1

گروه‌های تروریستی در سوریه طعم شکست را چشیدند

  • کد خبر : 131390
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۳

“ریشه بحران‌آفرینی تازه تروریست‌های تکفیری” در عراق شب گذشته (۲۱ خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور “سعدالله زارعی” کارشناس مسائل غرب آسیا و خامنه خبرنگار صدا و سیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چگونه ممکن است در عرض کمتر از ۱ روز استان ۳ میلیون نفری نینوا سقوط کند؟ گفت: نینوا، الانبار و صلاح‌الدین در زمره استان‌های غرب عراق به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه استان‌های غربی عراق شامل نینوا، الانبار و صلاح‌الدین از نظر وسعت یک سوم عراق را در بر می‌گیرد، افزود: بخش اعظمی از این استان‌ها خالی از سکنه و بیابانی است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه این ۳ استان سنی‌نشین هستند و در طول دوره رژیم صدام و رژیم‌های قبل از آن با جمعیت ۲۰ درصد عراق بر کل این کشور حاکم بوده‌اند، خاطر نشان کرد: این مناطق در یک دوره ۸۰۰ ساله طی سیطره کسانی بود که در این مناطق زندگی می‌کردند.

زارعی با بیان اینکه به همین نسبت ظلم‌هایی در حق شیعیان و کردها در مناطق جنوبی و شرقی عراق شده بود، اظهار داشت: نمونه‌های آن در تاریخ سیاسی عراق قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه آنها باید سهم خود را در ساختار سیاسی عراق باز می‌گرداندند، افزود: داعش به دروغ ادعای مذهبی می‌کند بنابراین جالب این است که نمادهای تاریخی را برای خود انتخاب می‌کند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا خاطر نشان کرد: رهبر این جریان اسمش ابوبکر نیست و پسوند البغدادی هم ندارد این درحالی است که اسم واقعی او “ابراهیم البدری” است و قبل از او نیز فرد دیگری با نام جعلی “عمر البغدادی” رهبر داعش بود که این نام‌ها اسامی واقعی آنها نبود.

زارعی با بیان اینکه آنها پرچم سیاه را انتخاب کردند و می‌خواستند این‌گونه القا کنند که احیاکننده مجد و عظمت گذشته هستند، افزود: داعش از ضعف استان‌های سنی‌نشین استفاده کرد و ضعف نخست این استان‌ها این بود که مردم این منطقه اعتراض داشتند و عربستان توانست بذر نفاق و اختلاف را بپاشاند و با استفاده از ۳ عنصر پول، سلاح و رسانه هدف خود را به پیش ببرد.

وی با شاره به اینکه تعداد گروهک‌های تروریستی در سوریه و عراق زیاد نیست، گفت: براساس شواهد و قرائن تعداد آنها در کل عراق از چند هزار نفر فراتر نمی‌رود اما بنا به دلایلی برخی خلاءها در داخل سیستم عراق نفوذ کردند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه عراق کشوری است که در آن طوایف مختلفی حضور دارند، ادامه داد: از طوایف مختلف در ارتش این کشور حضور دارند. داعش در داخل سیستم عراق نفوذ پیدا کرده است و ارتش عراق به لحاظ ساختاری آمادگی مواجه  با جریانات این چنینی را ندارد.

وی با بیان اینکه داعش در این منطقه استقرار پیدا کرده است، اظهار داشت: نیروهای ارتش عراق که در این استان‌ها حضور داشته‌اند به لحاظ ساختاری توان مقابله با گروه‌های تروریستی را ندارند و داعش در این استان‌ها از خلاء استفاده کرد و دست به اقدامات تروریستی زد.

*داعش از خلاء موجود در استانهای اشغال شده استفاده کرد

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا گروه‌های تروریستی این مقطع زمانی را برای انجام عملیات تروریستی انتخاب کرده‌اند؟ گفت: جریان‌های تکفیری در ماه‌های اخیر شاهد ۴ شکست سنگین در منطقه بوده است به طوری که شکست نخست آنها در افغانستان بوده است.

وی با اشاره به اینکه پیروزی “عبدالله عبدالله” در انتخابات افغانستان یک شکست بزرگ برای گروه‌های تکفیری به حساب می‌آید، اظهار داشت: شکست دوم گروه‌های تروریستی در عراق است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه بعد از لشگرکشی آمریکا به بغداد و سقوط صدام جوخه‌های ترور در عراق تشکیل شد، گفت: این گروه‌های تروریستی اقدام به ترور شیعیان و سنیان کردند اما در انتخابات اخیر این کشور شاهد پیروزی کسانی هستیم که حقشان پیروزی بوده است.

زارعی با اشاره به اینکه از حدود ۳۲۸ کرسی پارلمان عراق حداقل ۲۵۰ کرسی در اختیار گروه‌های جهادی و مبارز بوده است، افزود: آنها توقع داشتند با جوخه‌های ترور عملا حکومت را بدست بگیرند، اما موفق نشدند.

*گروه‌های تروریستی در سوریه طعم تلخ شکست را چشیدند

وی با اشاره به شکست سوم گروه‌های تروریستی در سوریه اضافه کرد: گروه‌های تروریستی در سوریه طعم تلخ شکست را چشیدند به طوری که مردم در انتخابات مشارکت ۷۴ درصدی داشتند و بشار اسد پیروزی ۸۹ درصدی را حاصل کرد.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به شکست چهارم گروه‌های تروریستی در مصر خاطر نشان کرد: در مصر اسلام‌گرایان شکست خوردند که ما از این بابت متأسف هستیم اما از سوی دیگر هم نیز تکفیری‌ها هم نیز با شکست مواجه شدند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه جریاناتی که بیداری اسلامی را در منطقه وجهان برنمی‌تابند مایل هستند با استفاده از زور در عراق تغییر ایجاد کنند.

زارعی افزود: دبیرکل اتحادیه عرب ضمن اینکه اقدامات داعش را محکوم می‌کند می‌گوید که در کنار دولت عراق است به طوری که مدعی است که خواهان تفاهم در عراق است.

*داعش در عراق از خلاء قدرت در استان‌های سنی نشین استفاده کرد

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آینده عراق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ خاطر نشان کرد: داعش در عراق از خلاء قدرت در استان‌های سنی نشین استفاده کرد این در حالی است که این خلاء در استان‌های شیعه نشین وجود ندارد.

*گروه‌های تروریستی در مناطق شیعه‌نشین نتوانستند عملیات نظامی انجام دهند

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه داعش از اختلافات موجود و ضعف ساختاری ارتش عراق در این منطقه استفاده کرد، ادامه داد: گروه‌های تروریستی در مناطق شیعه‌نشین نتوانستند عملیات نظامی انجام دهند.

زارعی با اشاره به مناطق کردنشین عراق گفت: آنها نمی‌توانند در مناطق کردنشین اقدامات اینچنینی انجام دهند بنابراین جولانگاه آنها در همین ۳ استان است.

*ضرورت بازسازی دستگاه امنیتی و ارتش عراق

وی با اشاره به ضرورت بازسازی ارتش عراق ادامه داد: این امکان وجود دارد که دستگاه امنیتی و ارتش عراق مورد بازسازی قرار بگیرد به طوری که نخست وزیر عراق و شخصیت‌های سیاسی بر این نکته تأکید دارند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه در طول ۱۰ سال گذشته جریانات تروریستی جز اقدامات امنیتی عملیات نظامی نتوانسته‌اند در مناطق شیعه‌نشین انجام دهند، افزود: دستگاه نظارتی امنیتی در عراق مبتنی بر تحولات پس از سقوط صدام نیست.

زارعی با بیان اینکه ارتش جدید با نیروهای جدید باید در عراق شکل بگیرد، افزود: از خرداد ماه سال گذشته تاکنون تروریست و جریان‌های تکفیر در سوریه دست‌آوردی نداشته‌اند بلکه برعکس تمامی پیروزی‌ها متعلق به ارتش و ملت سوریه بوده است.

*داعش در عراق تاب مقاومت ندارد/ شکست تروریسم در عراق امری قطعی اما زمانبر است

وی با تأکید بر اینکه داعش در عراق تاب مقاومت ندارد، افزود: جریان‌ ترور و افراطی‌گری آمیخته با توده‌های مردم هستند. شکست تروریسم در عراق امری قطعی اما زمانبر است بنابراین در سطح منطقه باتوجه به نفوذ مردم این جریان‌ها آینده‌ای نخواهند داشت.

در ادامه “خامنه” خبرنگار صدا و سیما در ارتباط زنده تلویزیونی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون وضعیت عراق گفت: آخرین خبرها حاکی از آن است که سران طوایف عراق دیشب در منزل “ابراهیم جعفری” گرد هم آمدند به طوری که در این مراسم نخست وزیر و مقامات ارشد عراق از جمله “عمار حکیم” و شخصیت‌های سنی و مسیحی نیز حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه پارلمان عراق امروز به درخواست نخست وزیر و رئیس جمهور برای بررسی وضعیت قرمز تشکیل جلسه خواهند داد، اظهار داشت: برخی از گروه‌ها اعلام کردند که به وضعیت قرمز رأی مثبت نخواهند داد.

خامنه افزود: به نظر می‌رسد تحولات در صحنه نظامی به شدت در حال تغییر است به گونه‌ای که نیروهای تازه نفس عراقی به منطقه اعزام شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تلاش داعش برای پیشروی در مناطق مورد نظر بی‌فایده است، افزود: شهر تکریت نیز پس از درگیری‌های شدید خوشبختانه در اختیار نیروهای عراقی قرار گرفته است به گونه‌ای که استاندار صلاح‌الدین که گفته می‌شد گریخته است، اعلام کرده “وضعیت در حال کنترل است”.

*تأکید مراجع تقلید و علما بر حفظ وحدت گروه‌های سیاسی

وی با اشاره به تأکیدات مراجع تقلید و علما بر ضرورت حفظ وحدت میان گروه‌های سیاسی خاطر نشان کرد: نیروهای مردمی برای کمک به نیروهای امنیتی و ارتش اعلام آمادگی کردند.

خبرنگار صدا و سیما با تأکید بر اینکه با اعزام نیروهای تازه نفس پیشروی داعش در مناطق یاد شده ناکام بوده است، ادامه داد: نخست وزیر عراق درباره کم کاری و خیانت برخی از مأمورین و نیروهای پلیس و ارتش تأکید کرده است.

خامنه با تأکید بر اینکه در سیستم ارتش عراق خلاء وجود دارد، اضافه کرد: عدم تجانس سبب شده تا بسیاری از افراد در موقع حمله به مقابله برنخیزند و حتی گفته شده که با گروه‌های تروریستی این نیروها مقابله نکنند.

*در سیستم ارتش عراق خلاء وجود دارد

وی با اشاره به اینکه تعداد نیروهای پلیس و ارتش بیش از ۱۰ برابر داعش است، گفت: در عراق به راحتی مبارزه با تروریست‌ها امکان‌پذیر بود.

خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه این سلسله از تحولات سبب شد  تا موصل سقوط کند، گفت: تعداد  زیادی از تروریست‌ها وارد موصل شدند.

*عراقی‌ها برای حفظ وحدت باید اختلافات را کنار بگذارند

خامنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا امکان تفاهم دولت، مجلس، عشایر، کردها برای مقابله با تروریست‌ها وجود دارد؟ افزود: اوضاع در عراق سخت و دشوار است به گونه‌ای که شرایط در طی چند ماه گذشته نشان می‌دهد که عراقی‌ها باید وحدت خود را حفظ کنند و به دور از اختلافات سیاسی عمل کنند.

وی افزود: عشایر استان‌های جنوبی و همچنین برخی از استان‌های شمالی و غربی اعلام آمادگی کردند تا به مقابله با داعش بپردازند.

خامنه با اشاره به اینکه این امر در سایه برنامه‌ریزی صحیح برای استفاده از نیروهای مردمی صورت خواهد گرفت، گفت: ارتش عراق در صحنه نظامی و مبارزه با تروریست‌ها تجارب خوبی را کسب کردند.

خامنه با تأکید بر اینکه باید چینش ارتش با هوشیاری و ظرافت خاصی صورت گیرد، عنوان کرد: داعش بدون سازماندهی خاص اقدام به انجام عملیات‌های مورد نظر خود می‌کند اما این درحالی است که ارتش باید از سازماندهی خاصی برخوردار باشد.

وی با تأکید بر اینکه تروریست‌ها خط قرمز برای عراقی‌ها به حساب می‌آیند، افزود: امیدواریم همدلی سران سیاسی بتواند شرایط را بهبود دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=131390

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر