جايگاه ايران و تركيه در تحولات خاورميانه و شمال آفريقا

سعدالله زارعي روزنامه‌نگار و تحليلگر مسائل سياسي و استراتژيك در جلسه هفتگي انصارحزب‌الله در بخش نخست سخنان خود به تشريح كامل ، ژئوپلتيكي، موقعيت تمدني، موقعيت اقتصادي، ‌‌مذهبي، موقعيت توريستي و از حيث زباني و نژادي ايران و تركيه پرداخت و ضمن برشمردن تشابهات و تفاوت‌هاي ‌دو كشور گفت: ايران و تركيه دو كشور بسيار […]

سعدالله زارعي روزنامه‌نگار و تحليلگر مسائل سياسي و استراتژيك در جلسه هفتگي انصارحزب‌الله در بخش نخست سخنان خود به تشريح كامل ، ژئوپلتيكي، موقعيت تمدني، موقعيت اقتصادي، ‌‌مذهبي، موقعيت توريستي و از حيث زباني و نژادي ايران و تركيه پرداخت و ضمن برشمردن تشابهات و تفاوت‌هاي ‌دو كشور گفت: ايران و تركيه دو كشور بسيار مهم در جنوب غربي آسيا محسوب مي‌شوند كه اين اهميت هم از لحاظ سوق‌الجيشي و هم از حيث اثرگذاري بر ساير ملل و دولت‌هاي اسلامي در سطح دنيا است.

زارعي در بخش دوم سخنان خود به تحولات اخير در منطقه اشاره كرد و گفت: تحولات منطقه‌اي از كشور تونس آغاز شد و به سرعت در كشورهاي شمال آفريقا و آسيايي جنوب غربي پيشرفت كرد. در كشور تونس و مصر به سرعت و ظرف يك دوره 2 تا 3 هفته‌اي رژيم‌هاي بن‌علي و مبارك ساقط شدند و بعد به كشورهاي ديگر سرايت كرد كه هنوز ادامه دارد و از گرماي آن هم كاسته نشده است، اما آن سرعتي كه در سقوط مبارك و بن علي اتفاق افتاد، در مورد علي عبدالله صالح و آل خليفه و قذافي صورت نگرفت، در عين حال اين رژيم‌ها در معرض فروپاشي قرار گرفتند و از اقتدار آنها در درون سرزمين‌هايشان به شدت كاسته شد، به‌گونه‌اي كه مي‌توانيم بگوييم امروزه قذافي اساساً بر ليبي حكومت نمي‌كند، صالح نيز همين‌طور و آل خليفه هم حاكم بحرين نيست.

وي با تأكيد بر اينكه اين تحولات يك تحول مردمي است و بيش از هر چيز با واژه مردم شناخته مي‌شود، اظهار داشت: در اين تحولات احزاب شناخته شده و قديمي اين كشورها در ادامه جنبش شركت كردند و در نقطه آغازين و جرقه‌هاي اوليه و هدايت ماجرا نقش برجسته‌اي نداشتند و متن توده‌هاي مردم آغازكننده بودند و اين مسأله در تمامي اين كشورها مشترك است و تفاوتي بين آنان نيست.

* ‌قاطعانه مي‌گوييم كه ‌جنبش‌هاي منطقه ضد‌آمريكايي و ضد‌اسرائيلي است

اين كارشناس مسائل بين‌الملل ادامه داد: اينكه ما مي‌گوييم مردمي هستند، به اين معناست كه اينها يك جريانات درون توده‌اي بودند و اين واكنش‌ها‌ برخاسته از يك برنامه‌ريزي سياسي كه قدرت‌ها بنشينند و برنامه‌ريزي كنند و بر مبناي آن عمل كنند، ‌نبود‌ و به همين دليل است كه مي‌گوييم برخلاف برخي تبليغات، اين انقلاب‌ها فيس‌بوكي و مجازي نبودند.

اين تحليل‌گر مسائل سياسي افزود: شاهد هستيم كه در يمن روزانه تعدادي آدم كشته مي‌شوند، اما حركت متوقف نمي‌شود، در‌حالي‌كه فيس‌بوك هم دايما به آ‌نها مي‌گويد كارشان بي‌فايده است، ولي مي‌بينيم كه اين اعتراضات و تظاهرات در يمن ادامه دارد. نكته دوم اين است كه اين انقلاب‌ها يك انقلاب‌هايي هستند كه عليه نظام‌هاي وابسته به پا خاسته‌اند، البته بعدها خواستند كه عنوان انقلاب‌ها را تغيير دهند و اينكه با قاطعيت مي‌گوييم كه اين جنبش‌ها ضد آمريكايي و ضد اسرائيلي است را خدشه‌دار كنند و بگويند كه ماجراي 25 بهمن تهران كه يك مقدار بسيار كمي از مخالفان جمهوري اسلامي به ميدان آمدند و مثلاً به عنوان اينكه مي‌‌خواهند كار مصري‌ها را در تهران انجام دهند، پس اين جنبش‌ها ضد آمريكايي نيستند. چون حكومت سوريه ضد آمريكايي است و مردم عليه آن تظاهرات كردند.

زارعي با تاكيد بر اينكه اين تجمعات و اعتراضات و تظاهرات ماهيتاً ضد آمريكايي و ضد اسرائيلي هستند، گفت: واقعيت آن است كه هم درباره ايران و هم در مورد سوريه اينها كاريكاتوري درست كردند، نه اينكه يك واقعيت را به نمايش گذاشته باشند، بنابراين يك خصلت مشترك تمام اين انقلاب‌ها اين بود كه اين خيزش‌ها عليه رژيم‌هاي وابسته به آمريكا و همگرا با صهيونيست‌ها بود.

وي افزود: مساله سوم اين است كه اين جنبش‌ها به طور مشترك داراي خاستگاه‌هاي اسلامي بودند و بالاخره در نمازهاي جمعه مردم حرف‌هايشان را زدند و نماز جمعه تابلوي آنها بود. حضرت امام(ره) جمله‌اي دارد كه مي‌فرمايد: نماز بلندترين فريادهاست يعني بهترين تابلو نماز است كه ماهيت يك آ‌دم و جمعيت را نشان مي‌دهد. لذا مصري‌ها در ميدان التحرير، يمني‌ها در ميدان تغيير، بحريني‌ها در ميدان لوءلوء و مردم ليبي در بنغازي و طرابلس و مصراته با نمازجمعه شروع كردند، درحالي‌كه در بعضي از اين كشورها اساسا روز جمعه تعطيل نيست، مثلاً در تونس يكشنبه تعطيل است و اينها حركتشان را از روز جمعه كه روز مباركي بوده و عيد مسلمانان است و عنوان اسلامي دارد و از نماز جمعه كه يك معناي سياسي دارد، آغاز شد و با شعار الله‌اكبر آمدند و خواسته‌هايشان را بيان كردند كه خواسته‌شان هم تغيير نظام سياسي حاكم بوده است.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل خاطرنشان كرد: مساله سوم،‌ مساله ايدئولوژي و اعتقادات اينهاست كه اسلامي است، بنابراين قطعا اين مسير به كوتاه شدن دست استعمار از زندگي مسلمانان مي‌انجامد و اين جنبه سلبي است. روز گذشته مردم در يمن يكپارچه عليه آمريكا شعار مي‌دادند، ‌به خاطر اينكه متوجه شده‌اند كه مانع سرراهشان آمريكاست و قطعا يكي از اهداف اصلي و نتايج اين قيام‌ها قطع شدن دست استعمار از بلاد اسلامي است.

* جمهوري اسلامي بايد‌ در سطح منطقه و بين‌الملل حقوق مسلمانان را احيا كند

وي با تاكيد بر اينكه ما به عنوان جمهوري اسلامي بايستي از موضع طرف مسلمان‌ها وارد بحث شويم و در سطح منطقه و بين‌الملل حقوق مسلمانان را احيا كنيم، اظهار داشت: ‌ما بايد با تحليل دقيق نسبت به تحولات به اين مساله توجه كنيم كه چرا رهبر معظم انقلاب در خطبه‌هاي نماز جمعه پانزدهم بهمن ماه سال گذشته با صراحت از مردم مصر و ساقط شدن نظام مبارك حمايت مي‌كنند، زيرا ايشان مي‌بينند كه اين موج يك ظرفيتي دارد كه اگر به درستي هدايت شود، چهره جهان اسلام و منطقه را به طور كل تغيير مي‌دهد و ايران بايد وارد شود و از اينكه مثلاً رابطه ما با عربستان خراب مي‌شود، نترسد. امروز زمان ورود ما به صحنه است.

اين تحليل‌گر مسائل سياسي افزود: اين تحولات غير از اينكه مسلمان‌ها را عزيز خواهد كرد، آنان را به سمت حاكميت ارزش‌هاي اسلامي سوق مي‌دهد و ما شاهد اسلامي‌تر شدن كشورها در سطح بين‌المللي خواهيم بود.

زارعي اظهارداشت: برحسب اينكه در داخل اين كشورها چه مذهبي حاكم باشد و آن كشور چه سطح از نخبگان اسلامي را داشته باشد، تشكل‌هاي مذهبي، اسلامي، سياسي در اين كشورها چه موقعيت و جايگاهي داشته باشند، فرم نظام‌هاي سياسي تغيير مي‌كند. اينكه ما مي‌گوييم حاكميت ارزش‌هاي اسلامي، ممكن است در يك جا منجر به تشكيل حكومت اسلامي شود و ممكن است نشود. اما يك حكومتي كه به نفع مسلمانان است، سر كار مي‌آيد؛ نظام‌هايي كه اگرچه از اساس اسلامي نيستند اما در عين حال با مردم مسلمان همراهي داشته باشند و حقوق آنان را به رسميت بشناسند، ‌اين گوناگوني دولت‌هاي آينده آنها نه تنها عيب و نقص براي كشورهاي اسلامي نيست بلكه مي‌تواند حسن هم باشد چرا‌كه اين تنوع به هر حال در بين مردم وجود دارد و ما نمي‌توانيم اين تفاوت‌ها را انكار كنيم و به سرعت هم قابل تغيير نيست و بستر زماني را مي‌طلبد تا تغيير يابد و به اين دليل ما خواه ناخواه با گوناگوني حاكميت كشورهاي اسلامي مواجه خواهيم بود و اين پديده بدي هم نيست.

“برخي افراد طعنه مي‌زنند كه ‌بعضي‌ها با اشاره به كشور تركيه مي‌گويند اين كشوري كه شما اين قدر از آن دم مي‌زنيد و از دولت آقاي اردوغان تعريف مي‌كنيد، اين دولت كه به معناي مبناهاي حكومتي كه اسلامگرا نيست و فقط در رفتار هواي مسلمانان را دارد، چرا اين قدر خوشحالي مي‌كنيد كه در تركيه ژنرال‌ها رفته‌اند و لائيك‌ها رفته‌اند و يك حزب اسلامگرا سر كار آمده است. ‌در پاسخ به اينها مي‌گوييم بله، ما به تركيه باتوجه به همه شرايط آن نگاه مي‌كنيم. ما مي‌خواهيم ظرفيت تركيه متعلق به جهان اسلام و نه متعلق به اروپا و غرب و رژيم صهيونيستي باشد. ما مي‌خواهيم تركيه از فلسطين دفاع كند و نه از اسرائيل. ما مي‌خواهيم تركيه هواي مردم عراق را داشته باشد و نه هواي اشغالگران عراقي را و اين چيزي است كه ما از دولت تركيه انتظار داريم “.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل با طرح اين پرسش كه جايگاه ايران و تركيه در تحولات خاورميانه و شمال آفريقا چيست، گفت: اين تحول به ميزاني كه از عمق و اصالت برخوردار است، به ما نزديك‌تر است و به ميزاني كه تحولات شكل فرماليته پيدا مي‌كند و بيشتر تغيير در فرم‌ها و قاعده‌هاست و نه تغيير در رويكردهاي كلان و اساسي و عقيدتي، به تركيه نزديك مي‌شود.

وي افزود: بنابراين مي‌توانيم بگوييم ممكن است در جاهايي اين انقلاب‌ها و خيزش‌ها و حكومت‌ها برآمده ازآنها به مدل ما نزديك‌تر باشد. مثل مصر و در جاهايي ممكن است به نظير ليبي به مدل تركيه نزديك‌تر باشد.

زارعي درباره جايگاه ايران اظهار داشت: در اين ميان ايران يك بازي و روش شفاف و واضحي را در مواجهه با اين جنبش‌‌ها به كار برده و رهبري نيز در خطبه‌هاي نماز جمعه سال گذشته به صراحت آن را بيان داشتند و اخيرا هم اعلام پشتيباني كردند كه سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران نيز در همين چارچوب برنامه‌ريزي شده و پيش مي‌رود.

اين كارشناس مسائل بين الملل با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران به انتخاب ملت‌ها احترام مي‌گذارد، تصريح كرد: اين را ثابت كرده‌ايم و اهل دخالت به اين معنايي كه در دنيا رايج شده نيز نيستيم و معتقديم كه بايد خود مردم چيزي را بخواهند و مديريت كنند.

وي با اشاره ه اينكه اسير توطئه‌ها و فتنه‌هاي آمريكايي و اسرائيلي نشده و نخواهيم شد، گفت: آنجايي كه آمريكا و اسرائيل با دغل‌بازي مي‌خواهند با اسم مردم يك كاري انجام دهند و منافع ملت‌ها را ضايع كنند، ‌هوشيارانه تذكر مي‌دهيم و فريب نمي‌خوريم و شانتاژهاي تبليغاتي هم ما را به سمت انحراف منتقل نمي‌كند.

زارعي اضافه كرد: در مورد سوريه عليرغم هجمه‌هاي تبليغاتي با اين امواج تبليغاتي همراه نشديم، بلكه نشستيم و واقعيت سوريه را ديديم كه در آنجا از مردم خبري نيست و اين يك طراحي توطئه است براي اينكه مي‌دانيم در سوريه رژيم بشاراسد مخالف كمي دارد.

وي افزود: چطور مي‌شود كه تظاهرات در سوريه عددش از 2 هزار نفر فراتر نرفته حال آنكه در مصر و يمن تظاهرات ميليوني است، براي اينكه اگر تظاهرات در سوريه مردمي است، چطور است كه با اينكه چند ميليون نفر مخالف دولت در سوريه هستند، اين مخالفين به ميدان نيامده‌اند.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل تصريح كرد: معلوم مي‌شود اين پروژه، پروژه مخالفين نيست. از طرفي تظاهرات در اين كشور در شهرهاي مرزي كه مخالفين دولت سوريه آن طرف مرزها هستند و از آنها حمايت مي‌كنند، برگزار مي‌شود. مثلا در مرز لبنان با پشتيباني جريان المستقبل، در مرز تركيه با پشتيباني دولت آن كشور، در مرز اردن با پشتيباني دولت اردن و اسرائيلي‌ها هم خيلي از تجمعات حمايت كردند.

وي ادامه داد: بنابراين سياست ايران شفاف است و از مردم به مفهوم كامل آن حمايت كرديم، اما تركيه متاسفانه در اين قضيه بازي ديگري را طراحي كرد، آن هم به اين دليل بود كه تركيه در روند طبيعي احساس كرد كه براي او منافعي زياد وجود ندارد و نمي‌تواند در يك بستر طبيعي به منافع خود دست يابد، مخصوصا وقتي كه يك رقيب قدري نظير ايران وجود دارد، چشم‌ها به سمت تهران دوخته مي‌شود و كسي به آنكارا توجهي نمي‌كند.

زارعي اظهار داشت: از طرفي تجربه هم مربوط به ايران است، پنجه در پنجه رژيم‌هاي وابسته انداختن هم مربوط به ايران است و احترام به راي مردم و برقراري نظم مبتني بر راي مردم و هزينه دادن بابت راي مردم هم مربوط به ايران است و لذا اينها احساس كردند كه در اين روند احتمالا جايگاهي ندارند.

وي تصريح كرد: متاسفانه تركيه‌اي‌ها آمدند و پيوندي با قدرت‌هايي كه به دنبال اثرگذاري بر اين تحولات بودند، زدند و تلاش كردند كه يك جايگاه بين‌المللي و بينابيني براي خود تعريف كنند، يعني در واقع با شعار نه آمريكا نه ايران براي خود جايگاهي دست و پا كنند و توقعشان اين بود كه آمريكايي‌ها و عربستان هم از اين مساله حمايت كنند و از تبليغاتي كه در عرصه بين‌الملل عليه ايران انجام شده، به نوعي استفاده ‌كنند و يك فرم جديدي را ايجاد كرده و با آن فرم جديد جلو بيايند و تحولات را به سمت تركيه سوق دهند.

اين كارشناس مسائل بين‌‌الملل با اشاره به اينكه اقدامات تركيه، گفت: تركيه از يك طرف تماس‌هاي فراواني را به صورت رسمي و غيررسمي برقرار كردند و در تعابير دولتي و رسانه‌اي تلاش كردند كه از ايران حساسيت‌زدايي كنند و بگويند كه ما در مقابل ايران نيستيم و به دنبال اين هستيم كه كمك كنيم تا مردم به حقوق خود برسند؛ وقتي كه وارد مساله سوريه شدند، معلوم شد كه اين بحث نيست و به هر حال ايران هم واكنش‌هايي داشت و آنها هم به ناچار عقب‌نشيني‌هايي در اين مساله داشتند.

* مذاكرت پنهاني مقامات تركيه‌اي با آمريكايي‌ها و صهيونيست‌ها

وي اظهار داشت: از آن طرف تركيه تلاش كرد كه با رژيم‌هايي كه به شدت از اين تحولات نگران بودند، ارتباطاتي برقرار كند، از جمله با عربستان و كويت و عمان و امثال آنها و به آنها بگويد كه حاضريم مشكل را حل كنيم، شما كمك كنيد ما حل مي‌كنيم كه آقاي داووداغلو سفري به آمريكا انجام داد و در آنجا مذاكراتي كردند و آمريكايي‌ها هم قول دادند كه به تركيه در ايفاي اين نقش كمك كنند و البته كمك‌هايي هم كردند.

زارعي با اشاره به فعاليت ماه‌هاي اخير داوود اغلو و اردوغان، اظهار داشت: اين اقدامات در اين چارچوب قابل تحليل و تفسير است و احتمالا مذاكراتي بين اسرائيل و تركيه هم انجام شده مبني بر اينكه شما هم در يك چارچوبي كمك كنيد ما جريان اخوان‌المسلمين را هدايت مي‌كنيم، البته اين حرف ظاهرا به طور مشترك بين نمايندگان اردوغان با آمريكايي‌ها و اسرائيلي‌ها به نوعي مطرح شده است كه شما نگران اخوان‌المسلمين نباشيد، ما آنها را مديريت مي‌كنيم و به سمتي سوق مي‌دهيم كه دولتي اگر شكل دادند، اين دولت در نقطه مقابل آمريكا نباشد و اگر اخواني‌ها به قدرت برسند، به پيمان كمپ ديويد پايبند خواهند بود و اسرائيل از زاويه نگران نباشيد.

وي ادامه داد: يعني يك وضعيت بين‌المللي و منطقه‌اي ايجاد كنند و تركيه به عنوان محور تحولات، اين تحولات را به سمتي سوق بدهد كه به تعبير ما نه سيخ بسوزد و نه كباب. يعني تغييراتي ايجاد شود به طوري كه قذافي و صالح بروند و به جاي اينها نظام‌هايي سر كار بيايند كه‌ كنترل شده‌ باشند و آنچه ‌در ايران اتفاق افتاد و نگراني اسرائيل و آمريكا و رژيم عربستان است، در آنجاها تكرار نشود.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل تاكيد كرد: اين تلاش در ماه‌هاي گذشته مخصوصا قبل از شروع تيرماه بسيار گسترده بوده و به نظر مي‌آمد كه نتايجي هم از اين گرفته مي‌شود و تركيه در يك جايگاهي در اين بخش دست پيدا مي‌كند اما به مرور نشانه‌هايي ظاهر شد كه نشان داد تركيه نتوانسته اين پروژه را عليرغم حمايت ضمني كه در سطح منطقه و بين‌الملل شده را به جايي برساند.

وي اضافه كرد: نشانه‌ها اين بود كه آمريكايي‌‌ها در يكي دو هفته اخير نسبت به اخوان‌المسلمين و به قدرت رسيدن آنان حساسيت‌هايشان بروز ‌دادند و مخالفت با اخوان‌المسلمين دو مرتبه در رسانه‌ها و بيانات آمريكايي‌ها به شدت ديده ‌شد؛ مناسبات تركيه و عربستان هم نشان مي‌دهد كه يك بي‌اعتمادي‌هاي جدي نسبت به موفقيت‌ها طرح تركيه در اين تحولات ديده مي‌شود و لذا عربستان به طور مستقيم وارد پروژه يمن شده و در روزهاي اخير عربستاني‌ها سعي كردند كه تصاويري از عبدالله صالح پخش شود، به عنوان اينكه برمي‌گردد و از آن طرف شوراي همكاري خليج فارس، مجدد عليرغم طرح تركيه فعال شد.

زارعي با اشاره به طرح تركيه، گفت: اين طرح مبني بر اين بود كه شوراي همكاري اجمالا از ادامه اين روند چشم‌پوشي كند و عربستان دست از صالح و خاندان الاحر بردارد، اما الان مي‌بينيم كه دوباره اينها فعال شده‌اند و خود اين مساله نشان مي‌دهد كه اين طرح شكست خورده است.

وي با بيان اينكه طي 7-8 روز گذشته فشار تركيه روي سوريه به شدت كم شده، اظهار داشت: ديگر اردوغان حرف‌هاي قبلي را نمي‌زند و از سوري‌هاي معارض دعوت نمي‌كند كه از سوريه وارد تركيه شده و به اردوگاه آنتاليا بروند و اين نشان مي‌دهد كه از اين پروژه فاصله گرفته‌اند و مجموعا نشان دهنده اين است كه اين طرح با شكست مواجه شده است به تناسب اين مساله تركيه هم تلاش كرده كه از ما رفع نگراني كند و بگويد كه با شما هستيم.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل ادامه داد: طرح موازي‌سازي يك جريان با محوريت تركيه و با تدارك بين‌المللي و منطقه‌اي به هم خورده و ما شاهد عادي‌تر شدن اوضاع در سطح انقلاب‌ها و جنبش‌ها هستيم و در شرايطي كه اين طرح شكست خورده است، شاهد حركت گسترده‌تر مردم در ليبي به سمت طرابلس و تمام كردن كار در آنجا هستيم و در يمن و بحرين شاهد تشديد حركات هستيم و در يك جمله مي‌توانيم بگوييم طرح بين‌المللي و منطقه‌اي با محوريت تركيه شكست خورده و بستر براي ادامه حركت در مجموع فراهم است منتها ما به عنوان جمهوري اسلامي نمي‌خواهيم تركيه شكست بخورد. ما مي‌خواهيم تركيه نه بر مبناي يك طرح بين‌المللي و منطقه‌اي و با مشاركت كساني كه در ظلمي كه به مردم اين منطقه در ده‌ها سال گذشته رفته است، سهيم و شريك هستند بلكه در يك طرح ملي تركيه،‌ ليبي در خاورميانه فعال باشد و در پروسه تحولات منطقه‌اي به عنوان يك نقطه مثبت و تسريع كننده و تقويتي و نه در يك موقيعت ترمز عمل كند.

وي تصريح كرد: مي‌دانيم كه تركيه واسطه خوبي است براي اينكه جمهوري اسلامي ايران در سطح جهان اسلام بتواند طرح‌هاي اسلامگرايانه را به پيش ببرد و ما از اينكه نمونه تركيه در جاي ديگر تكرار شود نگران نيستيم و مدل تركيه را در نقطه مقابل مدل انقلاب اسلامي نمي‌دانيم به خاطر اينكه معتقديم كه جمهوري اسلامي ايران با مفهومي كه در ايران مستقر شده با توجه عنصر قومي-ايدئولوژيكي كه در ايران منحصر به فرد است و همه مسلمانان دنيا آرزو مي‌كنند كه چنين موقعيت ويژه‌اي كه در ايران به نام ولايت فقيه است را داشته باشند و ندارند.

زارعي در پايان گفت: ممكن است مدل جمهوري اسلامي در جاي ديگري قابل تكرار نباشد اما مدل‌هاي نزديك به جمهوري اسلامي با فاصله‌ها و تفاوت‌هاي مختلف در كشورهاي اسلامي و در سطح بين‌المللي ممكن است و ما از اين حكومت‌هاي ممكن قطعا حمايت مي‌كنيم كما اينكه از به قدرت رسيدن اسلامگراها در تركيه استقبال كرديم و هنوز هم آنها را از خودمان مي‌دانيم از روي كار آمدن مدل اسلامگرايي مصر هم حمايت مي‌زنيم و لازم نيست مدل مصر با مدل ايران كاملا تطبيق داشته باشد چرا‌كه در آنجا شرايط انقلاب ايران وجود ندارد.

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ،






*


آخرین اخبار