1

درخواست واشنگتن برای بازگشایی کریدور مهم شمال ایران

  • کد خبر : 382550
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت که کریدور لاچین باید فورا بازگشایی شود.

به گزارش   خبرگزاری افق :وزیر خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: ایالات متحده از جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌خواهد که به همکاری برای حل مسائل باقی مانده از طریق گفت وگوی مستقیم ادامه دهند.

وی افزود: کریدور لاچین باید فورا با مسیرهای اضافی به قره باغ کوهستانی بازگشایی شود.

در همین ارتباط وزارت خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ایالات متحده عمیقاً نگران وخامت سریع وضعیت انسانی در قره باغ است. ما متذکر می‌شویم که تدارکات بشردوستانه در نزدیکی مسیر لاچین و آغدام قرار دارد و درخواست خود را برای باز کردن فوری و همزمان هر دو کریدور برای اجازه عبور تجهیزات بشردوستانه به مردان، زنان و کودکان در قره باغ کوهستانی تکرار می‌کنیم.

این بیانیه می‌افزاید: ما همچنین از رهبران دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌خواهیم از هرگونه اقدامی که تنش‌ها را افزایش می‌دهد، خودداری کنند. استفاده از زور برای حل و فصل اختلافات غیرقابل قبول است.

در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به افزایش تنش‌ها در قفقاز جنوبی، ایالات متحده به حمایت قوی از تلاش‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای حل و فصل مسائل باقی مانده از طریق گفت وگوی مستقیم، با هدف دستیابی به صلحی با عزت و پایدار ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه تاکید کرده است که هرگونه توافق صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید از حقوق و امنیت ساکنان قره باغ محافظت کند.

این بیانیه می‌افزاید: ایالات متحده همچنین تاکید می‌کند که تنها راه پیش رو برای دستیابی به صلح، گفت وگو و عادی سازی روابط بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر اساس احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر است.

به گزارش ایرنا، تنش‌ها بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان از هفته گذشته بالا گرفته است.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان روز پنجشنبه جمهوری آذربایجان را به تجمع نیروها و آرایش جنگی در خط تماس قره باغ و مرز دو کشور متهم کرد.

وزارت خارجه ارمنستان تاکید کرد که اطلاعات مربوط به این موضوع از چند منبع تائید شده است و ایروان علاقه‌ای به تشدید تنش نظامی ندارد و آماده است به تلاش‌ها برای رسیدن به توافق صلح ادامه دهد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اما در مقابل، با رد اظهارات مقام‌های ارمنستان، خواستار پایان دادن ایروان به اقدامات تحریک‌آمیز سیاسی و نظامی شد.

این وزارتخانه افزود: چنین ادعاهایی بخشی از اقدامات فریبکارانه و تحریف‌های سیاسی است.

در همین حال، حکمت حاجی‌اف مشاور سیاست خارجی رئیس جمهور آذربایجان به رویترز گفت که نیروهای مسلح این کشور در حال برگزاری رزمایش‌هایی هستند که از قبل برای آنها برنامه‌ریزی شده بود.

وی ارمنستان را به تمرکز نیروهایش در مرز مشترک و خرید تسلیحات جدید متهم کرد و افزود: راهبرد ما ایجاد بازدارندگی در مقابل تحرکات و اقدامات مسلحانه و نظامی غیرقانونی علیه جمهوری آذربایجان است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=382550

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر