2

از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه چگونه انجام می شود؟

  • کد خبر : 382503
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲

به طور کلی فولاد گالوانیزه با استفاده از پوشش دهی محصولات گرم و روغنی توسط فلز روی تولید می شود.

خاصیت این فلز مقاومت در برابر زنگ زدگی، خوردگی، رطوبت و آب می باشد، اما در مواردی به علت رعایت نکردن نکات بسته بندی و نگهداری یا قرار گیری در معرض عوامل خوردگی به مدت زیاد، آب شور، رطوبت، دی اکسید کربن و بسیاری از مواد اسیدی دچار زنگ زدگی می شوند.

بسیاری از افراد برای جلوگیری از صرف هزینه های اضافی به دنبال راهی برای از بین بردن زنگ زدگی از روی این شیت ها هستند که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم. زنگ زدگی باعث ایجاد اختلال در ویژگی‌ های مکانیکی فلز شده ، خواص شیمیایی آن را تغییر داده و از نظر ظاهری و زیبایی، زیبایی ظاهری آن را از بین می برد.

به کار گیری چرخ های تراشنده براق یا چرخ های فایبر یکی از راه های از بین بردن زنگ زدگی فلزات از جمله فولاد گالوانیزه است که در آن یک چرخ قهوه ای و زبر به یک ابزار دوار مانند دریل وصل شده و پس از تنظیم سرعت بر روی فلز حرکت داده شده تا لکه های زنگ از روی آن پاکسازی گردد. همچنین در مواردی از رنگ مشکی و قرمز برای پیش صیقل و صیقل نهایی استفاده می کنند تا در نهایت فولاد گالوانیزه با درخشندگی بالایی به دست آید.

استفاده از صیقل دهنده های لاستیکی ساینده (سوهان) نیز روشی آسان می باشد؛ زیرا این محصولات در انواع سایز ها موجود بوده و هر کدام برای قسمتی از فلز مناسب می باشند. روش سوم سند پلاست نام داشته و در آن شن و ماسه با استفاده از فشار هوای زیاد به سمت ورق گالوانیزه پرتاب می شوند. این روش سنتی نه تنها برای تمیز نمودن سطح از زنگ زدگی، بلکه در تمیزکاری سطوح از گرد و غبار، روغن و گریس نیز مورد استفاده واقع می ‌شود که البته معایبی نیز دارد.

سایر روش های از بین بردن زنگ زدگی بر سطح ورق های گالوانیزه شامل موارد زیر می باشند:

  • روش شات بلاست: همانند روش سند بلاست عمل کرده که البته مواد ساینده آن ساچمه های فلزی می باشند. این روش بسیار قوی تر بوده و برای از بین بردن لایه های اکسیدی ضخیم نیز به کار می رود.
  • استفاده از واتر جت فشار قوی: افزایش سه برابری فشار آب (نداشتن آلودگی)
  • چرخ برس فولادی یا فویل آلومینیومی
  • نمک، آبلیمو و سرکه
  • جوش شیرین

عوامل مؤثر بر قیمت ورق گالوانیزه فولاد مبارکه

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان یکی از معتبرترین و برترین تولید کنندگان مقاطع تخت فولادی در خاورمیانه به شمار می آید و طبیعی است نرخ محصولات این مجموعه تأثیر به سزایی بر نرخ فلزات سایر کارخانجات، تولید کنندگان و البته مصرف کنندگان داشته باشد.

یکی از ورق های مهم این کارخانه ورق گالوانیزه است که از طریق روش غوطه وری گرم و پوشش دهی فلزات اسیدشویی و روغنی با استفاده از فلز روی تولید می شود. قیمت روز ورق گالوانیزه فولاد مبارکه با توجه به درصد و میزان ویژگی ها و مزیت هایی مانند مقاومت در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی، استحکام بالا، فرم پذیری، رنگ پذیری، قابلیت جوش کاری و … مشخص می شود.

همچنین و با توجه به موارد گفته شده، ورق گالوانیزه فولاد مبارکه در صنایع مهمی مانند تولید لوازم خانگی، خودروسازی، ساخت و ساز، تولید لوله های انتقال، سقف های مختلف و … به کار برده می شود. از جمله مشخصاتی که سبب تمایز ورق گالوانیزه فولاد مبارکه با سایر تولید کنندگان می شود، دقت در تولید و بسته بندی این فلزات می باشد.

محصولاتی که برای تولید آن ها کنترل و دقت بالایی به کار گرفته شود، طول عمر و مقاومت بیشتری داشته و از این رو کاربردهای بیشتری را به خود اختصاص می دهند؛ پس طبیعی است که نرخ روز فولاد گالوانیزه مبارکه از سایر تولید کنندگان بیشتر باشد. از سوی دیگر قیمت این فلزات بسته به میزان عرضه و تقاضا در بورس، نوسانات ارزی، نرخ جهانی شمش و فولاد، قیمت مواد اولیه و سایر موارد تعیین می شود.

ضخامت ورق های گالوانیزه فولاد مبارکه، ابعاد و وزن آن ها نیز از جمله عوامل مؤثر بر نرخ این فولاد به شمار می آیند. نحوه عرضه این محصولات توسط کارخانه مبارکه به دو صورت رول و شیت انجام گرفته و ضخامت آن ها نیز در محدوده ۲۵/۰ تا ۲ میلی متر و عرض آن ها بین ۷۵۰ تا ۱۵۱۰ میلی متر متغیر است.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق گالوانیزه هفت الماس

شرکت صنایع هفت الماس یکی از تولید کنندگان برتر ورق های سرد و پوشش دار می باشد که با داشتن ظرفیت تولید سالیانه ۴۰۰ هزار تن آن هم فقط برای ورق گالوانیزه از محبوبیت بسیار بالایی در بین متقاضیان برخوردار است. ورق گالوانیزه هفت الماس دارای ویژگی های منحصر به فردی از جمله مقاومت در برابر رطوبت، خوردگی و زنگ زدگی می باشد.

این محصول با استفاده از روش غوطه وری گرم در هفت الماس تولید می شود و پس از پایان فرآیند و سرد شدن پوشش روی، عیوبی بر روی ورق های گالوانیزه به وجود می آید که با نام اسپانگل یا گل گالوانیزه شناخته می شوند. این عیوب هر چه کمتر و ریزتر باشند، مقاومت محصول بالاتر است.

این فلزات به چهار صورت بدون گل، گل ریز، گل متوسط و درشت تولید و عرضه می شوند. طبیعی است که قیمت روز ورق گالوانیزه هفت الماس بسته به میزان درشت یا ریز بودن گل گالوانیزه و مواردی مانند رنگ پذیری، چسبندگی پوشش روی، فرم پذیری و … متفاوت است. با این وجود عوامل مؤثر بر این موضوع شامل نوسانات ارزی، وضعیت بورس، عرضه و تقاضا، ضخامت پوشش روی، ابعاد کلی محصول و وزن آن هستند که هر کدام موارد دیگری را در بر می گیرند.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق گالوانیزه شهرکرد

کارخانه ورق خودرو شهرکرد با داشتن ظرفیت تولیدی ۴۰۰ هزار تن مقاطع فولادی در سال و در استان چهارمحال بختیاری فعالیت می کند. یکی از مهم ترین محصولات این مجموعه که با گریدهای مختلف از نظر تست کشش، استحکام و فرم پذیری تولید می شود، ورق گالوانیزه است. این مجموعه علاوه بر تأمین نیاز داخلی کشور به ورق گالوانیزه، محصولات سایر کشورهایی مانند امارات، عراق و پاکستان را نیز تأمین می نماید.

از آنجایی که هدف از تأسیس این مجموعه با عنوان شرکت ورق خودرو شهرکرد تأمین نیاز شرکت های خودروسازی به ورق های مورد استفاده در این صنعت می باشد، قیمت ورق خودرو شهرکرد برای این مجموعه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. از جمله گریدهایی مانند DX51D، DX52D، DX53D، DX54D و DX56D در کارخانه ورق خودرو تولید می شوند که هر کدام با داشتن ویژگی های منحصر به فرد علاوه بر صنعت خودروسازی، در تولید لوازم خانگی، شیت های رنگی و شیروانی، لوله های انتقال، کابینت سازی و … نیز به کار برده می شوند.

عوامل مؤثر بر نرخ محصولات گالوانیزه شهرکرد شامل نرخ مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا در بورس، نوسانات ارزی، کیفیت پوشش روی، ضخامت، ابعاد و وزن می باشند که هر کدام موارد خاصی را در بر می گیرند. به طور مثال مواد اولیه برای فولاد گالوانیزه شهرکرد ورق های سرد فولاد مبارکه از نوع فول هارد می باشند که نرخ آن ها بسته به فرآیند تولید و کارخانه فولاد مبارکه دارد.

 

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=382503

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام ورق گالوانیزه بستگی به نوع کارخانه اش نسبت به ورق رنگی بیشتر زنگ میزند یا تفاوتی ندارد؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر