3

حضور همسر ایرانی یکی از سفرای کشورهای اروپایی در راس شرکت وارد کننده داروی بیوتکنولوژی

  • کد خبر : 4445
  • ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۳

واردات ۹ قلم داروی بیوتکنولوژی از کشوری که در لیست صادر کنندگان دارو به ایران قرار ندارد همزمان با تولید این قبیل داروها در داخل موضوعی است که محققین حوزه داروهای بایوتک را نگران ساخته و معتقدند دستهایی در پشت پرده این جریان قرار دارد که می خواهد ریشه تولید دارو را بخشکاند. به گزارش […]

واردات ۹ قلم داروی بیوتکنولوژی از کشوری که در لیست صادر کنندگان دارو به ایران قرار ندارد همزمان با تولید این قبیل داروها در داخل موضوعی است که محققین حوزه داروهای بایوتک را نگران ساخته و معتقدند دستهایی در پشت پرده این جریان قرار دارد که می خواهد ریشه تولید دارو را بخشکاند.

به گزارش مهر، از یک سال قبل زمزمه هایی مبنی بر واردات دارو از کشور آرژانتین به گوش می رسد که موجبات نگرانی تولیدکنندگان داروهای بیوتکنولوژی در داخل را فراهم آورده است. زیرا معتقدند تولید این قبیل داروها در کشور حاصل تلاش و مشقت محققین و پژوهشگران جوان کشور است که خود را فدای استقلال کشورشان کرده اند و حالا که دسترنج آنها به ثمر نشسته است، درست نیست که یک شرکت ناشناخته در عرصه دارو با حمایت افرادی در داخل کشورمان بخواهد همان داروهایی را وارد کند که توسط صنایع دارویی در داخل کشور تولید می شود.

دکتر فریدون مهبودی، رئیس شبکه بیوتکنولوژی پزشکی کشور با اشاره به تدوین نقشه جامع سلامت کشور و جایگاهی که برای ایران در افق ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است، افزود: قرار است ایران در این سال ۲ درصد از سهم بازار جهانی فرآورده های بیوتکنولوژی را تامین کند که دستیابی به این امر نیازمند ایجاد زیرساختهای لازم است.

وی ادامه داد: با واردات دارو نمی توان به سهم دو درصدی از بازار جهانی فرآورده های بیوتکنولوژی دست یافت بلکه می بایست زیرساختهای لازم برای تولید دارو در کشور را فراهم آورد.

مهبودی با اشاره به جریانی که قصد واردات دارو از کشور آرژانتین را دارد، گفت: این کشور جزو کشورهای وارد کننده دارو به ایران نیست و این موضوع در تناقض با سیاستهای حمایتی وزارت بهداشت از تولیدات داخل قرار دارد که باید حل شود.

رئیس شبکه بیوتکنولوژی پزشکی کشور با تاکید بر اینکه در جریان واردات دارو از آرژانتین فقط بحث یک کشور مطرح نیست، تصریح کرد: بحث یک تفکر است که وارد جنگ با کشورمان شده است و می خواهد در نقاب تولید دارو، در مقابل جریان صنعت داروی ایران قرار بگیرد و آن را نابود کند.

دکتر سیروس زینلی ، نایب رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران با اشاره به جریانی که قصد مقابله با تولید دارو در کشورمان را دارد، گفت: تجربه نشان داده است که نمی توان به وعده های بیگانه امیدوار بود. دشمن از یک طرف با ترفندهای مختلف ، راههای رشد کشور را بسته است و از طرف دیگر عنوان می کند که می خواهد به تولید دارو در ایران کمک کند.

عضو هیئت علمی انستیتوپاستور ایران با اشاره به حضور همسر ایرانی یکی از سفرای کشورهای اروپایی در راس شرکت وارد کننده ۹ قلم داروی بیوتکنولوژی به کشورمان، افزود: متاسفانه داروهایی مجوز واردات از وزارت بهداشت را گرفته اند که زمینه تولید آنها در داخل فراهم شده است. در حالی که حداقل ۱۰۰ قلم داروی بیوتکنولوژی در دنیا وجود دارد که می توانند نسبت به واردات و تولید آنها در داخل کشور اقدام کنند.

زینلی با اشاره به اینکه شرکتهای دارویی در ایران هنوز نوپا هستند، گفت: متاسفانه به جای اینکه از این صنعت نوپا حمایت شود با ظرافتهای خاصی از فعالیت آنها جلوگیری می شود. به طوریکه در صدور مجوز برای داروهای تولید داخل سنگ اندازی می شود اما در مقابل به راحتی برای واردات دارو مجوز صادر می شود.

عضو هیئت علمی انستیتوپاستور ایران تاکید کرد: ما نگران این موضوع هستیم که حرکت تحقیقاتی در کشور توسط خود حمایت کننده ها تضعیف شود.

زینلی با اشاره به اهمیت استراتژیک دارو و غذا در هر کشوری، افزود: اگر در زمینه تامین این دو محصول دچار مشکل شویم به راحتی توسط دشمنان مورد حمله قرار می گیریم.

از سوی دیگر، دکتر هاله حامدی فر مجری طرح تولید داروی ایرانی ام اس با اشاره به اظهارات مدیرکل داروی وزارت بهداشت که عنوان داشته می خواهیم انحصار تولید دارو در داخل را بشکنیم، گفت: کشوری مثل آمریکا که به بازار آزاد دنیا معروف است، تولید کنندگان دارویی خودش را انحصاری می کند اما در کشور تیتر می زنیم که قدرت را از تولیدکنندگان محصولات هایتک بگیریم.

وی با اشاره به صادرات یکی از محصولات دارویی شرکت سیناژن در سال گذشته که ۳۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است، ادامه داد: مثل اینکه تولید داروهای بیوتکنولوژی در داخل به مذاق برخی مسئولین خوش نمی آید.

حامدی فر افزود: چه توجیهی دارد که بازار دارویی خودمان را به یک وارد کننده تقدیم کنیم که شاید بخواهد تا دو سه سال آینده وارد عرصه تولید داروهای وارداتی در کشورمان شود. اما تجربه نشان داده که این شرکتها به وعده های خود در خصوص انتقال دانش فنی به ایران عمل نمی کنند.

وی با تاکید بر اینکه شرکتهایی دارویی داخلی در چارچوب سیاستهای کلان کشور فعالیت می کنند، افزود: متاسفانه حرکتی در حال انجام است که در تضاد و تناقض با این رویکرد قرار دارد و اگر این چنین نیست دوست داریم ما را توجیه کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=4445

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر