8

مدیریت ‌بازار برنج به نفع مردم با افزایش ۳۰ درصدی واردات

  • کد خبر : 384013
  • ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸

وزارت جهاد کشاورزی معتقد است واردات یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج در سال ۱۴۰۱ در راستای کنترل قیمت برنج در بازار بود که به گفته مردم توانست قیمت بازار را کنترل کند.

به گزارش خبرگزاری افق : «پارسال همین روزها قیمت برنج تا کیلویی ۱۴۰ هزار تومان هم رسید، واقعا تأمین حتی ۱۰ کیلو برنج هم برای ما سخت شده  بود اما الحمدالله این روزها با حقوق بازنشستگی راحت‌تر برنج می‌خریم و سفره‌مان خالی نمی‌ماند» این را خانم میانسالی در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در غرفه عرضه برنج ایرانی می‌گوید‌.

پیش از این، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، احمد خانی نوذری در این‌باره گفت که «با عرضه کافی برنج  از محل تولید داخل و نیز واردات، قیمت‌ها کنترل شد»؛ به منظور «کنترل بازار»، «ضرورت بالا بردن ذخایر استراتژیک» متاثر از جنگ روسیه و اوکراین واردات در سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۰ درصد افزایش یافت، در این میان مردم هم اذعان دارند که قیمت برنج نسبت به سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد کاهش یافته است.

سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج‌ معادل نصف مصرف کشور واردات داریم.

پارسال مصرف برنج خارجی به دلیل گرانی ماکارونی با حذف یارانه آرد کارخانجات در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت، تولید هم به اذعان جواد ساداتی نژاد وزیر وقت جهاد کشاورزی به دلیل خشکسالی ۲۸ درصد افت داشت که اینها نیاز به واردات را بیشتر کرد.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید می‌کند که ۱۵۰ بازرگان و مجموعه تولیدی برنج وارد کردند که سهم واردات هیچکدام آنها بیشتر از ۲۰ درصد نبوده است.

وی تاکید می کند که امسال هم برنامه خاصی برای کنترل واردات در نظر گرفته شده و از این به بعد «صدور مجوز با توجه به شاخص‌های سقف کارت بازرگانی و سابقه واردات، توسط سامانه به شکل سیستمی انجام می‌شود.» سقفی برای واردات تعیین شده و بیشتر از آن نمی توانند وارد کنند.

تولید داخل همواره تحت تاثیر واردات بوده به همین دلیل قانونگذار همواره تلاش کرده که با وضع قوانین و مصوباتی تعادلی بین این دو ایجاد کند، و اینکه بازار چگونه با تولید داخل و واردات تنظیم شود همواره محل بحت کارشناسان بوده است.

ابراهیم مرادزاده، کارشناس کشاورزی، معتقد است که تولید داخل باید در اولویت باشد، هر وارداتی که به تولید داخل و کشاورز داخلی آسیب بزند، بازار را هم از ریل خارج می‌کند و به همین دلیل است که قانونگذار ۴ ماه از مرداد تا آبان واردات برنج را ممنوع کرده است.

اما علی نیازی به نظر میانه‌ای تاکید می‌کند که تولید داخل و واردات دو بال کنترل قیمت بازار است و باید از سیاست‌های صادرات و واردات به موقع استفاده کرد، قوانین تجارت جهانی هم بر همین مبنا ایجاد شده است.

در این میان کارشناسان معتقدند تقویت تولید داخل، تاثیر با ثباتی در کنترل بازار دارد اما واردات هم ابزار مناسبی است که باید در زمان لزوم استفاده کرد، ابتدا باید آمار دقیق از تولید و مصرف مشخص شود، وارد‌کنندگان صلاحیت‌سنجی شوند و محدود به قشرخاصی نباشد، ضمن آنکه سقفی برای هر وارد کننده تعیین شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=384013

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر