6

ارزشیابی توصیفی قبولی ابتدایی‌ها را افزایش داده است

  • کد خبر : 6089
  • ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۹:۴۲

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به طرح ارزش‌یابی توصیفی در مقطع ابتدایی، گفت:در این طرح فرآیند یادگیری دانش‌آموزان، ارزیابی توانمندی آنها در همان زمان یادگیری اتفاق می‌افتد؛ لذا معلم می‌تواند با سنجش میزان یادگیری دانش‌آموزان نقاط ضعف و قوت وی را مشخص و نسبت به رفع به موقع آن اقدام کند. […]

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به طرح ارزش‌یابی توصیفی در مقطع ابتدایی، گفت:در این طرح فرآیند یادگیری دانش‌آموزان، ارزیابی توانمندی آنها در همان زمان یادگیری اتفاق می‌افتد؛ لذا معلم می‌تواند با سنجش میزان یادگیری دانش‌آموزان نقاط ضعف و قوت وی را مشخص و نسبت به رفع به موقع آن اقدام کند.

مهدی نوید ادهم در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یکی از امتیازات ارزشیابی توصیفی نسبت به ارزشیابی تراکمی این است که سنجش و ارزیابی یادگیری به پایان ثلث یا ترم تحصیلی موکول نمی شود لذا مردودی به معنای گذشته در پایه‌های تحصیلی رخ نمی دهد‌اظهار کرد: با برگزاری کلاس‌های جبرانی و تقویتی موارد ضعف دانش‌آموزان در زمان آموزش رفع و نقاص مثبت آموزش آنها تقویت می‌شود.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: با اینکه مردودی به معنای گذشته با اجرای طرح ارزشیابی توصیفی از بین رفته اما در مواردی که آنهم بسیار نادر است و چنانچه دانش‌آموز نتواند فرایند یادگیری را بر اساس استانداردهای تعریف شده در این طرح بگذراند با تصمصم شورای معلمان حق ورود به پایه بالاتر را نخواهد داشت و پایه تحصیلی برای این دانش‌آموز تکرار می‌شود.

نوید با بیان اینکه صلاحیت حرفه‌ای معلمان در طرح ارزشیابی توصیفی از نکات با اهمیت اجرای این طرح است یادآورشد: روش تدریس و توانمندی معلمان در نحوه ارزشیابی توصیفی از موادی است که مورد تاکید قرار گرفته و به عنوان مثال چنانچه در پایان سال تحصیلی مشخص شود که۷۰ درصد دانش‌آموزان نمره قبولی کسب نکرده‌اند نمی‌توان گفت که مشکل از یادگیری آنها بوده، چرا که روش تدریس دارای کاستی‌هایی بوده که باید نسبت به رفع آن اقدام شود.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر معلمی احساس کند که روش تدریس و آموزش وی در فرایند یادگیری موثر نیست باید نسبت به تغییر و ارتقا روش تدریس خود اقدام کند که شرایط ارتقا آموزش‌ها نیز در وزارت آموزش و پروزش فراهم است.

وی با بیان ادامه داد: با توجه به متغیر بودن روش‌های تدریس در طرح ارزشیابی توصیفی لحاظ نمره در فرایند ورود از یک دوره به دوره دیگر همچنان برقرار است و برای ورود دانش‌آموزان از یک دوره تحصیلی به دوره بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، بهتر شدن یادگیری، از بین رفتن استرس و اضطراب امتحانات پایان سال را از نتایج مهم و مثبت ارزشیابی توصیفی برشمرد و خاطرنشان کرد: پروژه تحقیقاتی بررسی نتایج این طرح در حال انجام است اما هنوز نهایی نشده این در حالیست که مشاهدات و اثرات این طرح نشان می دهد در پایه‌هایی که این طرح اجرا شده آمار قبولی دانش‌آموزان بالا رفته است.

به گفته نوید این طرح در پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی اجرایی می‌شود و از سال تحصیلی آینده اجرای آن که در۳۰ درصد پایه چهارم انجام و به ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد.

نوید ادهم در مورد تسری ارزشیابی توصیفی در مقاطع بالاتر از جمله راهنمایی نیز، گفت: برنامه‌ای برای تسری این طرح در مقاطع بالاتر نداریم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=6089

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر