1

توضیحات کنعانی درباره پول‌های آزادشده ایران

  • کد خبر : 382543
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹

کنعانی گفت: در مورد رفع انسداد مالی و وصول دارایی‌های مالی ایران نیز براساس تفاهم صورت گرفته و روند اقداماتی که تا اکنون شاهد بودیم امیدواریم طی روزهای آینده این انتقال به صورت کامل صورت بگیرد و ایران به دارایی‌های خودش به صورت کامل دسترسی پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری افق :ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۰ شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی درباره تحرکات اخیر در مرزهای آذربایجان و ارمنستان گفت:‌ با مقامات دو کشور در تماس هستیم. مقامات ارمنستان نسبت به احتمال درگیری نظامی جدید از سوی آذربایجان اظهار نگرانی کردند. اما مقاماتآذربایجان به ما پیام دادند هیچ قصدی برای حمله نظامی ندارند و نقل و انتقالات اخیر یک اقدام متعارف نظامی در آستانه فصل زمستان است که در این فصل تردد در مناطق زمستانی سخت می‌شود.

بنابر گزارش فارس، کنعانی افزود: ایران نسبت به امنیت مرزهای مشترک با همسایگان شمالی حساس است و تحولات را با جدیت دنبال می‌کند. اطمینان می‌دهیم که مرزهای ایران مرزهای امنی است و ایران با اقتدار از امنیت مرزها حمایت می‌کند. در عین حال با توجه به اهمیت تحولات قفقاز و تاثیرات هرگونه بی ثباتی و تنش در منطقه بر منطقه موضوع را با حساسیت و جدیت دنبال می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره گزارش منتشر شده توسط رویترز درباره ارسال پول های بلوکه شده ایران از کره جنوبی به قطر در هفته آینده و بحث تبادل زندانیان و گزارش برخی رسانه‌ها درباره نحوه مصرف این دارایی‌ها تصریح کرد: رفع انسداد از دارایی‌های ایران و تبادل زندانیان دو موضوع جدا از هم هستند و ماهیت آنها متفاوت است. در موضوع تبادل زندانیان اعلام کردیم با توجه به ماهیت انسانی موضوع آمادگی داریم تبادل زندانیان را انجام دهیم و این موضوع مدت‌ها قبل می‌توانست رخ دهد. خوشبین هستیم که موضوع تبادل زندانیان در آینده کوتاه نزدیک صورت بگیرد.

کنعانی گفت: در مورد رفع انسداد مالی و وصول دارایی‌های مالی ایران نیز براساس تفاهم صورت گرفته و روند اقداماتی که تا اکنون شاهد بودیم امیدواریم طی روزهای آینده این انتقال به صورت کامل صورت بگیرد و ایران به دارایی‌های خودش به صورت کامل دسترسی پیدا کند.

 

وی تصریح کرد: در مورد نحوه مصرف دارایی‌ها ایران، ایران با این دارایی‌ها و منابع مالی رفع انسداد شده می‌تواند تمامی کالاهای غیرتحریمی را خریداری کند و از آن به صورت کامل استفاده کند. این مبتنی بر تفاهم صورت گرفته است و هیچ ارتباطی با موضوعات دیگری تحت عنوان غذا و دارو ندارد و اظهارات رسانه‌ای فاقد هرگونه ارزش است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خلیج فارس به تهران و هدف این سفر و اینکه آیا حامل ابتکاری از سوی اتحادیه اروپا بود، اظهار داشت: ایشان نماینده ویژه اتحادیه اروپا در حوزه خلیج فارس بود و تازه منصوب شده است و در چارچوب ماموریتش اظهار تمایل کرد به ایران سفر کند. با اتحادیه اروپا موضوعات مختلفی را برای گفت‌وگو و تبادل نظر داریم. طبیعتا موضوعات دوجانبه و مرتبط با کشورهای اروپایی است. همواره تأکید کردیم به مشورت و همکاری توأم با احترام و منافع متقابل با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی و علاقه‌مند هستیم.  اما بدیهی است روابط باید مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک و عدم مداخله در امور داخلی کشورها باشد.

وی بیان کرد: گفت‌‌وگوهای خوبی دیروز در تهران انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تصریح کرد: موعد ۲۸ شهریور در خصوص اجرای توافق‌نامه امنیتی بین ایران و عراق به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.

کنعانی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: موضع ایران روشن، ثابت و شفافی است. موضع ایران در خصوص سرزمین قره باغ بر کسی پوشیده نیست. قره باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است و حقوق و امنیت ساکنان این منطقه  باید در چارچوب مشخص تعریف و تامین شود. این موضع روشن ماست. همواره بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها و پرهیز از هرگونه اقدام تنش‌زا تأکید کرده و با هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه و مرزهای شناخته شده بین‌المللی مخالفت دارد. شناسایی متقابل تمامیت ارضی یکدیگر از سوی آذربایجان و ارمنستان گامی مهم و سازنده در راستای حل اختلافات و رسیدن به صلح و امنیت جامع و پایدار است. هر اقدامی که می‌تواند بر این اصول سایه بیندازد مورد تأیید ایران نیست.

وی درباره نشست شورای حکام آژانس نیز اظهار داشت: همکاری ایران و آژانس در چارچوب بیانیه مشترک چهارم مارس بین سازمان انرژی اتمی و آژانس ادامه دارد و در همان چارچوب دیدارها و گفت‌وگوهایی انجام شده یا خواهد شد. امیدواریم در نشست جاری آژانس در قالبی کاملا حرفه‌ای برگزار شود و مدیرکل آژانس هم بتواند در قالبی کاملا حرفه‌ای فارغ از فشارهای سیاسی به ماموریت حرفه‌ای خود بپردازد و این ماموریت را به درستی و دقت انجام دهد.

کنعانی تصریح کرد: آژانس یک سازمان تخصصی، فنی و حرفه‌ای است و به هیچ عنوان نباید مورد سوءاستفاده سیاسی برای اهداف سیاسی به منظور اعمال فشار بر دیگر کشورها قرار بگیرد.

این خبر در حال تکمیل است…

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=382543

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر