3

ماجرای دفن ایران‌شناس آمریکایی/موافقان و مخالفان دفن “ریچاردفرای” در اصفهان

  • کد خبر : 124763
  • ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱

طی هفته‌های اخیر مرگ ایران‌شناسی به نام “ریچاردفرای” در خروجی سایت‌های مختلف قرار گرفت اما آنچه که بیش از پیش مساله‌دار شد محل دفن این مشرق‌شناس بود که حرف و حدیث های زیادی با خود به همراه داشت زیرا بر اساس وصیت‌نامه و وعده رئیس جمهور پیشین کشورمان قرار بود وی در کنار زاینده‌رود استان اصفهان به خاک سپرده شود.

 به گزارش خبرگزاری خانه ملت،‌ “ریچارد فرای” ایران‌شناس و شرق‌شناسی بود که گفته می‌شود بیش از ۷۰ سال از زندگی‌اش را صرف مطالعه و پژوهش درباره تاریخ و فرهنگ ایران کرده است؛ وی که در ۸ فروردین سال جاری از دنیا رفت، در زمان حیات خود از احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان خواست پیکر وی را بعد از مرگ در کنار پوپ که قبرش در کنار زاینده رود است، دفن کنند.

 بر اساس این گزارش اکنون از مرگ این ایران‌شناس دو هفته‌ای می‌گذرد جمعی از مردم  و مسئولان مخالفت‌هایی نسبت به دفن وی در کنار زاینده رود داشته و معتقدند که وی در دوره‌ای از زمان حیات خویش جاسوس سیا بوده به همین جهت الزامی بر دفن آن در کنار زاینده رود استان اصفهان وجود ندارد.

 از سویی دیگر دفن “ریچارد فرای” در اصفهان موافقانی هم دارد، آنها نیز بر این باورند که دفن وی در اصفهان نه تنها هیچ اثر مخربی ندارد بلکه فرهنگی بودن ایرانیان را به ملل مختلف ثابت می‌کند.

 در این گزارش نظرات عده‌ای از مخالفان و موافقان نسبت به دفن “ریچاردفرای” در کنار زاینده رود استان اصفهان را جویا شدیم.

 طالبیان:

 دفن “فرای” در اصفهان، فرهنگی بودن ایرانیان را به ملل مختلف ثابت می‌کند

 

معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با بیان اینکه ریچاردفرای شخصیتی فرهنگی بوده که خدمات علمی خوبی در زمان خود درباره ایران ارایه کرد، گفت: بدون‌شک دفن وی باعث می‌شود تا دیگر ملل متوجه فرهنگی بودن کشورمان شوند.

 محمدحسن طالبیان، درباره دفن ریچارد فرای در کنار زاینده رود استان اصفهان، افزود: ریچارد فرای ایران‌شناسی بود که سال‌ها روی مسایل فرهنگی کشورمان کار کرده و خدمات علمی خوبی هم ارایه کرده است.

 وی ادامه داد: من به عنوان معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به دفن ریچارد فرای در کنار زاینده‌رود موضع موافقی دارم زیرا این کار باعث می‌شود تا دیگر ملل‌ متوجه فرهنگی بودن کشورمان شوند البته این موضوع شخصی است و ربطی به موضع رسمی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ندارد.

 معاون سازمان میراث فرهنگی، با بیان اینکه ریچاردفرای دفاعیات خوب وکارشناسی نسبت به ایران داشته است،‌ تصریح کرد: ایران کشوری فرهنگی است و همه فرهنگ‌ها را در درون خود جای داده است بر این اساس دفن ایران‌شناسی همچون ریچاردفرای حائز اهمیت است.

 طالبیان، تاکید کرد: به طور حتم ریچاردفرای شخصیتی فرهنگی بود که در زمان خود، صحبت‌ها و دفاعیات خوبی از ایران داشته؛ وی خدمات خوبی نسبت به فرهنگ این کشور نیز انجام داده که بدون‌شک این امر بر کسی پوشیده نیست.

 وی درباره طرح موضوعاتی مبنی بر جاسوس بودن ریچارد فرای، گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم.

 معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: البته باید دفن ریچارد فرای را از تبعات مختلف امنیتی و اجتماعی مورد بررسی قرار داد و مسئولان اعم از استاندار و نمایندگان مجلس باید دیدگاه‌های خود را به دولت ارایه دهند تا تصمیم درستی درباره دفن وی در استان اصفهان اتخاذ شود.

  طباطبائی نائینی:

 دفن “ریچاردفرای” در اصفهان اثر مخربی بر فرهنگ کشور ندارد

 

 

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان مجلس، با بیان اینکه دفن مستشرقین در اصفهان از لحاظ فرهنگی نقطه منفی برای کشور نیست، گفت: در گذشته نیز مستشرقینی در استان اصفهان دفن شدند که در طول این سال‌ها این اقدام هیچ اثر مخربی بر فرهنگ کشور نداشته است.

 حمیدرضا طباطبائی نائینی‌ درباره دفن ریچاردفرای در استان اصفهان، افزود: واقعیت آن است که مسئولان کشور در سفر به برخی کشورها در جهت ارتباطات بین‌المللی، تعهداتی را می‌دهند که اگر این وعده‌ها خلاف موازین شرعی و قانون اساسی نباشد لازم است تا شکل اجرایی به خود گیرد.

 نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی،‌ ادامه داد: احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق کشور در سفری به نیویورک به ریچاردفرای وعده‌ای مبنی بر دفن وی در کنار زاینده‌رود را داده بود که به نظر می‌رسد اکنون منعی برای دفن وی وجود ندارد.

 این نماینده مردم در مجلس نهم‌،‌ با یادآوری دفن مستشرقین در استان اصفهان،‌ تصریح کرد: در گذشته نیز یکی از مستشرقان در استان اصفهان دفن شد که در طول این سال‌ها این اقدام هیچ اثر مخربی بر فرهنگ کشور نداشته است.

 طباطبائی نائینی تصریح کرد: بدون‌شک دفن مستشرقین در اصفهان از لحاظ فرهنگی نقطه منفی را به دنبال ندارد و نمی‌توان این کار را اقدامی مخرب یا نقطه ضعفی نسبت به مسایل فرهنگی کشور دانست.

 وی با یادآوری فعالیت‌های علمی ریچاردفرای در زمینه شناسایی فرهنگ ایران، تاکید کرد:‌ بدیهی است نفس کار یعنی دفن ریچاردفرای در اصفهان مخرب نیست و نمی‌توان ایرادی بر آن وارد ساخت.

 عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان مجلس شورای اسلامی،‌ گفت: البته ناگفته نماند که وزارت خارجه باید با کمی تامل، نسبت به دفن ریچاردفرای، همه جوانب را درنظر گیرد به گونه‌ای که غربی‌ها این اقدام را نقطه ضعفی برای کشورمان تلقی نکنند.

 حاجی‌دلیگانی مطرح کرد:

 منکر خدمات “فرای” به ایران نیستیم/جلوگیری از سوء‌استفاده غرب‌زدگان، دلیل مخالفت با دفن “فرای” در اصفهان

 

 

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان مجلس، با یادآوری خدمات ریچاردفرای در زمان حیات خود به ایران، افزود: علی‌رغم این مهم، اما از رئیس جمهور درخواست کردیم جلوی دفن وی در استان اصفهان گرفته شود تا ‌افراد سرسپرده غرب‌زده نتوانند از عنوان و دفن وی در کشور سوءاستفاده کنند.

 

حسین‌علی حاجی‌دلیگانی،‌ ضمن مخالفت با دفن ریچاردفرای در کنار زاینده رود استان اصفهان،‌ افزود: با توجه به مخالفت جمعی از نمایندگان استان اصفهان روز گذشته‌ای نامه‌ای به رئیس جمهور جهت جلوگیری از دفن ریچاردفرای به امضای ۸ نفر از نمایندگان این استان نوشته شد.

 

نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه واکنش مردم استان اصفهان نسبت به دفن ریچارد فرای بسیار شدید بوده است، ادامه داد: مردمی که ۲۳ هزار شهید را تقدیم انقلاب کردند و با ایستادگی در مقابل استکبار ‌از جان و مال خود برای دفاع از این کشور و انقلاب گذشتند حال اجازه نخواهند داد ریچارد فرای در این استان دفن شود.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد:‌ علی‌رغم آنکه ریچاردفرای خدماتی را در زمان حیات خود نسبت به کشور انجام داده است اما در اصل این موضوع که وی زمانی جاسوس بوده و خود نیز نسبت به این امر اعتراف کرده، تردیدی وجود ندارد.

 

وی یادآور شد: بدون‌شک ما نمی‌خواهیم در آینده، ‌افراد سرسپرده غرب‌زده بخواهند از عنوان و دفن ریچاردفرای در استان اصفهان سوءاستفاده کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان مجلس شورای اسلامی،‌ گفت: در نامه‌ مذکور، از رئیس‌جمهور درخواست کردیم تا به وزارتخانه‌های اطلاعات و خارجه و همچنین سازمان میراث فرهنگی دستور دهند تا از دفن ریچارد فرای در استان اصفهان جلوگیری شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=124763

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر