2

تشییع آخرین نقاش قهوه‌خانه‌ای+تصاویر

  • کد خبر : 36653
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۴

درختان تنومند باغ نقاشی قهوه‌خانه‌ای یکایک از میان ما رفتند اما تا جایی که توان داشتند برای حفظ و زنده نگه داشتن مکتب نقاشی قهوه‌خانه‌ای تلاش کردند

افق:(ofoghnews.ir) پیکر «محمد فراهانی» آخرین نقاش قهوه‌خانه‌ای و از شاگرد مستقیم حسین قوللرآقاسی،‌ صبح امروز از مقابل تالار وحدت تشییع شد و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

پیکر زنده‌یاد «محمد فراهانی» با حضور حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد،‌ جمع اندکی از هنرمندان و خانواده وی از مقابل تالار وحدت تشییع شد.

کاظم چلیپا هنرمند نقاش در مراسم تشییع پیکر این هنرمند در سخنانی گفت: هنرمند علاوه بر خانواده‌اش به جامعه هنری نیز تعلق دارد و آثارش در رشد فرهنگ جامعه تأثیرگذار است.

چلیپا در ادامه به ذکر خاطراتی از دوران دوستی و همکاری محمد فراهانی و پدرش مرحوم حسن اسماعیل‌زاده (چلیپا) یاد کرد و گفت: در آن زمان که پدرم هنوز زنده بود و کار می‌کرد، محمد فراهانی بارها برای دیدار و کار کردن همراه با پدرم به آتلیه ایشان می‌آمد، او بسیار محجوب به حیا بود اما من تلاش می‌کردم که درباره سابقه کار هنری ایشان و خاطراتی که سیر هنری و شیوه آموزش این هنر را نشان می‌داد از او بپرسم، او همیشه می‌گفت که من ۱۳ ساله بودم که نزد «حسین قوللرآقاسی» از پیشکسوتان و جلوداران نقاشی قهوه‌خانه‌ای کار کردم.

چلیپا محمد فرهانی را صاحب تخصص در کشیدن پرده‌های نقاشی درویشی عنوان کرد و گفت: نقاشی قهوه‌خانه‌ای نوعی نقاشی کاملاً ایرانی با ویژگی‌های هنر ایرانی بود که به شکل استاد و شاگردی آموزش داده می‌شد و محمد فراهانی آخرین نقاش قهوه‌خانه‌ای بود که به طور مستقیم و از طریق استاد و شاگردی از آموزش‌های استادان به نام این شیوه نقاشی «حسین قوللرآقاسی» بهره‌مند شده بود.

این هنرمند نقاش همچنین نقاشی قهوه‌خانه‌ای را دارای نقش بنیادین در اشاعه فرهنگ ایرانی دانست و گفت: درختان تنومند باغ نقاشی قهوه‌خانه‌ای یکایک از میان ما رفتند اما تا جایی که توان داشتند برای حفظ و زنده نگه داشتن مکتب نقاشی قهوه‌خانه‌ای تلاش کردند و مهم ارزش آثاری است که در جامعه هنری از خود به یادگار گذاشتند.

در ادامه این مراسم پیام تسلیت شاه‌آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسب درگذشت محمد فراهانی خوانده شد و پس از آن پیکر این هنرمند به سمت بهشت زهرا(س) تشییع شد تا در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=36653

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر