1

دریاچه زیبای ویستان و زیبایی های بی نظیرش

  • کد خبر : 382401
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰

گاهی از دل یک خاطره سیاه‌وسفید، یک جوانه سبز، سرش را بیرون میاورد. دریاچه ویستان یکی از جاهای دیدنی گیلان، مثال خوب این اتفاق است. در ادامه بیشتر درباره این حکایت حرف می‌زنم. فعلا همین‌قدر بگویم که اگر به‌جز ساحل دریا با جوجه و نوشابه خاطره دیگری از جاهای دیدنی گیلان ندارید، گل هندوانه را ازدست‌داده‌اید.

ویستان، دریاچه‌ای زیبا و دیدنی در استان گیلان است که در دل جنگل، کوه و دشت واقع شده است. این دریاچه طبیعی با چشم‌اندازی دیدنی و شگفت‌انگیز یکی از زیباترین شاهکارهای استان گیلان به شمار می‌رود و همه ساله پذیرای مسافران گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران است. دریاچه ویستان ره‌آورد زلزله مهیب رودبار است و آب آن با آب جاری ارتفاعات و همچنین چشمه‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی پر می‌شود.

این دریاچه به دلیل داشتن مسیری نسبتاً سخت از چشم گردشگران دورمانده و به همین دلیل مکانی بکر و پر از آرامش به شمار می‌رود؛ اما با این حال تماشای دریاچه ویستان که همچون نگینی درخشان در میان جنگل و انبوه درختان قرار گرفته و رنگ نیلگون آن با رنگ سبز درختان راش و بلوط ترکیب شده و منظره تماشایی را به وجود آورده است، ارزش این سختی را دارد.

دریاچه ویستان که با نام‌های دریاچه بره سر، استخر بره سر و استخر ویستان نیز شناخته می‌شود، یکی از جاهای دیدنی رودبار و استان گیلان است که در بخش خورگام شهر بره سر از توابع شهرستان رودبار واقع شده است. فاصله شهر رودبار تا بره سر ۵۶ کیلومتر است و از شهر بره سر تا دریاچه نیز حدوداً ۲ کیلومتر راه است؛ بنابراین برای اینکه از شهر رودبار راهی دریاچه شوید باید بیش از یک و نیم ساعت در راه باشید. لازم به ذکر است که مسیر دسترسی از بره سر تا دریاچه یک مسیر جنگلی و پر از سنگلاخ است؛ اما با پیمودن این مسیر و رسیدن به دریاچه و تماشای منظره زیبای آن خستگی راه را از تنتان خارج می‌شود.

یکی از ویژگی‌های بارز دریاچه ویستان موقعیت جغرافیایی این دریاچه است که در دامنه کوه و در دل جنگل‌های سرسبز واقع شده است. اطراف این دریاچه‌ را جنگل‌ها، تپه‌ها و مراتع سرسبز و چشم‌نواز احاطه کرده‌اند به طوری‌که در یک سمت جنگل‌هایی از درختان راش و در سمت دیگر این دریاچه نیز مراتع و تپه ماهورها به چشم می‌خورند. دریاچه‌ی ویستان دارای آبی شیرین است که از سرازیر شدن آب‌های سطحی و چشمه‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. علت شکل‌گیری این دریاچه نیز طبق نظرات زمین‌شناسان زلزله عنوان شده است.

دریاچه ویستان ۴ هکتار وسعت و ۱۰۰ متر عمق دارد و ارتفاع آن نیز از سطح دریا به ۱۲۵۰ متر می‌رسد. این دریاچه در تمام فصول سال پرآب است و علاوه‌بر طبیعت غنی و چشم‌انداز بی‌نظیر از سکوت و آرامش خاصی نیز بهره می‌برد. تنها صدایی که در این دریاچه شنیده می‌شود صدای دلنشین آواز پرندگان است. دریاچه ویستان در هوای بارانی و مه‌آلود بسیار باشکوه و زیبا است و در روزهای آفتابی نیز با انعکاس تصویر درختان سبز و آسمان آبی جلوه‌ای فوق‌العاده تماشایی را به رخ گردشگران می‌کشد.

دریاچه ویستان در تمام فصول سال زیبا و دیدنی است؛ اما برای عاشقان طبیعت فصل بهار بهترین زمان برای سفر به این منطقه است. در فصل بهار آب‌وهوای این منطقه خنک و بارانی است و درختان سرسبز و پوشش گیاهی مراتع اطراف نیز با در آغوش گرفتن دریاچه بر زیبایی‌ها و فضای روح‌بخش این منطقه افزوده‌اند. در فصل تابستان حوالی این منطقه گرم می‌شود. اگر تحمل هوای گرم را دارید فصل تابستان نیز برای سفر به این منطقه می‌تواند زمان مناسبی باشد.

در فصل پاییز با هزار رنگ شدن درختان طبیعت نیز جلوه‌ای دیگری از خود را نشان می‌دهد. قرار گرفتن دریاچه در میان انبوهی از رنگ‌های پاییزی و انعکاس تصویر درختان در آب دریاچه منظره‌ای تماشایی را پیش چشم طبیعت دوستان به نمایش می‌گذارد؛ اما با توجه به موقعیت دریاچه ویستان و قرار گرفتن آن در منطقه کوهستانی آب‌وهوای این منطقه در فصل پاییز و زمستان بسیار سرد است. با این حال اگر روی دریاچه ویستان به عنوان مکانی برای سفر پاییزی حساب بازکرده‌اید بهتر است اوایل پاییز و ماه مهر را برای سفر خود انتخاب کنید.

دریاچه ویستان ازجمله دریاچه‌های آب شیرین کشور است و برای پرندگان و آبزیان محیط زیست  مناسبی به شمار می‌رود. به همین دلیل در این دریاچه و اطراف این منطقه حفاظت شده گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی زندگی می‌کنند. درختان بلوط، راش، ازگیل، زالزالک، بید، تمشک، سیب، گلابی، گردو، گل‌های وحشی لاله، گل گاوزبان، شیرین‌بیان و غیره انواع گونه‌های گیاهی هستند که در این منطقه به چشم می‌خورند. همچنین در این منطقه به دلیل بکر و دور از دسترس بودن گونه گیاهی کمیابی نظیر سوسن چلچراغ نیز به چشم می‌خورند که در تیر ماه می‌روید. علاوه‌بر گیاهان، اطراف دریاچه ویستان زیستگاه گونه‌های جانوری متنوعی نیز مثل تیهو، کبک، قمری، بلدرچین، موش خرما، گراز، روباه و همچنین حیوانات آبزی و چند گونه ماهی هست.

عکاس : زهرا شکری

خبرنگار: وصی اله محمودی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=382401

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر