3

واردات نفت خام چین از ایران به بالاترین سطح در ۴ ماه گذشته رسید

  • کد خبر : 48101
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد به‌رغم تحریم‌های ضد ایرانی، میزان واردات نفت خام چین از ایران در ماه اکتبر در مقایسه با ماه قبل، ۱۹ درصد افزایش یافته است.

روزنامه «فایننشیال پست» روز جمعه (۳ آذر) گزارش داد میزان واردات نفت بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا از ایران ماه گذشته به طور میانگین روزانه معادل ۴۵۸ هزار بشکه بوده است که از ماه ژوئن تاکنون در بالاترین سطح قرار دارد.

میزان خرید نفت ایران از سوی چین نیز ۸.۲ درصد از کل واردات نفت خام این کشور در ماه اکتبر را تشکیل می‌دهد.

تفسیر اولیه «شاخص مدیران خرید» که از سوی بانک «اچ. اس. بی. سی.» صورت گرفت نشان می‌دهد میزان تولیدات چین پس از یک دوره ۱۳ ماهه کاهش، در ماه نوامبر با شتاب افزایش یافته است.

نشانه‌های پیشرفت و بهبود در صنایع تولیدی چین بر نیاز این کشور به نفت برای تداوم فعالیت پالایشگاه‌هایش تاکید می‌کند.

جیت یانگ لیم، کارشناس ارشد یک موسسه مستقل مشاوره انرژی موسوم به «فناوری‌های پیشرفته کی بی سی» روز پنج‌شنبه (۲ آذر) در گفتگو با فایننشیال پست تصریح کرد:«بیش‌تر ظرفیت‌پردازش جدید در چین که قرار است اجرایی شود بر اساس استفاده از نفت خام متوسط ترش طراحی شده است، یعنی همان نوعی که ایران آن را عرضه می‌کند.»

هونگ لی، وزیر خارجه چین ۲۹ ژوئن با سرپیچی از تحریم‌های غرب بر ضد ایران اعلام کرد خریداری نفت خام ایران «کاملا موجه و قانونی است.»

رستم قاسمی، وزیر نفت ایران ماه اکتبر با تکذیب گزارش‌هایی که مدعی‌اند میزان تولید و صادرات نفت این کشور به حدود ۲.۷ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است افزود جمهوری اسلامی هنوز هم روزانه ۴ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.

وزیر نفت ایران افزود:«به‌رغم فشارهای غرب برای جلوگیری از فروش نفت خام ایران، این کشور در حال حاضر با حداکثر ظرفیت در حال تولید نفت است.»

امریکا و اتحادیه اروپا در ابتدای سال ۲۰۱۲، دور جدیدی از تحریم‌ها را به بخش‍‌‌‌های نفتی و مالی ایران تحمیل کردند؛ تحریم‌هایی که با هدف جلوگیری از خرید نفت ایران از سوی سایر کشورها و همچنین معامله آن‌ها با بانک مرکزی جمهوری اسلامی وضع شد.

این تحریم‌ها از اوایل تابستان سال ۲۰۱۲ میلادی به اجرا درآمد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا ۱۵ اکتبر برای اعمال دور دیگری از تحریم‌ها بر ضد ایران با یکدیگر به توافق رسیدند.

تحریم‌های طراحی شده از سوی امریکا بر ضد ایران بر اساس اتهام‌های بی‌اساس واشنگتن و متحدانش مبنی بر تلاش جمهوری اسلامی برای پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای‌اش بر این کشور تحمیل شد.

ایران ضمن رد این اتهام‌ها می‌گوید به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) و عضوی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حق استفاده از فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز برخوردار است.

علاوه بر این، با وجود بازرسی‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران، هرگز مدرکی دال بر انحراف برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی به سوی ساخت سلاح هسته‌ای یافت نشده است.

ایران با تامین حدود ۱۲ درصد از میزان مصرف سالیانه نفت چین، در حال حاضر سومین تامین‌کننده نفت خام پکن به شمار می‌رود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=48101

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر