3

خسارات ۷۰ میلیاردی ریالی ناشی از سیل در رامیان

  • کد خبر : 130309
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹

مدیر جهاد کشاورزی رامیان گفت: میزان خسارات وارده ناشی از بارش تگرگ و جاری شدن سیل در سطح شهرستان رامیان از مرز ۷ میلیارد تومان گذشت.

حمزه مهاجروطن امشب در جمع گروهی از مسئولان و کشاورزان شهرستان رامیان، اظهار داشت: با حضور کارشناسان در جاهای مختلف شهرستان و بررسی آسیب‎های ناشی از سیل پنج‎شنبه هشتم خرداد ماه جاری بر محصولات کشاورزی و تاسیسات و زیرساخت‎های مربوط به این بخش میزان خسارات وارده ۷ میلیارد و ۴۲۳ میلیون تومان تخمین زده شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین خسارات وارده بر محصولات کشاورزی در نقاط شمالی شهرستان حوالی روستاهای «توران فارس»، «توران ترک»، «تاتار سفلی» و همچنین شهر تاتار علیا بوده که محصولاتی نظیر گندم، کلزا و انواع صیفی جات مثل گوجه و خیار آسیب جدی دیده‎اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رامیان اضافه کرد: خسارات نقاط شمالی شهرتان و به ویژه نقاط جنگلی و کوهستانی شهر رامیان بیشتر شامل زیرساخت و تاسیساتی نظیر آب‎بندان‎ها، کانال‎های آبی، جاده‎های بین مزارع، پل‎ها و قنات‎ها بوده که گزارش‎هایی به صورت مستند، مکتوب و مصور تهیه و به استان ارسال شده تا در تعامل مسئولان استانی با مسئولان کشوری مشکلات موجود به نحو مقتضی و به نفع کشاورزانی که متضرر شده‎اند، حل شود.

برداشت گندم در ۱۵ هزار هکتار از اراضی رامیان آغاز شد

مهاجروطن اضافه کرد: برداشت گندم در سطح ۱۴۵ هزار هکتار از اراضی منطقه شامل ۱۴ هزار هکتار گندم آبی و یک  هزار هکتار گندم دیم آغاز و پیش بینی می شود ۴۴ هزار تن محصول برداشت و چهار مرکز خرید شامل شرکت تعاونی‎های روستایی «رامیان»، «خان ببین»، دارکلاته و «قره‎قاچ» به همراه یک بخش با مدیریت و نظارت اداره غله استان در محدوده سعدآباد فندرسک اقدام به خرید گندم به قیمت تضمینی و از پیش تعیین شده هر کیلو یک‎هزار و ۵۰ تومان و کلزا به قیمت تضمینی یکهزار و ۹۰۰ تومان کنند.

وی سطح زیر کشت کلزا در شهرستان رامیان را یک‎هزار و ۲۰۰ هکتار اعلام و اضافه کرد: ۹۰ درصد کلزای شهرستان جمع‎آوری و میانگین برداشت در هر واحد هکتار یک تن بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رامیان ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰  دستگاه کمباین در سطح شهرستان مشغول کار هستند که از این تعداد ۵۲ دستگاه مربوط به کشاورزان منطقه است ضمن اینکه مستهلک بودن کمباین‎ها و هدر رفتن بخشی از محصول گندم، کلزا و جو یکی از دغدغه‎های کشاورزان است.

۳ هزار و  ۵۰۰ هکتار باغ در رامیان وجود دارد

مهاجروطن با اشاره به اینکه در سطح شهرستان رامیان ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ از انواع شلیل، هلو، مرکبات، گردو و آلو وجود دارد، گفت: امسال ۱۰ درصد افزایش باغ در منطقه داشته‎ایم و برداشت هلوی ۶۰ روزه آغاز و میانگین برداشت بین ۱۵ تا ۱۷ تن در واحد هکتار است و قیمت هم در مقایسه با سال‎های قبل و نسبت به سایر محصولات کشاورزی خوب، مقرون به صرفه و مورد رضایت باغداران است.

به گزارش فارس؛ بارش شدید باران از ساعت حدود ۱۵ عصر روز پنج‎شنبه (هشتم خردادماه) در ارتفاعات شهرستان‌های علی‎آبادکتول، رامیان، آزادشهر، گالیکش و مینودشت، موجب جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌های «زرین‎گل»، «محمدآباد» (علی‎آبادکتول) «قره‎چای» (رامیان) و «خرمارود» در آزادشهر شد.

بر اثر این سیلاب، پل «گل رامیان» تخریب، پل ورودی «فاضل آباد» و پل «قره‎قاچ» در محور اصلی زیر سیلاب قرار گرفت و موجب مسدود شدن محور گرگان – آزادشهر شده است.

در محور «خوش ییلاق» بارندگی شدید به همراه جاری شدن گل و لای در سطح جاده موجب مسدود شدن راه و تگرگ در شهرهای آزادشهر و مینودشت خسارات فراوان به محصولات زراعی وارد کرده است.

با هماهنگی‎های به عمل آمده تجهیزات و ماشین‎آلات مورد نیاز در منطقه مستقر و نسبت به بازگشایی محورهای مواصلاتی و جابجایی و امدادرسانی در راه ماندگان اقدام شده است.

در حال حاضر راه «خوش ییلاق» به طور کامل باز و راه محور روستایی «محمدآباد» علی‎آبادکتول و «النگ رامیان» مسدود و راه اصلی گرگان آزادشهر و الباقی راه‎های استان باز است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=130309

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر