های مختلفی از انحرافات قابل توجه بانک ها در مصرف ارز داریم .
به گزارش روز شنبه ایرنا ،’ محمود بهمنی’ در میز گرد تخصصی تحلیل سیاست های پولی سال ۹۰ و چشم انداز اقتصادی در سال ۹۰ که در حاشیه بیست و دومین همایش سالیانه سیاست های پولی و ارزی کشور با حضور ‘ سید شمس الدین حسینی ‘ وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد در خصوص برداشت مجدد از حساب بانک ها بابت ماالتفاوت ارز دریافتی گفت: گزارش‌های مختلفی از انحرافات قابل توجه بانک ها در مصرف ارز داریم به طوری‌که برخی بانک ها در مواردی به صورت مخفیانه ارزهای دولتی را به بازار تزریق کردند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات دولت، باید ۸۶ هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال از حساب بانک ها برداشت می شد اما بانک مرکزی یک سوم آن را معادل ۳ هزار میلیارد تومان برداشت کرد.

سخنگوی شورای پول و اعتبار با بیان آنکه ، هم اکنون ۸۰ بازرس مشغول رسیدگی به عملکرد بانک ها در ارتباط با دریافت ارز دولتی و محاسبه مابه التفاوت آن هستند، اظهار داشت: اگر برداشت فعلی بانک مرکزی از حساب بانک ها بیشتر از رقم نهایی باشد که به بانک ها عودت داده می شود و اگر کمتر باشد، دوباره برداشت خواهد شد.

وی ادامه داد: بانک ها ارز دولتی دریافت کردند که’ گشایش اعتبار ‘ ( ال سی) باز کنند ولی برخی، ارز را به نرخ دولتی گرفتند و در مصارف معین شدن هزینه نکردند؛ بنابراین امروز ما مابه التفاوت را تا نرخ آزاد آن روز از بانک ها می گیریم.

بهمنی با تاکید بر اینکه به دنبال کنترل بازار از طریق تزریق ارز دولتی برای رفع نیازهای اقتصاد بودیم، افزود: بررسی می‌کنیم که اگر ارزی به صرافی ها داده شد و آنها استفاده نکردند و یا اینکه در برخی موارد به استفاده‌های خاصی رساندند باید سند به سند بررسی شود تا نتیجه کار را مشخص شود.

بهمنی گفت: تا کنون گزارش های مختلفی از انحرافات قابل توجه بانک ها در مصرف ارز داشته ایم و ما بررسی‌هایی انجام دادیم و مشخص شد ارزی که دولت برای انجام واردات کالا و کنترل بازار در اختیار شبکه بانکی قرار داد، به صورت مخفیانه در مواردی به بازار تزریق شد و هیچ کس نمی پذیرد که چنین اتفاقی بیفتد و نرخ ارزی به نرخ آزاد فروخته شود .

وی ادامه داد: بانک مرکزی به طور قطع این مساله را بررسی می کند و اگر لازم باشد نام بانک یا موسسات متخلف را اعلام می کنیم و نمی گذاریم ارز به جاهای انحرافی برود که نصیب یک عده خاص شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تعیین تکلیف میلیاردها دلار ارز دولتی واگذار شده به بانک ها برای رفع نیازهای اقتصاد کشور ، گفت: در این رابطه مجلس نیز بحث‌هایی را مطرح کرده بود و ما پاسخ آن را در زمان لازم خواهیم داد.

بهمنی اظهار داشت: این امکان وجود دارد که ارقام مابه‌التفاوت نهایی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان هم بشود و در صورت نهایی شدن آن را دریافت می‌کنیم و در غیر این صورت، آن را به شبکه بانکی برمی گردانیم، بنابراین عملکرد فعلی به صورت علی الحساب است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=34454

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر